نظمی که با آب بازی به هم ریخت

نویسنده
حسین محمدی

» برخورد قاطع با اعمال "غیرمتعارف"

انتشار عکس‌هایی از دو قرار فیس‌بوکی برگزار شده توسط جوانان، پس از چند روز بحث و جدل میان اصول‌گرایان، منجر به بازداشت سازمان‌دهندگان این برنامه‌ها شد. رییس پلیس تهران نیز از برخورد “قاطعانه” به جرم انجام “اعمال غیرمتعارف” خبر داد.

صدا وسیمای جمهوری‌اسلامی، با پخش گزارشی، خبر از آن داد که چند تن از سازمان‌دهندگان این برنامه بازداشت شده‌اند. حسین ساجدی‌نیا، فرمانده پلیس امنیت تهران نیز برگزاری این برنامه راموجب اعتراض “خانواده‌های محترمی” دانست که  در پارک آب و آتش تهران حضور داشتند.

بازداشت این افراد چند روز پس از جدال‌های رسانه‌ای میان طیف‌های مختلف اصول‌گرایان صورت می گیرد. حامیان محمود احمدی‌نژاد در روزهای گذشته قالیباف، شهردار تهران را، متهم کرده بودند که برای جمع‌آوری رای در انتخابات آتی مجلس اجازه برگزاری چنین مراسمی را داده است.

حسین ساجدی‌نیا، رییس پلیس تهران نیز در این باره گفته است: “قطعا پلیس تهران در صورت مشاهده چنین مواردی، قاطعانه با برهم‌زنندگان نظم و امنیت اجتماعی برخورد می‌کند”.

وی دلیل برخورد “قاطعانه” با این افراد را انجام “اعمال غیرمتعارف و خلاف شئونات اسلامی” دانسته است.

در همین حال خبرگزاری فارس نیز در اظهارنظری این قرار فیس بوکی را “بی‌اخلاقی و اعمال منافی عفت” دانست و در گزارشی نوشت که “این اقدامات در ملأ عام باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردمی شد و بسیاری از رسانه‌ها به این روند اعتراض کردند”.

پیش از این بهنام اتابکی، مدیر عامل اراضی عباس‌آباد، در باره این تجمع گفته بود: “ نیروی انتظامی نیز نمی‌توانست آنها را متفرق کند و از حدود ساعت ۹ تا ۱۲ این افراد اقدام به آب‌بازی کردند و با قطع آب آنها را متفرق کردیم. افردی که اقدام به آب‌بازی کرده بودند، اصولا بدحجاب بودند. البته تعدادی افراد باحجاب نیز در میان آن ها حضور داشت”.

موسی غضنفرآبادی، نماینده بجنورد، در گفت و گو با سایت خبری الف، آب بازی دسته جمعی جوانان را از “مظاهر فساد” در جامعه دانست و هدف طراحان آن را “دور کردن جوانان از ارزشهای اسلامی و فرهنگ جمهوری اسلامی” عنوان کرد.

او خواستار استقرار نیروی انتظامی در پارک‌ها شد و گفت: “هیچ تردیدی نیست که رواج پدیده آب‌بازی و آب‌پاشی در بین جوانان برنامه‌ریزی برخی عده برای دور کردن جوانان از ارزش‌های اسلامی و فرهنگ جمهوری اسلامی است.”

حسین ابراهیمی از نمایندگان اصولگرای مجلس هم این تفریحات را “فساد، مایه ننگ، زننده و هنجارشکن” خواند و خواهان برخورد نیروی انتظامی و قوه قضائیه با این گونه برنامه ها شد.

در روزهای گذشته عکس‌هایی منتشر شد که گروهی از جوانان با استفاده از فیس بوک در بوستان آب و آتش جمع شده و به آب‌بازی پرداخته‌ بودند.تعداد دیگری نیز با حضور در پارک پردیسان، اقدام به پوشیدن لباس مبدل کرده بودند. این جوانان لباس‌هایی با مضمون مدهای قدیمی و با مو یا سبیل مصنوعی برگزیده بودند.

انتشار عکس‌هایی از این دو مراسم حساسیت اصولگرایان حاکم را برانگیخت.  خبر آن‌لاین همان زمان در گزارش تصویری خود، نوشت که این اتفاق به زودی باعث جنجال خواهد شد. این جوانان پیش از این نیز اقدام به برگزاری مراسم‌های مختلف هم چون ماست بازی، گوجه بازی و… کرده بودند.

اما همزمان با کشیده شدن این قرارها به شهرستان‌ها، یک سایت اصول‌گرا با ابراز نگرانی از این قضیه خواستار برخورد جدی مسوولان شد.

بولتن نیوز این دو قرار فیس‌بوکی را “طراحی پیچیده دشمنان جمهوری اسلامی” خواند و نسبت به سرایت این قرار‌‌های فیس‌بوکی به شهرستان‌ها ابراز نگرانی کرد.  این سایت همچنین خواستار آن شد که “نیروهای انتظامی  جلوی بروز دوباره چنین مسائلی را بگیرند”، زیرا “حقیقت این است که جنگ نرم با بعد سایبری و نفوذ در شبکه‌های اجتماعی جوانان در حال گسترش است و تا دیر نشده و تلفات زیادی نداده‌ایم، باید اقدام عاجل انجام دهیم”.

اکنون نیروهای انتظامی بسیاری از سازمان‌دهندگان و شرکت‌کنندگان در این دو مراسم را بازداشت‌کرده‌اند، هنوز از تعداد افراد بازداشت شده، محل نگهداری و وضعیت آنان هیچ اطلاعی در دست نیست، اما تنها بعد از سه روز، سیمای جمهوری اسلامی اعترافات تلویزیونی آنها را نشان داده است.