اعتصاب غذای ایرانیان در سراسر جهان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در همبستگی با زندانیان سیاسی

در حالی که اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بند 350 زندان اوین، امروز وارد یازدهمین روز خود می شود، ایرانیان مقیم خارج  نیزدر نقاط مختلف دنیا، برای همبستگی با زندانیان سیاسی، دست به اعتصاب غذا زدند.

در شهر پاریس، عده ای از فعالان دانشجویی و سیاسی به همراه روزنامه نگاران، مراسم اعتصاب غذا برگزار کردند. این مراسم روز گذشته، در نزدیکی سفارت ایران و پس از چند روز معطلی، به علت عدم صدور مجوز  از سوی پلیس، برگزار شد. حاضران در این مراسم، از ساعات ابتدایی روز، در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی اعتصاب غذای خود را شروع کردند. در این مراسم، که تا دیروقت به طول انجامید، پوسترهایی در حمایت از اعتصاب غذای زندانیان و همچنین عکس بسیاری از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات، به نمایش گذاشته شد.

به گزارش خبرنگار “روز”، نکته جالب توجه این مراسم، حضور عابرانی بود که بعد از آگاهی از اتفاقی که در زندان های جمهوری اسلامی می افتد، از این حرکت حمایت کردند.

اما پاریس تنها شهری نبود که شاهد اعتراض ایرانیان و اعلام همبستگی با اعتصاب غذای زندانیان سیاسی بود. مراسم مشابهی در بسیاری از شهرهای اروپا، آمریکا و استرالیا هم در همبستگی با زندانیان سیاسی برگزار شد.

در آلمان، علاوه بر شهرهای کلن و فرانکفورت که شاهد برگزاری اعتصاب غذا در حمایت از زندانیان بود، عده ای از پناهندگان ایرانی، در یکی از کمپ‌های پناهندگی دست به اعتصاب غذا زدند. ایرانیان در شهرهای کلن و فرانکفورت نیز ضمن تجمع در نقاط مختلف این شهرها به عدم حضور شبکه های تلویزیونی آلمانی برای پوشش این مراسم اعتراض کردند.

در شهر بوداپست نیز، مراسم مشابهی برگزار شد. مراسم اعتصاب غذا در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در این شهر برگزار شد. نکته جالب در این گردهمایی، حضور سفیر جمهوری اسلامی در میان معترضان بود. سفیر جمهوری اسلامی با حضور در این مراسم اعلام کرد: “من از شما بیشتر اعتراض دارم، اما راه اعتراض را بلدم!” این مراسم با حضور پلیس مجارستان، پایان یافت.

مراسم اعتصاب غذای مشابهی نیز در شهر رم ایتالیا برگزار شد. دراین مراسم، علاوه بر ایرانیان ساکن ایتالیا، عده ای از ایتالیایی ها نیز شرکت کردند. حاضران در این مراسم، با اعلام حمایت از اعتصاب زندانیان سیاسی در ایران، اعلام کردند به اعتصاب خود در روزهای آینده نیز ادامه خواهند داد.

در استرالیا نیز، ایرانیان  ضمن اعلام همبستگی با اعتصاب غذای زندانیان سیاسی، در مقابل سفارت جمهوری اسلامی دست به اعتصاب غذا زدند.

مراسم برگزار شده، اما تنها مراسم هایی نبود که در این روزها برگزار شد. ایرانیان شهرهایی چون لندن، واشنگتن، نیویورک، وین و… اعلام کرده اند در روزهای آینده، دست به اعتصاب غذا خواهند زد.