ایجاد آزادی بیشتر برای جوانان

نویسنده

» تحلیل لوپوئن از انتخاب روحانی

رییس جمهور جدید ایران، حسن روحانی، روز شنبه در اولین سخنرانی تلویزیونی اش اعلام کرد: “شادی و نشاط حق مردم است. نباید سخت بگیریم.” او در اشاره به شادمانی مردم در خیابان ها افزود: “مردم ما خودشان اخلاق مدارند و به اصول سیاسی و اسلامی احترام می گذارند. و در صورت عکس، صرفاً باید به یک یادآوری و نصیحت دوستانه بسنده کرد.”

کمی پس از پیروزی روحانی در انتخابات، ده ها هزار ایرانی به خیابان ها آمدند و این رویداد را در محیطی پرشعف جشن گرفتند و نیروی انتظامی نیز هیچ مداخله ای نکرد؛ و این رویکرد کاملاً برخلاف سرکوب معترضان پس از انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد در سال ۲۰۰۹ بود.

جانشین احمدی نژاد در ادامه افزود: “ما باید جوانان را مانند دختر و پسر خود بدانیم و با آنها به گونه ای صحبت کنیم که گویی با فرزند خود صحبت می کنیم.” او همچنین خاطرنشان کرد که “مسؤولیت فرهنگی از آن اهل فرهنگ است. فرهنگ در کنار زندگی مردم است و باید به مردم اعتماد کرد.”

 

“اعتدال به معنای تسلیم نیست”

حسن روحانی همچنین اعلام کرد که سیاست دولت اش، “تفاهم سازنده با جهان” و “دفاع از تمامی حقوق ایران” خواهد بود. او در ادامه افزود: “اعتدال و میانه روی در سیاست خارجی به معنای کنش و واکنش سازنده و مفید با جهان است، نه تسلیم و رویارویی.”

او همچنین گفت: “در سیاست اعتدال گرایانه، واقع گرایی یک اصل مهم است که در آن ارزش ها و آرمان های جمهوری اسلامی نیز لحاظ شده. تعامل با جهان و گفت و شنود با دیگران بر واکنش متقابل، احترام و منافع مشترک، و جستجو برای تنش زدایی دوجانبه استوار خواهد بود.” این سیاست “براساس تمامی حقوق ملت و عظمت کشور و در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری” استوار خواهد بود.

مسأله هسته ای اصلی ترین پرونده برای دولت آینده است. ایران ازسوی تحریم های سنگینی که توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال شده تحت فشار می باشد و متحمل یک بحران شدید اقتصادی شده. این وضعیت به تورم شدیدی منجر گشته که نرخ رسمی آن بیش از ۳۲ درصد اعلام شده. طی سال های اخیر، روابط میان جمهوری اسلامی و کشورهای غربی پس از اظهارات ستیزه جویانه محمود احمدی نژاد درباره نابودی اسراییل و انکار هولوکاست به شدت پرتنش بوده است.

حسن روحانی، یک شخصیت مذهبی میانه رو، روز ۱۴ ژوئن با ۵۰ ممیز ۷ درصد آرا انتخاب شد و در تاریخ ۳ اوت جانشین احمدی نژاد خواهد شد. روحانی افزود: “پیام رأی دهندگان پیام صلح و آشتی بود؛ پیامی که نشان از اتحاد و انسجام ملی دارد؛ پیامی که خشونت و تندروی را رد می کند.” او همچنین افزود که “انتخابات اخیر به هرگونه ابهام درخصوص مشروعیت نظام پایان داد”.

در سال ۲۰۰۹، نامزهای اصلاح طلب، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد را نپذیرفتند و تقلب گسترده در انتخابات را محکوم کردند. آنها از طرفداران خود خواستند به اعتراض بپردازند. جنبش اعتراضی به شدت ازسوی حاکمیت مورد سرکوب قرار گرفت. سران جمهوری اسلامی این دو رهبر مخالف را از فوریه ۲۰۱۱ تاکنون در حصر خانگی نگاه داشته اند.

منبع: لوپوئن، ۲۹ ژوئن