موضع گیری شیخ نشینان علیه ایران

نویسنده

» گزارش لیبراسیون:

کشورهای شیخ نشین حوزه خلیج فارس که حکومت هایی سنی در رأس خود دارند، از روز سه شنبه موضع گیری شدیدی را نسبت به حکومت تهران، همسایه شیعه خود، آغاز کرده اند. آنها خواستار توقف مداخلات جمهوری اسلامی و نقل و انتقالات سیاسی در سوریه به عنوان متحد تهران شده اند.

 سران شورای همکاری خلیج فارس، متشکل از عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی، عمان، کویت و قطر، در پایان نشست سالانه خود در منامه اظهار داشتند که ایران “هرچه سریعتر باید به مداخلات خود در امور داخلی آنها پایان دهد”.

آنها در بیانیه شدیداللحن خود از حکومت تهران خواسته اند از “اقداماتی که به تنش ها دامن می زند و امنیت منطقه را به خطر می اندازد بپرهیزد”.

شورای همکاری خلیج فارس همچنین در این بیانیه ادامه “اشغال سه جزیره امارات” در خلیج فارس توسط ایران را محکوم و نسبت به مخالفت تهران برای مذاکره در این رابطه و حل و فصل این اختلاف ازطریق دستگاه های بین المللی اظهار تأسف کرد.

ایران همچنان بر تمامیت ارضی خود در جزیره ابوموسی و جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک تأکید می ورزد. این درحالی است که امارات متحده عربی نیز ادعای مالکیت بر این جزایر دارد.

در ارتباط با پرونده اتمی ایران، شورای همکاری خلیج فارس از تهران خواسته است که به طور کامل با آژانس اتمی همکاری و از امنیت رآکتور نیروگاه بوشهر در کرانه خلیج فارس اطمینان حاصل کند تا از وقوع هرگونه اتفاق هسته ای در آینده جلوگیری شود.

شیخ نشینان شورای همکاری خلیج فارس همچنین بر حمایت خود از حکومت بحرین که با اعتراضات شیعیان روبروست تأکید ورزیدند. ایران مظنون به آن است که به این اعتراضات و همچنین اعتراضات اقلیت شیعه در شرق عربستان سعودی دامن می زند.

این شورا با اشاره به بحران سوریه گفت که به دنبال خشونت هایی که منجر به مرگ ۴۴ هزار نفر سوری در ظرف ۲۱ ماه شده “به شدت نگران وضعیت این کشور است” و همچنین خاطرنشان کرد که “نقل و انتقالات سیاسی باید هرچه سریعتر در این کشور انجام شود”.

این شورا از جامعه بین الملل خواست که “هرچه سریعتر به این قتل عام ها پایان دهد” و کمک های بشردوستانه خود را برای غیرنظامیان سوری که گرفتار درگیری ها شده اند تأمین کند.

براساس بیانیه این شورا، کویت هم در تاریخ ۳۰ ژانویه نشستی با حضور کشورهای مختلف اهدا کننده کمک های انسان دوستانه برگزار خواهد کرد.

کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، که از منتقدان حکومت بشاراسد محسوب می شوند، همچنین حمایت خود را از ائتلاف ملی سوریه اعلام کردند و آن را “نماینده مشروع ملت سوریه” خواندند.

منبع: لیبراسیون، ۲۵ دسامبر