مسئول مالی بیت رهبری کیست؟

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» پرده‌برداری از سیدهاشم رسولی محلاتی

“سیدهاشم رسولی محلاتی”. ماهنامه “پاسدار اسلام” متعلق به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم او را “عهده‌دار یکی از مهمترین شئون” دفتر رهبر جمهوری اسلامی معرفی کرده است. خود رسولی محلاتی در مصاحبه با این مجله گفته که مسئولیت “وجوهات و مسائل شرعی” بیت رهبری را بر عهده دارد.

رسولی محلاتی خود را فردی “کاملا مستقل و دارای اختیار” در دفتر آیت الله خامنه ای معرفی کرده تا آنجا که رهبر جمهوری اسلامی به وی گفته: “اگر خودم هم پول خواستم، می‌آیم و از شما می‌گیرم.”

او گفته که مسئولیت مشابهی هم در دفتر آیت الله خمینی بر عهده داشته و رهبر نخست جمهوری اسلامی هم هر گاه نیاز داشته، از او پول می گرفته است.

رسولی محلاتی که توسط مجله پاسدار اسلام دارای درجه مذهبی آیت الله عنوان شده، پدر همسر علی اکبر ناطق نوری، رئیس مجلس پنجم و رئیس فعلی دفتر بازرسی بیت رهبری نیز است.

در سایت رسمی دفتر آیت الله خامنه ای، در چند نوبت از رسولی محلاتی به عنوان نماینده رهبر جمهوری اسلامی در برخی سفرها و دیدارها نام برده شده و از جمله آمده است که رسولی محلاتی در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۳۶۸ در سمت نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ابقاء شده اما تاکنون نامی از او به عنوان مسئول وجوهات بیت رهبری که اصطلاح دینی معادل با مسئول مالی است، برده نشده بود.

نمودار سازمانی دفتر رهبر جمهوری اسلامی به علت ماهیت فوق العاده امنیتی این دفتر چندان شفاف نیست. محمد محمدی گلپایگانی ریاست آن را بر عهده دارد، اصغر حجازی مسئول امنیتی و سیاسی آن است و وحید حقانیان مدیریت اجرایی بیت رهبری را بر عهده دارد.

 

“هنوز چهلم امام نشده بود”

 

سیدهاشم رسولی محلاتی پیش از این از ۲۲ اسفند ۱۳۷۱ تا ۱۰ خرداد ۱۳۷۹ همزمان با داشتن مسئولیت در دفتر رهبر جمهوری اسلامی، ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه را بر عهده داشت.

مجله پاسدار اسلام از وی به عنوان “قدیمی‌ترین و نزدیک‌ترین یار و امین” روح الله خمینی نام برده است.

او خود گفته که در دفتر رهبر نخست جمهوری اسلامی، مسئولیت “امور مالی و وجوهات و کارهای قبوض و اجازات علما و احکام ائمه جمعه” با وی بوده است.

به گفته رسولی محلاتی، مدتی بعد از درگذشت روح الله خمینی، جانشین او از وی می خواهد که در بیت رهبری مشغول به کار شود: “هنوز چهلم امام نشده بود، یک روز غروب در مسجد فرشته نشسته بودم. آقای میرمحمدی که آن موقع رئیس دفتر آقا بود، زنگ زد و گفت: «آقا می‌خواهند با شما صحبت کنند». بعد آقا گوشی را گرفتند و فرمودند: «می‌خواهم شما را ببینم». گفتم: «هر وقت بفرمایید در خدمتم». گفتند: «هرچه زودتر بهتر». بعد آقای میرمحمدی گوشی را گرفت و گفت: «فردا صبح ساعت ۸ بیایید».”

او افزوده که در موعد مقرر با خامنه ای در ساختمان ریاست جمهوری دیدار کرده است: “سلام و احوالپرسی کردیم و کارهایی را به من واگذار کردند”.

وی خود را دارای “سابقه طولانی رفاقت” با آیت الله خامنه ای معرفی کرده و گفته که از اواخر دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ با او ارتباط داشته است.

رسولی محلاتی افزوده که در آن جلسه، رهبر جدید جمهوری اسلامی به او گفته است: “کار ائمه جمعه را می‌خواهم به شما واگذار کنم، همین ‌طور کار وجوهات و مسائل شرعی را”.

او گفته پذیرش این مسئولیت ها را مشروط کرده بود: “می‌خواهم در کار خودم کاملاً مستقل باشم و فقط سر و کارم با شما باشد و کسی بالای سر من نباشد، چون به چنین چیزی عادت ندارم. دربیت امام هم تنها کسی که مستقل بود و سرو کارش تنها با شخص امام بود من بودم.”

وی افزوده که آیت الله خامنه ای در پاسخ به این مسئله گفته است: “من اختیار وجوهات و همه این مواردی را که گفتم در اختیار شما می‌گذارم، طوری که اگر خودم هم پول خواستم، می‌آیم و از شما می‌گیرم.”

“الان هم همین‌ طور است. الان هم آقا گاهی کسی را می‌فرستند و می‌گویند این قدر پول بدهید یا گاهی که پیش ایشان می‌روم، می‌گویند فلانی این ‌قدر چک یا وجوهات آورده و به خود من داده است و با من مشورت می‌کنند که چه کنیم.”

رسولی محلاتی با اشاره به “زهد، ساده‌زیستی، احتیاط در تصرف بیت‌المال، تقوا و پرهیزکاری مالی” آیت الله خامنه ای، افزوده که او “به حدی در مسائل مالی و بیت‌المال احتیاط می‌کند که موجب حیرت است.”

 

رهبر اغلب مقروض

مسئول مالی بیت رهبری در پاسخ به این پرسش که هزینه زندگی رهبر جمهوری اسلامی از کجا تأمین می شود؟ گفته است: “خانه‌ای از قدیم در خیابان ایران داشتند که آن را اجاره داده‌اند و همچنین از محل بخشی از هدایا و نذوراتی که برای شخص ایشان می‌آورند.”

او همچنین گفته که آیت الله خامنه ای “غالبا مقروض است”.

رسولی محلاتی افزوده که رهبر جمهوری اسلامی “حتی گاهی از پاسدارهای شخصی” خودش پول قرض می کند و در برخی مواقع که او پول حاصل از “نذورات” را برای آیت الله خامنه ای می برد، می بیند که او صدا می زند: “آقا رضا! بیا قرضت را پس بگیر.”

نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی و مقام های حکومتی تلاش می کنند تا آیت الله خامنه ای و خانواده او را از نظر مالی و اقتصادی، ساده زیست و حتی فقیر جلوه دهند.

پیش از مسئول مالی بیت رهبری، یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری خبر از آن داده بود که رهبر جمهوری اسلامی برای گذراندن مخارج روزمره زندگی ناچار است از دیگران پول قرض کند.

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری از استان اصفهان با بیان این مطلب افزوده بود که “مخارج زندگی” آیت الله خامنه ای “بسیار کم” است اما “بسیاری از مردم کشور خبر ندارند و آگاه نیستند که ایشان چقدر ساده زندگی می‌کنند.”

این روحانی طرفدار رهبر جمهوری اسلامی، مطالب فوق را در کتاب خاطرات خود عنوان کرده و به گزارش خبرگزاری فارس این کتاب به “پیشگاه ملت ولایتمدار و ارادتمندان رهبر معظم انقلاب” تقدیم شده است.

آیت الله مهدوی “ساده زیستی” را یکی از “ویژگی های مهم” زندگی آیت الله خامنه ای دانسته و در توضیح این مسئله نوشته بود: “مخارج زندگی ایشان بسیار کم است. شاید نسبت به اکثریت جامعه، هزینه‌شان کمتر باشد، مثلا در منزلشان تنها یک فرش نخ‌نما وجود دارد و تمام سطح منزلشان موکت است.”

عضو مجلس خبرگان رهبری در این خصوص به خاطره ای از حجت الاسلام محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر آیت الله خامنه ای استناد کرده و به نقل از او گفته بود: “آقا بعضی اوقات از من پول قرض می‌کنند. با اینکه وجوهات و پول های زیادی در اختیار ایشان است؛ اما یک ریال برای استفاده‌های شخصی مصرف نمی‌کنند. گاهی احتیاج پیدا می‌کنند، از من پول قرض می‌کنند تا بعد بتوانند قرضشان را بدهند.”