از پرونده م. ر کوتاه نمی آیم

نویسنده
شیرین کریمی

» آیت الله لاریجانی اتهامات برادرش را سیاسی خواند

رئیس قوه قضائیه ضمن جرم دانستن انتشار اخبار مربوط به زمین خواری رئیس ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی گفته است اگر برادرش در این پرونده محکوم شود آن را اجرا خواهد کرد. همزمان در حالی که رئیس سازمان بازرسی کشور از متوقف شدن پرونده فساد اقتصادی معاون اول محمود احمدی نژاد خبر داده بود، آیت الله لاریجانی گفته است در این مورد کوتاه نخواهد آمد.

“مشخص است می خواهند کاری سیاسی کنند.” این واکنش رئیس قوه قضائیه به اتهام حامیان دولت احمدی نژاد به محمد جواد اردشیر لاریجانی است ،  برادر قاضی القضات جمهوری اسلامی اخیرا از سوی سایت هایی که از مواضع رئیس دولت مستقر و حلقه نزدیک به وی حمایت می کنند متهم شده است که ۳۴۲ هکتار از اراضی ملی در حاشیه ورامین را تصرف کرده است.

حالا پسر سوم آیت‌الله میرزا هاشم آملی لاریجانی و برادر کوچکتر محمد جواد و علی لاریجانی در دفاع از برادر ارشد خود در یک جلسه پرسش و پاسخ با برخی دانشجویان دست راستی گفته است: “نباید فراموش کرد که این موضوع یک بعد سیاسی هم دارد، زیرا بیش از صدها پرونده اختلاف منابع طبیعی وجود دارد اما چرا از میان این تعداد، این پرونده مطرح می‌شود؟”

آیت الله صادق لاریجانی که در دانشگاه صنعتی شریف و در جمع خیلی عظیم از نیروهای لباس شخصی وابسته به نهاد امنیتی قوه قضائیه سخنرانی می کرد همچنین از “زمین خوار” خوانده شدن برادر گلایه کرده و به دانشجویان حاضر در جلسه گفته است: “انتشار این خبر قبل از محکومیت در سایت‌ها آن هم با عنوان زمین‌خواری، خود جرم است”

رئیس قوه قضائیه در انکار حمایت خود از محمد جواد لاریجانی گفته است: “پیش از آنکه این سخن‌ها مطرح شود به من گزارشی دادند. به رییس دادگستری استان تهران گفتم که به قاضی بگوید باید به وظیفه‌اش عمل کند و اگر به خاطر من رعایت حال وی را کنند شخصا وی را به دادسرای انتظامی قضات معرفی می‌کنم.”

 

محکوم شود ، اجرا می کنم

آیت لاریجانی گفته است پرونده رئیس ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی به سال ۱۳۷۹ باز می گردد. به گفته وی: “و در زمان ریاست قبلی دستگاه قضایی برای پرونده، منع تعقیب صادر شد و اکنون آن را زنده کرده‌اند.” گفتنی است در ان زمان آیت الله محمود هاشمی شاهرودی ریاست قوه قضائیه را عهده دار بود. رئیس قوه قضائیه گفته است در صورت “محکوم” شدن برادرش آن را “اجرا” خواهد کرد.

آیت الله لاریجانی و برادر بزرگ تر علی لاریجانی – رئیس پارلمان-  در سال های اخیر اتهامات اقتصادی بسیاری به دولت مستقر و نزدیکان محمود احمدی نژاد وارد کرده اند. اسفندیار رحیم مشایی – دست راست احمدی نژاد – متهم است که به همراه دیگر افراد نزدیک به دولت در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد دلاری در بانک های کشور دست داشته است. از سوی دیگه محمدرضا رحیمی – معاون اول رئیس دولت نیز – با حجم انبوهی از پرونده های فساد اقتصادی مواجه است.

 

از پرونده رحیمی کوتاه نمی آیم

به نوشته سایت جهان نیوز روز سه شنبه دانشجویان اصولگرا در دانشگاه شریف از آیت الله لاریجانی پیرامون پرونده “م.ر” ( محمدرضا رحیمی)  از وی سوال کردند و او جواب داده است: “بدانید که ما در این مساله کوتاه نمی‌آییم.”

وی این اظهارات را 24 ساعت پس از آن مطرح کرده است که  رئیس سازمان بازرسی در همین دانشگاه صراحتا گفته بود پرونده قضائی رحیمی به خاطر “رعایت مصالح” متوقف شده است. او به صورت تلویحی اشاره کرده بود که توقف بررسی و تحقیق از فساد اقتصادی معاون احمدی نژاد به دستور آیت الله خامنه ای انجام شده است.

اما رئیس قوه قضائیه گفته های مصطفی پور محمدی را رد کرده و گفته است: “در نظامی هستیم که مناسبات قانونی در کشور حاکم است و اجازه دهید که مسیر طی شود. قضیه که تمام شد ما اطلاع‌رسانی می‌کنیم.”

او با ذکر خاطره گفته است که شخصا به آیت الله خامنه ای گوشزد کرده است که: “حضرت امیرالمومنین خود در دادگاه حاضر می‌شد اما ما اگر به مسئول درجه پنجم بگوییم که احضار شده می‌گوید که چرا مرا احضار کرده‌اید. چه مانعی دارد که نزد قاضی برویم و توضیحات خود را بیان کنیم؟”

با این حال ناظران می گویند افشا شدن فساد یکی از برادران لاریجانی در زمین خواری می تواند از فشارهای قوه قضائیه  و مجلس بر نزدیکان دولت بکاهد. کارشناسان معتقدند حجم عظیم فساد اقتصادی و بروکراتیک در کلیه ارگان های حکومتی به اندازه ای بالا است که تمامی سران حکومت را در مظان اتهام قرار داده است.

اسناد مربوط به زمین خواری لاریجانی زمانی فاش شد که پای سه تن از اعضای کابینه احمدی نژاد به پرونده اختلاس باز شد،اردبیهشت امسال احمدی نژاد هشدار داده بود: “تحت عنوان ناظر اگر بخواهند در اجرا دخالت کنند این کار باعث فساد می شود.”

 

افشای اسناد محرمانه از خارج از کشور

آنچه ایت الله لاریجانی “زنده شدن” پرونده فساد مالی برادرش خوانده است ۲۷ خرداد امسال انجام شد. با این حال افشای نخستین این اسناد نه در سایت ها و وبلاگ های نزدیک به دولت ، بلکه در سایت بامداد خبر صورت گرفت. این سایت که وابسته به “دانش آموختگان لیبرال” است از خارج از کشور آپدیت می شود. این سایت فایل اسکن شده ده سند را منتشر کرده است که برخی از آن ها از نامه نگاری های وزارت کشاورزی با رئیس وقت قوه قضائیه پیرامون تصاحب زمین های اطراف ورامین توسط محمد جواد لاریجانی پرده بر می دارد.

سایت بامداد خبر توضیح نداده است چگونه به این اسناد محرمانه دست یافته است.

 محمد خوش چهره نماینده مجلس هشتم  پاییز سال گذشته گفته بود: “تیم احمدی‌نژاد پرونده‌های ویژه‌ مقام‌های جمهوری اسلامی را از وزارت اطلاعات خارج کرده و باید در آینده منتظر سناریوهای پالیزدار ۲ و ۳ تحت عنوان افشاگری‌های جدید بود.” عباس پالیزدار از اعضای هیاتِ تحقیق و تفحص مجلس هفتم بود که از اردیبهشت سال ۸۷ علیه بسیاری از مقامات عالی رتبه جمهوری اسلامی افشاگری کرد و سرانجام به ده سال زندان محکوم شد.

بر اساس این ادعای خوش چهره، تیم احمدی‌نژاد در دوره ای تحت عنوان “دوره برزخ” اقدام به خروج “پرونده‌های ویژه” از وزارت اطلاعات کرده و حالا از اطلاعات محرمانه این وزارت‌خانه “سوء‌استفاده” می‌کند. 

در آن زمان سایت شفاف نیوز به یکی از نوشته های روزنامه ایران- ارگان دولت – اشاره کرده بود  که در آن، این نشریه از در اختیار داشتن ۱۴۰ هزار سند از ۳۱۴ مقام جمهوری اسلامی خبر داده بود. در آن زمان تحریریه روزنامه ایران تهدید کرده بود، دولت در صورت “لزوم” آن اسناد را منتشر خواهد کرد.

انتشار اسناد اخیر در سایت سازمان دانش آموختگان لیبرال باعث شد تا نام اسفندیار رحیم مشایی و محمدرضا رحیمی از فهرست متهمان دادگاه اختلاس سه هزار میلیارد دلاری خارج شود. پیشتر سایت الف – نزدیک به احمد توکلی – ادعا کرده بود انتشار اسناد مربوط به زمین خواری برادران لاریجانی، از سوی دولت احمدی نژاد صورت گرفته است.