نفت در اختیار سردار سپاه

نویسنده
نازنین کامدار

» رای "نمادین" مجلس به وزرای جدید

جلسه رای اعتماد مجلس به 4 وزیر پیشنهادی محمود احمدی نژاد، به صحنه ابراز ارادت نمایندگان به سپاه پاسداران تبدیل شد و سرانجام سردار رستم قاسمی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت نفت با 216 رای موافق به عنوان اولین وزیر نفت نظامی دولت، راهی این وزارتخانه شد؛ عددی که لاریجانی آن را «رأی نمادین» توصیف کرد.

بقیه وزرای پیشنهادی نیز به ترتیب غضنفری 218 رای، شیخ الاسلام 204 و عباسی 165 رای از مجلس رای اعتماد گرفتند.

حضور ده دقیقه ای محمود احمدی نژاد در این جلسه نیز که به تعبیر بسیاری از سایت های حکومتی “بی اعتنائی به مجلس” تلقی شد، از نگاه برخی دیگر از “اطمینان وی به مشخص بودن نتیجه جلسه” از پیش حکایت داشت و به معرفی بسیار مختصر گزینه های پیشنهادی گذشت. حضور پیشین رییس دولت در مجلس، جنجال “دو-دو گفتن”  نمایندگان را به همراه داشت و منجر به توبیخ مجلس از سوی آیت الله خامنه ای شد.

احمدی نژاد پس از سخنرانی کوتاهش که در آن غضنفری، عباسی، شیخ الاسلام و البته “مهندس قاسمی” را “خدوم” و “پرتوان” و “پر کار” و “دلسوز” خواند به سرعت از مجلس خارج شد.

این در حالیست که طبق ماده 190 آیین نامه داخلی مجلس، رئیس دولت  برای دفاع از هر وزیر پیشنهادی یک ساعت فرصت دارد. اگرچه الزامی به استفاده از همه ی وقت نیست اما در گذشته روسای دولت  به طور معمول تا پایان بررسی رای اعتماد و صلاحیت وزیران پیشنهادی در جلسه می ماندند.

 بنا به نوشته شفاف نیوز در زمان سخنرانی چند دقیقه ای احمدی نژاد، هیچ نماینده ای حرف نزده است؛این در حالیست که در جریان سخنرانی قبلی احمدی نژاد در مجلس، صدای “دو دو” نمایندگاه به نشانه مخالفت با سخنان وی چنان بلند بود که  رهبر جمهوری اسلامی آن را “رذیلت” خواند.

پس از معرفی وزیران، نوبت به ابراز موافقت و مخالفت با گزینه های پیشنهادی رسید اما  سخنان علی مطهری در مخالفت با  سردار رستم قاسمی، موجب شد تا سلسله ای از ابراز ارادت ها به سپاه از سوی نمایندگان  و به بهانه  اعتراض به مطهری  به راه بیافتد.

به گزارش ایسنا، مطهری در مخالفت با گسترش دامنه نفوذ سپاه در اقتصاد ایران سخن گفته و تاکید کرده است:” ورود نظامی به وزارت نفت فساد آور است”.

وی در سخنانی که با همهمه مجلسیان همراه شد، افزود: “نیروهای مسلح نباید در بازیهای سیاسی وارد شوند. قاسمی فرد باتجربه‌ای است اما فقط در پروژه‌های عمرانی نفتی. ورود نظامیان به دولت برای کشور مضر است. آنچه مورد توجه من است عدم پیوند خوردن سپاه با نظام حزبی و سیاسی و پولی کشور است. به عبارت دیگر از دولتی شدن سپاه بیم دارم. سپاه پاسداران مظهر وحدت جامعه است همچنان که روحانیت نیز اینگونه است و نباید دولتی شود و سرنوشت اش به دولت پیوند بخورد”.

بنا به گزارش فارس، سخنان وی موجب شد تا برخی از نمایندگان در قالب تذکر آیین نامه ای خواستار پاسخ به انتقادات وی شوند.

در این میان به نوشته سایت های دولتی اتفاق کم سابقه ای روی داد؛ علی لاریجانی، رئیس مجلس، به عنوان “موافق” اقدام به سخنرانی کرد و در ستایش از سپاه و قاسمی گفت: “حقی از مهندس قاسمی ضایع شد و دیگری صحبت‌هایی بود که در خصوص سپاه پاسداران مطرح شد که به نظر بنده صحیح نیست”.

وی افزود: “تلقی مطهری و نگرانی وی در پیوند نظامیان با مسئولیت​های نفتی و سیاسی نادرست است.  اگر کسی در دوره جنگ مسئولیت داشته، خبط که نکرده است. باید افتخار کرد که این افراد همچنان مسئولیت​هایی را می پذیرند و من مطلعم که ایشان مدت​ها مخالف پذیرش این مسئولیت بود و فرمانده سپاه هم مخالف بود و حتی در مشورت با من هم، به ایشان گفتم که نگران ادامه فعالیت قرارگاه هستم که در غیاب شما چطور به فعالیتش ادامه خواهد داد. این تلقی که سپاه می خواهد قدرت سیاسی را بگیرد درست نیست. چون می​دانم که به دلیل خوش سابقه گی و توانمندی سردار قاسمی، فرمانده سپاه مخالف عدم حضور ایشان بود اما بعد پذیرفتند و اینگونه نبود که بر مصادر سیاسی چنگ بزنند”.

لاریجانی گفت: “از زمانی که نام آقای قاسمی برای وزارت نفت مطرح شد، موجی ضد سپاه مخصوصا درباره شخص وی به‌وجود آمد؛ مباحثی همچون این موضوع که اسم وی در لیست تحریم‌هاست و قطعا مشکلاتی به‌وجود خواهد آمد که نباید به این حرف‌ها اعتماد کرد. بنده معتقدم چون این‌گونه حرف‌ها بیان می‌شود، مجلس بایستی یک رأی نمادین به قاسمی بدهد. ‌این رأی باعث می‌شود تا اگر حرفی به خاطر تحریم زده می‌شود که حرف درستی هم نیست، نشان داده شود که مجلس به این حرف‌ها توجه نمی‌کند. یعنی اگر قرار بود تاکنون تحریم‌ها توفیقی داشته باشد، باید شاهد آن می‌بودیم. ضمن اینکه اسم ایشان نیز در لیست تحریم‌ها نیست”.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب نیز  در دفاع از سپاه گفت: “بر اساس سیاست نرم‌افزاری و توسعه انسانی کشور در هر مقطعی یک برنامه برای کشور چیده می‌شود و همه در آنجا بسیج می‌شوند. برادران سپاهی 8 سال جنگیدند و کارهای غیر‌ممکن را ممکن کردند. گام بعدی ما بعد از جنگ موضوع سازندگی بود و برادران سپاهی نیز در این عرصه وارد شدند، بعد از آن هم برخی گفتند که سپاه نباید در عرصه توسعه وارد شود که این مسئله ظلم به کشور است.”

وی افزود: “برخی می‌خواهند که فرزندان رشید کشور را از حضور و فعالیت در روند توسعه کشور دور کنند و به همین دلیل نام برخی افراد را در لیست تحریم‌ها قرار می‌دهند. هم‌اکنون دنیا لیست‌های تحریم را زیر سؤال می‌برد. ما هم که همواره تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌کنیم. لذا نباید ما در مسیری حرکت کنیم که دیپلماسی عمومی دشمن در آن سمت است. رای بالای مجلس به آقای قاسمی رای بالا به تاریخ مقاومت ایران است، بر این اساس از نمایندگان می‌خواهم که به آقای قاسمی رای مثبت دهند”.

در زمان سخنرانی فلاحت پیشه و لاریجانی عده ای مدام “احسنت” می گفتند و فضای داخلی مجلس به گونه ای بود که به نوشته رسانه های داخلی، علی اکبر اولیاء، نماینده عضو فراکسیون اقلیت مجلس که قرار بود به عنوان “مخالف” درباره قاسمی صحبت کند، از این اقدام انصراف داد.فضای مجلس به گونه ای بود که احمد توکلی در تذکری به لاریجانی گفت: چرا فضای مجلس آنقدر سنگین شد که مخالف وزیرنفت نتواند سخن بگوید.