اول تکذیب کردند، بعد طلبکار شدند

نویسنده
فیروزه متین

» مرگ معترض لبنانی در برابر سفارت جمهوری اسلامی

یک روز پس از تجمع شهروندان لبنانی در برابر سفارت جمهوری اسلامی در بیروت در اعتراض به دخالت های ایران و حزب الله در سوریه، و با وجود به قتل رسیدن یکی از معترضان از سوی افراد ناشناسی که شبکه خبری العربیه آنها را تروریست های حزب الله خوانده، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی که پیش از این خبر وقوع این درگیری را تکذیب کرده بود، خواستار توضیح دولت لبنان شد.

بنا به گزارش روزنامه لبنانی “دیلی استار” به دنبال تجمع اعتراضی لبنانی ها در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در بیروت و حمله عوامل حزب الله لبنان به آنان، یکی از معترضان کشته شده است.
به گزارش خبرنگار “دیلی استار” که درمحل حادثه حضور داشته، معترضان به حضور نظامی حزب الله در سوریه، پیش از آنکه فرصت چندانی برای ابراز اعتراض بیابند، توسط نیروهای امنیتی مورد حمله قرار گرفتند. به دنبال این برخورد یکی از معترضان کشته و چند تن دیگر مجروح شده اند.
همزمان، گروه دیگری در اعتراض به ارسال نیروهای مسلح از سوی حزب الله به سوریه در یکی از مناطق مرکزی شهر بیروت دست به تحصن زدند.
بنا بر گزارش رسانه‌های محلی لبنان، صد‌ها تن در میدان “شهدای” لبنان با در دست داشتن پرچم ملی این کشور و نشان “حزب ملی لیبرال”، مخالفت خود را با همکاری نظامی حزب الله با رژیم بشار اسد ابراز کردند.
در حالی که این گردهمایی با فراخوان رسمی هیچ یک از احزاب رسمی لبنان صورت نگرفته، بیشتر معترضان از اعضای شاخه‌های جوانان احزاب سیاسی لبنان بودند. معترضان می گویند که حزب الله قصد دارد لبنان را درگیر جنگی کند که به آن‌ها ارتباطی ندارد و اکثریت خاموش کشور با آن مخالف اند.
چندی پیش در جریان حملات سنگین ارتش سوریه به پایگاه مخالفان در شهر قصیر، گزارش هایی مبنی بر همکاری نظامی نیروهای مسلح وابسته به حزب الله لبنان با ارتش حکومت بشار اسد منتشر شد.گزارش ها حاکی از آن است که حزب الله لبنان در همراهی و با استفاده از کمک های ارسالی جمهوری اسلامی، در سرکوب شهروندان سوری مشارکت دارد.

 سفارت جمهوری اسلامی در بیروت و سپس سخنگوی وزارت خارجه از اساس وقوع اعتراض مردمی در بیروت را تکذیب کردند.

در نخستین واکنش، سفارت حمهوری اسلامی در لبنان، با صدور بیانیه ای ادعا کرد که “باتوجه به سؤالات و تماس‌های متعدد دریافتی درباره خبرهای منتشره مبنی بر وقوع درگیری در مقابل این سفارت، وقوع هرگونه تجمع و درگیری در مقابل سفارت تکذیب می شود”.

در این بیانیه همچنین آمده بود: “حسب اطلاعات حاصله، تعدادی از حامیان گروه‌های تکفیری و تروریستی سوریه در واکنش به شکست در القصیر، با تجمع در خیابانی در فاصله یک کیلومتری سفارت، با اهالی منطقه و برخی حامیان دولت سوریه درگیر شدند که این درگیری پس از مدت کوتاهی با دخالت ارتش و نیروهای امنیتی لبنان پایان یافت و این درگیری ها هیچ ارتباطی به سفارت ایران نداشت”.

تکذیب این خبر در حالی بود که تلویزیون های خبری جهانی گزارش های تصویری از این درگیری را منتشر می کردند.

ساعتی پس از انتشار این بیانیه که با امضای غضنفر رکن آبادی، سفیر جمهوری اسلامی در لبنان منتشر شد، عباس عراقچی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز این خبر را تکذیب کرد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت امور گفت: “آنچه ما مطلع شدیم تعداد معدودی از طرفداران گروه‌های تکفیری با ارتش و نیروهای امنیتی لبنان در منطقه‌ای که حداقل یک کیلومتر با ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران فاصله داشت درگیر شدند که منجر به تلفاتی هم شده است. بنا بر این حمله به سفارت ایران یا درگیری در مقابل ساختمان سفارت کشورمان در بیروت را تکذیب می کنم. اخباری که در این خصوص بر روی خروجی برخی خبرگزاری‌ها قرار گرفت صحیح نیست”.

این تکذیب ها درحالی بود که رسانه های مستقل خبری فیلم هایی از حمله معترضان به سفارت جمهوری اسلامی در بیروت را منتشر کرده اند و مرگ یکی از معترضان توسط  عوامل حزب الله نیز بر خشم معترضان در بیروت افزوده است.

همین امر موجب شد، تا روز گذشته، جمهوری اسلامی در چرخشی آشکار علاوه بر تایید وقوع درگیری دولت لبنان را بابت این اتفاق مورد سرزنش قرار دهد.

در اینباره ایسنا می نویسد: “غضنفر رکن آبادی سفیر ایران در لبنان ظهر دوشنبه در کاخ بعبدا با میشل سلیمان، رییس‌جمهور لبنان دیدار و پیام تبریک محمود احمدی نژاد رییس جمهور را به مناسبت سالروز عید مقاومت و آزادسازی تقدیم کرد. در این دیدار آخرین تحولات منطقه و روابط دوجانبه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. میشل سلیمان از مواضع ایران در حمایت از وحدت ملی و ثبات و استقرار لبنان تشکر کرد. در این دیدار همچنین درباره تیراندازی های صورت گرفته در تجمع روز یکشنبه در منطقه “بئر حسن” تبادل نظر شد. سفیر کشورمان در بیروت با اشاره به وقوع این حادثه در منطقه‌یی که سفارت ایران در آن قرار گرفته است، از رییس جمهور لبنان درخواست کرد سفارت ایران را از نتایج تحقیقات مقامات مسوول لبنانی مطلع کنند”.

گفتنی اینکه ماجرای اعتراض شهروندان لبنان به دخالت جمهوری اسلامی در جنگ سوریه و حمایت تسلیحاتی و مالی از فرقه حزب الله، هم به دلیل فضای انتخاباتی و هم به دلیل محدودیت ها در رسانه های داخلی بازتابی نداشت.

در این میان تنها سایت بولتن نیوز،وابسته به نهاد های امنیتی در تحلیلی در مقام دفاع از حزب الله نوشت: “حزب الله نقش مستقیمی در درگیری های اخیر ندارد و در گذشته نیز صد در صد از ایفای نقش در تنش های طرابلس به دور بوده است کما اینکه در مسایل داخلی سوریه نیز هیچ گاه ورود پیدا نکرد. اما بعدها به دلیل دفاع از روستاهای هم مرز با منطقه مرزی القصیر ناچار به دفاع از مردم و شیعیان این منطقه شد و این موضوع به درگیری های مذهبی در طرابلس دامن زد. همچنان نیز نمی توان نقش مستقیمی برای حزب الله در این درگیری ها قائل شد چرا که هدف اصلی حزب الله مبارزه با اسرائیل است نه مقابله با نیروهای داخلی لبنان و اساسا علاقه ای به درگیری در فضای داخلی لبنان ندارد و این راهبرد اصلی حزب الله است. نکته قابل تامل همان است که نقش کمک حزب الله در پیروزی های ارتش سوریه در منطقه استراتژیک القصیر موجب آن شده که تعصبات مذهبی در طرابلس شعله ور شود و به درگیری بیانجامد. از سوی دیگر آمریکایی ها از ابتدای بحران سوریه علاقه زیادی داشتند که طرابلس را به «دژ محکم» برای پشتیبانی لجستیکی از معارضین و تروریست های سوری تبدیل کنند و از آنجا کمک های خود را به آنها برسانند که با سقوط القصیر این نقشه متوقف شده است. اما به نظر می رسد که درگیری های مذهبی همچنان در طرابلس ادامه داشته باشد که این مسئله بیش از پیش به شکننده بودن ساختار مذهبی و فرهنگی لبنان وابسته است. مسئولان لبنان نیز سعی دارند که هرچه زودتر به این ناآرامی خاتمه دهند چرا که انتخابات مجلس لبنان پیش رو است”.