پیامی برای ایران، پاسخ سوریه در لبنان

نویسنده

» گزارش لیبراسیون از سوءقصدهای بیروت

ایران، متحد اصلی حکومت دمشق، روز چهارشنبه بار دیگر هدف جهادگرایان سنی در بیروت قرار گرفت. این سوءقصد شش کشته و ۱۲۹ زخمی برجای گذاشت. به گفته ارتش لبنان، در حدود ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه در محله بئر حسن در جنوب لبنان، یک اتومبیل پرقدرت که حامل ۹۰ کیلوگرم مواد منفجره بود، در نزدیکی دفتر رایزنی فرهنگی ایران توسط یک راننده انتحاری منفجر شد. تقریباً همزمان با این انفجار، اتومبیل دیگری با ۷۵ کیلوگرم ماده انفجاری ازسوی جهادگرای دیگری در ۵۰ متری اولین سوءقصد منفجر شد.

از زمان اعلام حزب الله در ماه ژوئیه دایر بر اینکه در کنار نیروهای دولتی سوریه علیه مخالفان این کشور مبارزه می کند، این نهمین سوءقصد در محله این سازمان شیعه است. خبرگزاری رسمی ایرنا تأیید کرده که این سوءقصدها در نزدیکی دفاترش و در نزدیکی دفتر رایزنی فرهنگی ایران و شبکه تلویزیونی ایران در بیروت اتفاق افتاده.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دراین خصوص اعلام کرد: “ایران به شدت این اقامات تروریستی را محکوم می کند […] هدف آنها برهم زدن ثبات، امنیت و وحدت در لبنان است.” او دراین خصوص اسراییل را متهم کرد و گفت این کشور “از استقرار یک دولت جدید که در آن تمامی گروه های سیاسی لبنانی حضور دارند، شادمان نیست”.

مسؤولیت این سوءقصدها ازسوی یک گروه جهادگرا به نام “عبدالله عزام” در توئیتر رسمی اش پذیرفته شده. این گروه در بیانیه خود نوشته است: “برادران گردان عبدالله عزام، در معیت حسین بن علی، مسؤولیت این دو سوءقصد را علیه دفتر رایزنی فرهنگی ایران می پذیرند.” به نظر می رسد که اشاره به نام “حسین بن علی” برای به سخره گرفتن شیعیان باشد، چرا که حسین به عنوان یک شخصیت اصلی در مقوله شهادت و شهادت طلبی تشیع محسوب می شود.

این سازمان که از زیرمجموعه های القاعده محسوب می شود در ادامه می گوید: “ما همچنان به انجام سوءقصد علیه مراکز سیاسی، امنیتی و نظامی ایران و حزب اش در لبنان ادامه خواهیم داد تا به دو هدف برسیم: خروج این حزب ایرانی از سوریه و آزادسازی زندانیان مان از زندان های لبنان.”

این سازمان جهادگرا در ادامه می افزاید: “تا زمانی که در سوریه صلح برقرار نشده، حزب ایران نمی تواند در لبنان در صلح و آرامش زندگی کند.” این گروه همچنین مسؤولیت سوءقصد انجام شده علیه سفارت ایران در تاریخ ۱۹ نوامبر ۲۰۱۳ را که ۲۵ کشته برجای گذاشت پذیرفته است.

منبع: لیبراسیون، ۲۰ فوریه