ایران اسرائیل را تهدید به تلافی کرد

فایننشیال تایمز
فایننشیال تایمز

» گزارش فایننشیال تایمز

روز سه‌شنبه ایران اسرائیل را تهدید به تلافی حمله یکشنبه در سوریه کرد که طی آن یک فرمانده ایرانی به همراه شش نفر از اعضای گروه حزب‌الله لبنان کشته شدند.

با این حال، به رغم اینکه ایران اسرائیل را به حمله رعدآسا تهدید کرده اما تحلیلگران می‌گویند، به احتمال زیاد تهران به خاطر اجتناب از به خطر افتادن مذاکرات هسته‌ای محتاطانه واکنش نشان خواهد داد.

پس از آن‌که ایران و حزب‌الله تهدید به حمله تلافی‌جویانه کردند، اسرائیل خود را برای رویارویی نظامی آماده و یکی از ردیاب‌های موشکی گنبد آهنین را پشت مرز شمالی خود مستقر کرده است. کابینه امنیتی بنیامین نتانیاهو روز سه‌شنبه به منظور بحث پیرامون واکنش نسبت به تنش‌های منطقه دیدار کردند. محمد الله‌دادی، از فرماندهان سپاه پاسداران در حمله روز یکشنبه، به همراه فرزند عماد مغنیه، فرمانده فقید حزب‌الله و پنج نفر دیگر کشته شد.

اسرائیل در دو سال گذشته اهدافی را در جنوب سوریه متعلق به حزب‌الله یا دولت این کشور بارها هدف قرار داده، اما بصورت علنی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است و رسانه‌های داخلی خبرهای خود را به نقل از “گزارش رسانه‌های خارجی” منتشر کرده‌اند.

با این حال، روز سه‌شنبه یک مقام ارشد امنیتی به منظور جلوگیری از تنش‌های بیشتر با حزب‌الله و ایران، ضمن تایید این حمله، به خبرنگار رویترز گفت، آقای آلله‌دادی هدف این حمله نبوده است.

این منبع گفته است: “ما این را یک عملیات تاکتیکی محدود می‌دیدیم.” وی افزود، ارتش اسرائیل قصد داشت یک واحد حزب‌الله را که آماده انجام حمله در بلندی‌های جولان شده بود هدف قرار دهد.

در حالیکه حضور حزب‌الله در بلندی‌های جولان موجب هشدار دولت اسرائیل شده، مرگ فرمانده ایرانی در این حمله، نگرانی بابت احتمال درگیری جدی‌تری را افزایش داده است.

محمدعلی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران، روز سه‌شنبه به “صهیونیست‌ها” هشدار داد، نیروهایش حمایت خود از جنبش‌های ضداسرائیلی را در سراسر منطقه افزایش خواهد داد تا این “مظهر شیطان” از خاورمیانه “پاک شود.”

با این حال، حمیدرضا ترقی از سیاستمداران محافظه‌کار ایران گفت، ایران قصد تشدید تنش با اسرائیل را ندارد اما عنوان کرد باید مقابله به مثلی انجام شود.

سید حسن نصرالله رهبر حزب‌الله که پیش از حمله در لبنان سخن می‌گفت هشدار داد که این گروه حق مقابله به مثل در مقابل حملات اسرائیل در سوریه را محفوظ می‌دارد و اشاره کرد موشک‌های فاتح ۱۱۰ ایران با برد ۲۰۰ کیلومتر را در اختیار دارد. وی همچنین موضع‌گیری حزب‌لله در جولان ـ به عنوان دلیل حملات اسرائیل - را تکذیب کرد، اما گفت می‌توانند برای ایفای نقش حمایتی آن‌جا حضور داشته باشند.

یک منبع نزدیک به این گروه به فایننشیال تایمز گفت، این گروه قصد داشته بلافاصله به حمله اسرائیل پاسخ دهد، اما با بی‌میلی ایران نسبت به انجام کاری بزرگ در این لحظه، به‌خاطر مذاکرات هسته‌ای خود، از این کار بازداشته شده است.

این منبع گفته است: “فراموش نکنید که حزب‌الله شاخه لبنانی سپاه پاسداران ایران است. بدون ایران عمل نمی‌کند.” نوشته‌ای بالای صفحه وب سایت المنار این گروه به زبان عبری و عربی می‌گوید: “حفاظ (بمب)- خود را آماده کنید.”

بندتا برتی، از موسسه مطالعات امنیت ملی در تل‌آویو می‌گوید: “حمله هفته پیش احتمالا از آن‌چه در آغاز برنامه‌ریزی شده بود گسترده‌تر بوده است. حالا حزب‌الله در موقعیتی قرار گرفته که باید تلافی کند تا در حالیکه از یک جنگ شدید که به اعتقاد من علاقه‌ای به انجام آن ندارد اجتناب می‌کند، در عین حال به اسرائیل یک سیگنال بفرستد.”

منبع: فایننشیال تایمز، 20 ژانویه 2015