امید و آرزوها در انتظار

نویسنده

» گزارش پاریزین از روزهای بعد از انتخابات ایران

حسن روحانی، رییس جمهور منتخب، باید بلافاصله کار بزرگ خود را آغاز کند: احیای اقتصاد کشور که ازسوی تحریم های بین المللی به شرایط بحرانی دچار شده؛ گفتمان با کشورهای خارجی و پاسخ به امیدهای رأی دهندگان که او را در همان دور اول انتخاب کردند. نوید فتحی، مدیر یک شرکت کامپیوتری، می گوید که انتخاب روحانی باعث “ایجاد انرژی” در او شده.  

از این پس، او امیدوار است که با برداشتن برخی تحریم های اعمال شده در زمینه های نفتی و مالی شاهد وقوع “تغییرات” باشد.

او می گوید: “افراد حرفه ای باید بتوانند با جهان گفتگو کنند. ما به عمل نیاز داریم: تبادل اطلاعات و انجام مبادلات مالی.”

با اینکه آقای روحانی از بطن حکومت برخاسته، ولی توانسته امید به “تغییر” را پس از هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، که اشباع از رویارویی با کشورهای بزرگ بود، در دل مردم ایجاد کند.

روحانی سه روز پس از انتخاب اش از “شفافیت بیشتر” در پرونده هسته ای سخن گفت تا بتواند بار دیگر “اطمینان دوطرفه” را در مذاکراتی که ماه هاست به بن بست رسیده ایجاد کند. او درعین حال، خاطرنشان کرد که حقوق هسته ای ایران نیز باید به رسمیت شناخته شوند.

آقای روحانی که قرار است در تاریخ ۳ اوت منصب خود را تحویل گیرد، اولین مذاکرات را در زمانی که برنامه غنی سازی ایران در اوایل سال های ۲۰۰۰ برملا شده بود، با کشورهای اروپایی انجام داد. سپس ایران برنامه هایش را به حال تعلیق درآورد و مجوز انجام بازرسی های بین المللی از تأسیسات هسته ای اش را صادر کرد.

او در زمان کمپین انتخاباتی اش از موضع گیری و ایراد هرگونه سخن ستیزه جویانه علیه غرب خودداری ورزید و برعکس خواستار برقراری دولتی “امیدبخش و منطقی” شد.

 

تصمیم گیری های “عملی” و “عاقلانه”

ولی از دید سردبیر یکی از روزنامه های تهران که نخواست نامش ذکر شود، کار آقای روحانی به همان نسبت که انتظارات را از وی بالا برده، سخت به نظر می رسد.

او می گوید: “ما شاهد واکنش نیمه مثبت کشورهای مختلف بودیم، ولی به این امیدهای ایجاد شده باید ازطریق تصمیم گیری های عملی پاسخ گفت، نه با لبخند.”

جمال رحمتی، طراح مطبوعات، می گوید: “انسانی که ذهنیت سالم دارد می تواند تصمیم های منطقی و عاقلانه اتخاذ کند، به طوری که نتیجه اش در زندگی ما نیز قابل رؤیت باشد و آقای روحانی دارای ذهنیت سالمی است.”

او با اشاره به مطبوعات که به شدت تحت سانسور قرار دارند می افزاید: “امیدوارم که او بتواند وضعیت مطبوعات را بهبود بخشد و آزادی های بیشتری ایجاد کند.”

روحانی در زمان نامزدی اش همچنین به آزادی مطبوعات به منظور مبارزه با فساد مالی تأکید ورزید.

مردم ایران به ویژه انتظار بهبود وضعیت اقتصادی کشور را دارند و این درحالی است که نرخ رسمی تورم بیش از ۳۰ درصد اعلام شده، نرخ بیکاری افزایش پیدا کرده و ارزش ریال به دو سوم تقلیل یافته.

سیامک که یک سوپرمارکت کوچک در غرب تهران دارد می گوید: “من می خواهم که قیمت ها کاهش یابد تا مشتریانم از گرانی زندگی گلایه نکنند.”

بالا رفتن ارزش ریال که در برابر دلار ۱۵ درصد افزایش نشان می دهد، از اولین نشانه های بهبود وضعیت است.

و مردم ایران برای کامل کردن شادمانی خود، روز ۱۸ ژوئن بار دیگر به خیابان ها آمدند و راه یابی تیم ملی فوتبال کشورشان به جام جهانی برزیل را جشن گرفتند.

یک دیپلمات مستقر در تهران می گوید: “از زمانی که اینجا هستم، فقط یک بار شاهد بودم که مردم ایران به مانند این دو روز به خیابان ها بیایند و شادمانی کنند: سال ۲۰۱۱ زمانی که کارگردان اصغر فرهادی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را از آن خود کرد.”

از نظر حسین، راننده تاکسی ۵۵ ساله، امید بر چهره های مردم نشسته. او می گوید: “آرامش مسافرانم بیشتر شده و بیشتر لبخند می زنند.”

منبع: پاریزین، ۲۸ ژوئن