پایان ذخیره دارویی، دو ماه دیگر

نویسنده
نازنین کامدار

» ارز دارو صرف واردات خودرو شده است

بحران دارویی در ایران به مرحله هشدار رسیده است. نمایندگان مجلس خبر داده اند که تا دو ماه دیگر ذخیره دارویی کشور به اتمام می رسد و وزیر بهداشت هم تایید کرده که با ارز تخصیصی برای واردات دارو، خودروی لوکس وارد شده و تا همین لحظه نیز نیاز دارویی کشور از طرق غیر متعارفی مثل حمل و نقل هوایی صورت گرفته  است.

بر اساس این گزارش ها، انتشار این اخبار، در کنار ممنوعیت واردات به کشور، بیم قحطی دارویی را در بین شهروندان تشدید کرده و موجب شده است تا تقاضای دارویی کشور طی روزهای گذشته چند برابر شود.

هنوز یک ماه از دور جدید  تحریم های اتحادیه اروپا بر علیه ایران نگذشته است. تحریم های که تمامی مراودات مالی با ایران را قدغن کرده و همین محدودیت ها بر واردات دارو نیز بی تثیر نبوده است. اما این تحریم ها تنها علت بحران دارویی ایران نیست و آنطور که در مجلس گفته شده،  ارز تخصیص یافته برای واردات دارو صرف واردات کالاهای دیگری همچن خودرو شده است.

در همین باره هفته گذشته کمیسیون بهداشت مجلس جلسه ای فوق العاده تشکیل داده و طی آن درباره بحران دارویی کشور گفت و گو شده است.

به نوشته ایسنا، سلیمان عباسی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته است:” مساله گرانی و کمبود برخی داروها با حضور معاونت دارویی و غذایی وزارت بهداشت بررسی شد. معاونت دارویی و غذایی وزارت بهداشت با حضور در جلسه کمیسیون پاسخ‌ها و گزارشاتی درخصوص داروها ارائه داده‌اند که با توجه به حساسیتی که در حال حاضر درباره آن مواجه هستیم، قابل توجه است. در این گزارش آمده بود با توجه به شرایط کشور، توانسته‌اند با تلاش شبانه‌روزی بحران موجود در خصوص داروها را کنترل کنند که البته نیاز به تلاش بیشتری وجود دارد و برخی بیماران نیز نسبت به کمبود داروها معترضند اما باید گفت هیچ دارویی نایاب نیست”.

وی افزوده است که “در این نشست،عدم تخصیص ارز کافی برای واردات نیز مورد بحث قرار گرفت”.

سالار مرادی، یک عضو کمیسیون بهداشت هم به نوشته سایت تابناک گفته است:” با وجود این ‌که عمده داروهای مصرفی در کشور توسط تولیدکنندگان داخلی به بازار عرضه می‌شوند، ولی در تولید این کالا‌ها ما عمدتا به مواد اولیه وارداتی وابسته هستیم و این مسأله باعث می‌شود، صنعت داروسازی‌ نیز به ‌شدت از افزایش قیمت ارز متضرر شود. از این گذشته، ما برخی از دارو‌های مهم و استراتژیک را عینا از خارج وارد می‌کنیم که تأثیر افزایش نرخ ارز بر قیمت این دارو‌ها به ‌مراتب شدید‌تر است. کلید حل مشکل دارو در دست دولت است. وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی باید هر ‌چه زود‌تر فکری به ‌حال بازار ارز کنند و هر ‌چه زود‌تر جلوی رشد بیشتر قیمت ارز را بگیرند، در غیر این صورت، مشکلات روز‌به‌روز بیشتر خواهد شد و شاید خدای نکرده به شرایطی برسیم که اصلاح امور به ‌مراتب سخت‌تر از امروز شود. به هر جهت این مسأله یک مسأله اقتصادی است و راهکار آن در دست دولت است؛ به شرطی که به دیدگاه‌های کار‌شناسان و صاحب‌نظران توجه داشته باشد”.

اما یک عضو دیگر کمیسیون بهداشت مجلس، روز گذشته خبری دیگر  را فاش کرد. به گفته وی ذخیره دارویی کشور تا دو ماه دیگر به اتمام می رسد.

به گزارش فرارو، رسول خضری، گفته است:“گزارشهای سازمان غذا و دارو نشان ‌دهنده ناکافی بودن ذخایر دارویی بوده، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تنها برای دو ماه آینده دارو باقی مانده است. متأسفانه هم‌اکنون وضعیت این حوزه بسیار بحرانی است، لذا دولت باید برای حفظ جان مردم احساس وظیفه کند”.

وی افزوده است:” هم‌اکنون تنها یک پنجم از ارز واردات دارو از سوی بانک مرکزی اختصاص داده شده است، با وجود اختصاص اعتبار ناچیز از سوی بانک مرکزی، هم‌اکنون وزارت بهداشت برای انتقال اعتبارات به شرکتهای خارجی با مشکل روبه‌رو است. هم‌اکنون تنها دو بانک در دنیا برای انتقال مبادلات ارزی در حوزه دارو با ایران فعالیت می‌کنند که این موضوع موجب محدود شدن واردات دارو به کشور شده است”.

او می گوید که  سیاستهای کنونی وزارت بهداشت موجب تشدید بحران در حوزه دارو شده است، و می افزاید:“با وجود کاهش چشمگیر اختصاص ارز از سوی بانک مرکزی، هم‌اکنون شاهدیم که اعتبار حدود 40 درصد به واردات لوازم آرایشی و خودرو اختصاص داده شده است. به طور حتم برای جلوگیری از بروز بحران نخست این وزراتخانه باید اقدام به افزایش اختصاص ارز و واردات محصولات دارویی کند”.

او در پایان تاکید کرده است که “وزارت بهداشت باید با اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی، نحوه اختصاص ارز مرجع را مدیریت کند”.

تاکید او را خبرگزاری ایسنا از وزیر بهداشت با این پرسش که “چرا  ارز دارو برای ورود ماشین های لوکس مصرف شده؟” در میان گذاشته و مرضیه وحید دستجردی هم در پاسخ گفته است:” ما هم مثل شما نمی‌دانیم ارز دارو به چه مصرفی رسیده است! ما هم چنین اخباری را شنیده‌ایم و امیدواریم پاسخ داده شود. ما تلاش زیادی برای اختصاص ارز مرجع به شرکت های وارد کننده دارو و مواد اولیه دارویی طی 6 ماه گذشته انجام داده‌ایم ولی موفق نشدیم و نمی دانیم این ارز در کجا مصرف شده است. البته ناامید نیستیم و باید بگویم بسیار هم امیداوریم چون دولت و بانک مرکزی تعهد داده‌اند تاخیر پرداخت ارز مرجع دارویی جبران شود و سازمان غذا و دارو، هیات امنای ارزی و شرکت مادر تخصصی تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در این خصوص در حال تلاش هستند”.

او افزوده است:” برای اینکه مردم عزیز با مشکل دارویی مواجه نشوند در طول 6 ماه گذشته از طرق مختلف از جمله از طریق هواپیما و راه های دیگر این داروها را وارد کرده‌ایم.متاسفانه از 2 و نیم میلیارد دلار نیاز ارزی کشور برای واردات دارو از ابتدای سال تاکنون تنها 600 میلیون دلار ارز مرجع تامین شده است”.