اگر رفع حصر شود چه بیانیه‌هایی صادر می‌کنند؟

نویسنده
جلال یعقوبی

» نگرانی از اقدامات رهبران جنبش سبز بعد از آزادی احتمالی

سیدمرتضی نبوی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گردهم‌آیی اصناف و بازاریان تهران، طی سخنانی به موضوع حصر رهبران جنبش سبز نیز پرداخت و گفت: “کسانی که در حصر هستند، اگر الان رها می شدند چه اقداماتی انجام می‌دادند؟ موضعشان چه بود؟ و مجددا چه بیانیه‌هایی صادر می‌کردند؟ آیا باید آنها آزاد شوند و دوباره یک فتنه‌ای را با یک ژست طلبکارانه انجام دهند و بگویند ما خطایی نداشتیم و نظام خطاکار بود؟ برخی می‌گویند اینها حقشان ضایع شده است و خداوند انشاءالله به ما شناخت دوست و دشمن را بدهد.” به گزارش خبرگزاری مهر، او با طرح این سوال که “آیا فتنه ۸۸ دعوای احمدی نژاد و موسوی بود که آن همه حوادث تلخ را برای نظام پیش آورد؟”، ادامه داد: “آن جمعه روز قدس ۸۸ و روز عاشورا چگونه اتفاق افتاد؟ و شعار نه غزه، نه لبنان و شعار جمهوری ایرانی را چه کسانی سر می‌دادند و چه کسانی از آنها حمایت می‌کردند؟”

نبوی از علی مطهری و اظهارات او در مجلس نیزانتقاد کرد و گفت: “شما ببینید در ۹ دی مردم چگونه به صحنه آمدند. آیا این شایسته است یک فردی که از وی انتظارات دیگری می‌رود، بگوید کاری نکنید که این یوم‌الله به یوم‌الشیطان تبدیل شود؟”

ماجرای حصر به بحرانی داخلی در ایران تبدیل شده و روزی نیست که در این مورد سخنی گفته نشود. یکی از مهمترین نگرانی های راستگرایان، مواضع رهبران جنبش سبز بعد از رفع حصر احتمالی از آنان است.

چندی پیش، سایت الف، وابسته به احمد توکلی نیز با انتشار یادداشتی تحت عنوان “با رفع حصر، عدم تکرار آشوب را تضمین می کنید؟” نوشته بود: “برخی شرط رهایی موسوی و کروبی را توبه آنها می‌دانند، اما رفع حصر شرط دیگری می‌تواند داشته باشد: رفع حصر به شرط عدم تکرار آشوبها، اغتشاشات، ناامنی‌های اجتماعی و ضرر و زیان اقتصادی به جامعه و مردم.”

 نویسنده اضافه کرده بود: “حامیان موسوی و کروبی احتمالا در جواب خواهند گفت که جای نگرانی نیست. هیچ آشوبی بعد از رفع حصر اتفاق نمی‌افتاد. قبول. لطفا همین را به صورت مکتوب به امضای آقایان موسوی و کروبی برسانید.”

در روزهای اخیر گروه‌های زیادی از فعالان سیاسی در ایران خواستار رفع حصر از رهبران جنبش سبز شده‌اند. مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، که به جریان اصلاح‌طلب نزدیک است، در اطلاعیه‌ای که به بهانه حمله به علی مطهری در مجلس صادر کرده، نوشته است: “انتظار می رود مسئولین بالای نظام جمهوری اسلامی با همدلی و وحدت نظر برای رفع حصرغیرقانونی اقدامی شجاعانه که صلاح ملک و ملت در آن است، انجام دهند و مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم معتقد است پس از رفع حصر از طرف محصورین هرگز اقدامی که خلاف منافع اسلام، مردم و نظام باشد، انجام نخواهد شد.” گروهی از استادان دانشگاه در ایران نیز با صدور نامه‌ای سرگشاده ضمن “حمایت از خواست” علی مطهری نوشتند: “امیدواریم که تدبیر رهبری نظام و مسئولین قوای سه گانه موجبات ترمیم این زخم پنج ساله بر پیکر این سرزمین را فراهم آورد.”

در گرد‌هم‌آیی اخیر اصلاح‌طلبان نیز مساله رفع حصر از سوی چند تن از شرکت‌کنندگان مطرح شد و از جمله محمدرضا عارف گفت: “ما باید بتوانیم با توجه به این وحدت و همدلی به مشکلات بوجود آمده فائق آییم و مسئله حصر را با درایت و از طریق مراجع قانونی حل و فصل کنیم زیرا امروز بیش از هر زمان دیگری ما به همگرایی نیازمندیم و همه جریان‌ها باید منافع ملی را به منافع جناحی ترجیح دهند.”

در مقابل این خواست‌ها که صدای بلندتری به خود گرفته است، راستگرایان تندرو همچنان از ادامه حصر دفاع می کنند.

در همین راستا دیروز سخنان حجت‌الاسلام محمود نبویان، نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری منتشر شد که گفته: “مشکل اصلی فتنه ولایت فقیه بود و در شعارهای خود به آن اشاره کردند. شعار می‌دادند نه شرقی نه غربی جمهوری ایرانی، چرا، چون اسلام باید برود. فتنه‌گران در آبان ماه ۸۸ قانون اساسی نوشتند و امضا کردند. ما چه زمانی قانون اساسی نوشتیم زمانی که نظام شاه را برانداختیم و نظام جدید روی کار آمد؛ پس به دنبال برانداختن بودید و بحث تقلب نبود؛ شما براندازید با براندازان کدام حکومت به این ملاطفت رفتار می‌کند.”

به گزارش سایت انتخاب، او با اشاره به اینکه خانه محل حصر را دیده است، اضافه کرده: “ای کاش ما آنجا بودیم، کبابش به جاست، استخرش به جاست، همه چیز به جاست و بهترین پزشکان باید از او مراقبت کنند. فرقه داوودیه در آمریکا را به یاد آورید که آمریکا با زن و بچه و پیر و جوان همه آن‌ها را در یک جا سوزاند در حالی که آن‌ها به دنبال براندازی هم نبودند. حکم این افراد مشخص است، باغی بر انقلاب حکمش مشخص است و معلوم است که حکمشان چیست.”

نبویان همچنین درباره غیرقانونی بودن حصر نیز گفته: “حصر قانونی است، یک اصل مانده به اتمام قانون اساسی، اصل ۱۷۶ قانون مربوط به قانون شورای امنیت عالی است که در آن ذکر شده اگر قانون شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای داشته باشد و رهبری امضا کند، می‌شود قانون. پس عملا حصر قانونی است. ما نیز معتقد هستیم بس است دیگر و ببرید محاکمه کنید. اگر بچه من و شما بود تا به حال اعدام شده بود و استخوان‌هایش هم پوسیده بود. نکند آن‌ها به دنبال فتنه دیگری هستند و رفع حصر سرآغاز فتنه جدیدی باشد؟”

 احمد کریمی اصفهانی دبیرکل جامعه اسلامی اصناف و بازار نیز دیروز به خبرگزاری فارس گفت: “اصلاح‌طلبان بهتر است از توهم رفع حصر سران فتنه دست بردارند.” او اضافه کرد: “از رفع حصر چه کسی سخن می‌گویید؟ از رفع حصر کسانی که کشور را ۸ ماه به آشوب کشیدند و حمایت بیگانگان را با خود همراه ساختند؟”

از سوی دیگر، حجت‌الاسلام دخیل‌‌عباس زارع‌زاده، نماینده بافق در مجلس در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد: “امروز حصر خانگی سران فتنه بهانه‌ای برای برخی صحبت‌های ناروا شده است، برخی در محل‌های مختلف این موضوع را به یک بهانه برای اعتراض و شهرت طلبی تبدیل کرده‌اند، در این رابطه باید دید سران فتنه دنبال چه بودند؟” او اضافه کرد: “ اینها آبروی نظام را بردند و واقعاً بدهکار این امت، شهدا، ملت و رهبری هستند و اگر امروز آنها در حصر خانگی به‌سر می‌برند، یک لطفی است که قطعاً باید شکر‌گزار آن باشند.”

همچنین، محمد حسین فرهنگی،عضو هیات رییسه مجلس نیز در گفتگو با خبرگزاری آریا گفت: “از لحاظ حقوقی برای رفع حصر ما دو راهکار بیشتر نداریم یک راهکار محاکمه وبرخورد قضایی است که ممکن است همین اظهارنظر کنندگان هیچگونه تحملی برای نتایج آن نداشته باشند. راهکاردیگرشیوه‌ای است که قانون اساسی درباره مسائل امنیتی پیش بینی کرده است. براین اساس در قالب شورای عالی امنیت ملی اقدام می‌شود که درحال حاضر این راهکاردوم اجرا و عمل می‌شود.”

 او اضافه کرد: “اگر برای افراد درحصر بخواهند راه محاکمه راانتخاب کنند ممکن است اثر گسترده تر و سنگین تری به دنبال داشته باشد.”

حجم بزرگی از اخبار روزانه سیاسی در ایران مربوط به موضوع حصر رهبران جنبش سبز است. صف‌بندی میان موافقان و مخالفان حصر به مهمترین مرز سیاسی میان نیروهای درگیر سیاست تبدیل شده است. در این میان، گفته می‌شود که نگرانی اصلی حکومت، رفتار محصور شدگان بعد از رفع حصر احتمالی است.

چند روز پیش، غلامعلی حدادعادل، نماینده مجلس، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و از نزدیکان سببی سیدعلی خامنه‌ای درباره تلاش‌ها برای رفع حصر گفته بود: “آنها می‌خواهند وضعیت را به همان ماه‌های بعد از انتخابات بازگردانند که مسلماً شکستن حصر و از حصر بیرون آمدن آنها به ضرر کشور است.” او پیش از این هم در جایی دیگر گفته بود: “اگر قرار باشد که حصر برطرف بشود ولی دوباره این آقایان هر دو هفته یکبار بیانیه بدهند و بخواهند وضعیت را به ماه‌های بعد از فتنه ۸۸ برگردانند مسلما شکستن این حصر به ضرر کشور است.”