بار دیگر شایعات بالاگرفت

نویسنده

hashemilsbqb.jpg

حمید احدی

سفر برنامه ریزی شده هاشمی رفسنجانی به قم، اولین دیدار وی بعد از هفت ماه به شهری که آخرین بار طلاب هوادار مصباح یزدی با جنجال و ناسزاگوئی سخنرانی وی را متشنج کردند، لغو شد. گرچه وی در بیانیه ای سرماخوردگی را علت لغو این سفر اعلام داشت اما شایعات فراوانی حساسیت های سیاسی و امنیتی را عامل اصلی لغو این سفر می دانند.

هفته گذشته در حالی که شایعات مربوط به درگذشت آیت الله خامنه ای همه جا را پر کرده، از مرزهای کشور هم گذشته و در رسانه های بین المللی هم انعکاس یافته بود، آیت الله خامنه ای فرصت عید غدیر را غنیمت شمرد و در حالی که علاوه بر جفیه ای که از سال ها قبل به نشانه رزمندگی و مبارزه جوئی برگردن می بندد، شال گردن سبزی هم به نشانه سیادت [در اشارت به عید غدیر که عید سیدهاست] انداخته بود. اما از آن پس شایعات ابعاد دیگری گرفته و گفته شده که با توجه به جدی شدن تهدید های جهانی علیه کشور، و نارضایتی بیش تر چهره های با تجربه از دخالت های دولت در روند حرکت پرونده هسته ای، سامانه ای برای تجدید نظر در سیاست های هسته ای و هیات گفتگو کننده ایجاد شده که هاشمی رفسنجانی اداره کننده آن است.در همین ارتباط گفته می شود بالابودن درجه حساسیت ها باعث شده که حضور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در تهران لازم جلوه کند.

دو روز پیش همزمان با اعلام تاریخ رسمی سفر هاشمی رفسنجانی به قم که اولین دیدار وی بعد از حادثه پانزده خرداد و تشنج در قم بود، معاون سیاسی استانداری قم ضمن اعلام این نکته که هیچ حادثه سوئی رخ نخواهد داد اعلام داشت سخنرانی رییس مجمع در بین طلاب اعزامی قطعی است اما جلسات دیگری هم در دو روز بازدید وی از قم برپا خواهد شد. دیدار از مراجع بزرگ هم که از ابتدا بخش اصلی دیدار بود. اما شب پیش این اطلاعیه منتشر گردید:


«بسم الله الرحمن الرحیم

همزمان با سالگرد به خاک و خون کشیده شدن مردم مسلمان و انقلابی قم، سفر به شهر خون و قیام، قم و زیارت مرقد مطهر حضرت معصومه(س) و دیدار با مراجع عظام، جامعه مدرسین، علمای اعلام و طلاب عزیز و شرکت در برنامه‌ی اعزام مبلغان به دعوت دفتر تبلیغات اسلامی در مدرسه‌ی فیضیه و نیز شرکت در مراسم بزرگداشت مشروطه که توسط مجمع مدرسین و محققین حوزه در دانشگاه مفید برگزار می‌شود و برنامه مذاکره با استادان حوزه در دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری، برای من که خود را فرزند و پرورده حوزه علمیه‌ی قم می‌دانم، فرصتی مهم، شیرین و جذاب است که همواره منتظر چنین فرصتی بوده و هستم.

برنامه‌ریزی‌های قبلی انجام و مقدمات این سفر نیز فراهم شده بود، اما متاسفانه کسالت ناشی از سرماخوردگی، این سعادت و توفیق را از من سلب کرد.

با عرض خالصانه‌ترین پوزش‌ها، امیدوارم در اولین فرصت ممکن از فیوض برنامه و زیارت اساتید و مراجع عظام بهره‌مند شوم.»