از کار افتادگی مصباح یزدی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» غیبت در اجلاس و شام خبرگان

محمدتقی مصباح یزدی تایید کرد که به علت بیماری نتوانسته در اجلاس اخیر مجلس خبرگان رهبری شرکت کند. این روحانی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی گفت که زانو درد مانع از حضور وی در دوزادهمین اجلاس خبرگان رهبری شد. سایت های خبری جناح حاکم اصولگرا در اواخر تیرماه سال جاری از وخامت حال محمدتقی مصباح یزدی و لغو تمام برنامه های او در ماه رمضان به دستور پزشکان خبر دادند. اما اکنون و با گذشت حدود یک ماه از پایان ماه رمضان، از کار افتادگی مصباح یزدی کماکان ادامه دارد.

او به خبرگزاری فارس گفت که به دلیل “درد زانوها و شرایط فیزیکی محل برگزاری اجلاس خبرگان” نتوانست در اجلاس دوازدهم خبرگان رهبری شرکت کند. اما در محافل سیاسی گفته می شود حال جسمی رهبر تندروهای مجلس خبرگان سخت وخیم است و او به علت این بیماری نتوانست در میهمانی شام رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری در شب چهارشنبه حاضر بشود.

آیت الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و آیت الله ابوالقاسم خزعلی، دو عضو دیگر مجلس خبرگان رهبری بودند که با ویلچر و واکر و در حالیکه محافظانشان به آنها برای نشست و برخاست کمک می کردند، در این اجلاس حاضر شدند. اما ناظران به یاد آوردند که در خبرگان رهبری هنگام درست آیت الله خمینی که ۲۲ سال قبل بود مهدوی کنی نیز با برانکار از بیمارستانی در لندن به اجلاس وارد شد و با حال نزار اعلام داشت که دم مرگ است. وی بعد از بیست سال به ریاست همان مجلس انتخاب شد و نامش در میان بیماران مجلس خبرگان و سالخوردگان جمهوری اسلامی دیده نمی شود.

در اجلاس امسال خبرگان محمدرضا مهدوی کنی، از مسائل اجرائی کشور گفت و خواستار تغییر عمل دولت احمدی نژاد شد. رئیس مجلس که خود در زمانی ریاست دولت را به عهده داشته و با انتخاب آیت الله خامنه ای به ریاست جمهوری از ترس این که مبادا اختلاف سلیقه هایشان مانع کشور شود استعفا داد که راه برای برگزیدن میرحسین موسوی باز شد. رییس خبرگان رهبری خواستار آن شد تا دولت محمود احمدی نژاد “به صورت جدی‌تر و عمیق‌تر به ساماندهی وضعیت معیشت مردم بپردازد.”

سایت مجلس خبرگان رهبری از وزیر صنعت، معدن و تجارت، مهدی غضنفری، به عنوان دیگر مهمان ویژه دوازدهمین اجلاس این مجلس نام برده است.

منابع خبری نزدیک به جناح حاکم در اواخر تیرماه گزارش دادند که برنامه‏ های مختلف مصباح یزدی در ماه رمضان اعم از “دیدارها و سخنرانی ها” لغو شده است.

بر اساس این گزارش یکی از برنامه های هر ساله مصباح یزدی، سخنرانی در دفتر رهبر جمهوری اسلامی در شهر قم بود که در شب‏های ماه رمضان صورت می گرفت. این سخنرانی ها با استقبال زیاد روحانیون، طلبه های علوم دینی و طرفداران این آیت الله که اغلب آنها را اعضای بسیج و انصار حزب الله تشکیل می دهند، روبرو می شد.

در گزارشی که سایت شیعه آنلاین منتشر کرد، اشاره ای به دلیل وخامت حال مصباح یزدی نشد اما عنوان شد که این عضو مجلس خبرگان رهبری، مدتی است به “ناراحتی زانو” دچار است.

این سایت با تیتر “حال آیت الله مصباح وخیم شده است”، افزوده که وی در مدت اخیر “به توصیه پزشکان با ویلچر حرکت می کند.”

در عکس هایی که خبرگزاری های رسمی جمهوری اسلامی از دیدار آن هنگام علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی با مصباح یزدی منتشر کردند هم این عضو مجلس خبرگان رهبری روی ویلچر از لاریجانی استقبال کرد اما به ظاهر از حال عمومی مساعدی برخوردار است.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم “عمامه گذاری طلاب مدرسه علمیه امام خمینی تهران” در روز ۳۰ خرداد نیز با ویلچر حاضر شده بود.

 

تئوریسن خشونت

منتقدان و مخالفان حکومت، محمدتقی مصباح یزدی را “تئوریسین خشونت” در نظام جمهوری اسلامی می دانند. او همچنین توسط برخی فعالان سیاسی و روزنامه نگاران اصلاح طلب به صدور فرمان قتل برخی از نیروهای سیاسی و اجتماعی مخالف جمهوری اسلامی در دهه ۷۰ متهم است.

مصباح یزدی در نظریات خود بر ضدیت مفاهیمی مانند دموکراسی، مدرنیته و حقوق بشر با دین اسلام و روش پیامبر و ائمه شیعه تاکید دارد و بر لزوم برپایی حکومت اسلامی به رهبری ولی فقیه تصریح می کند.

مصباح یزدی بارها از سیدعلی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی به انحای مختلف تمجید کرده و از او به عنوان جانشین و نایب خداوند و امام زمان بر روی زمین نام برده که اطاعت از فرامینش بر همه واجب است.

فیلمی در اینترنت از تلاش مصباح برای بوسیدن پاهای رهبر جمهوری اسلامی در دیدار با او وجود دارد.

در مقابل، خامنه ای نیز بارها از مصباح یزدی و نقش او در دفاع از انقلاب و اسلام تمجید کرده و وی را “مطهری زمان” لقب داده است.

دفتر رهبر جمهوری اسلامی در شهر قم نیز سالهاست که در شب های ماه رمضان به طور کامل در اختیار مصباح قرار دارد و او در آن به سخنرانی می پردازد.

وی در جریان یکی از سخنرانی های سال گذشته خود در بیت رهبری در قم از “غش کردن یک خانم” در جریان سفر دو سال پیش رهبر جمهوری اسلامی به این شهر و به علت “شوق دیدار” با خامنه ای خبر داد.

مصباح یزدی همچنین سالهاست که در همین محل در شب های پنجشنبه “درس اخلاق” می دهد.