نه خاتمی نامه‌ای نوشته، نه اطرافیانش

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تکذیب نامه به رهبر جمهوری اسلامی

چند روز پس از ادعای اسدالله بادمچیان درباره ارسال نامه‌ای از سوی سیدمحمد خاتمی به رهبر جمهوری‌اسلامی، منابع نزدیک به خاتمی و هاشمی‌رفسنجانی این مساله را تکذیب کردند.

محمدرضا خاتمی، برادر سیدمحمد خاتمی، در گفت‌وگویی با روزنامه بهار، ضمن تکذیب ارسال چنین نامه‌ای، گفته است: “متاسفانه در کشور ما بداخلاقی‌ها و شایعات رواج بسیاری پیدا کرده است و هرکس بی‌آن‌که اطلاعی داشته باشد شنیده‌های خودش را به عنوان خبر مطرح می‌کند. نفس نوشتن نامه ایرادی ندارد، اما نامه‌ای وجود ندارد و نوشته نشده است تا بخواهیم درباره آن صحبت کنیم”.

وی همچنین اضافه کرده است: “آقای بادامچیان ظاهرا نمی‌دانند که در فضای آزاد نیازی به نامه‌نگاری وجود ندارد و همه به‌ویژه کسانی که پیش از این نیز سابقه خدمت داشته‌اند می‌توانند آزادانه خود را کاندیدا کرده و در انتخابات شرکت نمایند. سخنان آقای بادامچیان نقض صریح آزادی‌های تصریح شده در قانون اساسی است”.

اسدالله بادمچیان، از اعضای هیات موتلفه، هفته گذشته گفته بود که سیدمحمد خاتمی، نامه‌ای خطاب به رهبر جمهوری‌اسلامی نوشته و با واسطه‌ هاشمی رفسنجانی آن را به دست آیت‌الله خامنه‌ای رسانده است. بنا به ادعای بادامچیان، خاتمی در این نامه درخواست کرده بود که شرایط حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات فراهم شود.

اکنون اما محمدرضا خاتمی، می‌گوید که قصد بادامچیان و دیگر اصول‌گرایان از انتشار چنین شایعاتی، تلاش برای گرم کردن فضای انتخابات است: “آقایان به دنبال گرم‌کردن فضای انتخابات هستند و به خوبی می‌دانند انتخابات بی‌حضور اصلاح‌طلبان شوروشوق سابق را نخواهد داشت و برای همین به جای آن‌که فضا را آماده انتخابات پرشور کنند با شایعات و اخبار این‌چنینی می‌خواهد فضا را گرم کنند، اما غافل از این هستند که مردم اعتمادشان را به آنان از دست می‌دهند و دیگر به هیچ‌کس اطمینان نمی‌کنند. بهتر است جناح مقابل به نیابت از اصلاح‌طلبان سخن نگوید و اجازه بدهد که ما خودمان حرف‌هایمان را بزنیم. اگر فضای سیاسی باز شود و این امکان برگزار شود که ما جلسات و همایش‌هایمان را برگزار کنیم مطمئنا می‌توانیم مواضع خود را بیان کنیم و نیازی به سخنگو از جناح مقابل نداریم”.

علاوه بر محمدرضا خاتمی، روزنامه جمهوری اسلامی نیز ارسال و نوشتن چنین نامه‌ای را تکذیب کرده است. این روزنامه که مدیر مسوول آن نزدیک به هاشمی رفسنجانی است، به نقل از منابع “نزدیک به هاشمی رفسنجانی” ارسال چنین نامه‌ای را تکذیب کرده است.

بازتاب امروز نیز ضمن تکذیب خبر ارسال چنین نامه‌ای نوشته است: “برخی دیگر از شایعات تولیدشده درباره این نامه، مبنی بر اینکه نامه ای توسط تعدادی از چهره های اصلاح طلب نظیر دکتر عارف یا مهندس جهانگیری نوشته شده و برای ارسال آن با آقای خاتمی هماهنگ شده است نیز جعلی است و اگر افراد دیگری از اصلاح طلبان نیز به رهبری نامه ای نوشته باشند، آقای خاتمی در جریان این موضوع نبوده و با ایشان هماهنگ نشده است”.

در همین حال، اسدالله بادامچیان که این شایعه نخستین بار توسط وی منتشر شده بود، در این زمینه گفته است: “در این رابطه حرفی از نامه پیش نیامد بلکه من گفتم گویا آقای خاتمی طی پیامی به واسطه آقای هاشمی از مقام معظم رهبری در خواست کرد تا راهی برای حضور اصلاح طلبان باز شود”.

سخنان بادامچیان درباره نامه خاتمی به آیت‌الله خامنه‌ای، پس از آن مطرح شد که رییس جمهور دوران اصلاحات، خواستار آن شده بود که حاکمیت با برگزاری “کنگره اصلاح‌طلبان” موافقت کند و این مساله را “علامتی از علاقه حکومت به حضور همه سلایق در انتخابات ریاست‌جمهوری” دانسته بود.

خاتمی تاکنون بارها خواستار آن شده است که میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد از حصر رها و زندانیان سیاسی آزاد شوند و به مطبوعات و احزاب اجازه فعالیت آزادانه داده شود. وی تحقق این مسایل را پیش شرط حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات دانسته است.

 پس از اعلام نتایج انتخابات مناقشه برانگیز ریاست جمهوری در سال ۸۸، بسیاری از اعضای احزاب اصلاح‌طلب بازداشت و زندانی شدند. دو حزب جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب، غیرقانونی اعلام شدند و حزب اعتمادملی نیز عملا امکان فعالیت را ندارد.

ماه گذشته محمد موسوی خویینی‌ها، عضو مجمع روحانیون مبارز، با اشاره به اینکه “نباید به هر قیمتی در انتخابات شرکت کرد”، گفته بود: “می‌گویند اگر می‌خواهید در انتخابات شرکت کنید باید از فتنه ابراز بیزاری بجویید. ابراز بیزاری یعنی چه؟ یعنی از آقایان مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی تبری بجوییم؟ ما خودمان آقای موسوی را به عنوان کاندیدا معرفی کردیم و او مدعی است رأیش را خورده‌اند و هنوز تکلیف این مسئله روشن نشده است چون یک طرف دعوا را بر کرسی نشانده‌اند و طرف دیگر را در خانه‌اش زندانی کرده‌اند. حالا ما از او برائت بجوییم تا بتوانیم در انتخابات شرکت کنیم و آنان همین داستان را دوباره تکرار کنند. کدام عقل سیاسی به ما اجازه این کار را می‌دهد؟ دین هم به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد. می‌گویند از آقای خاتمی اعلام برائت کنید. تازه ول‌کن هم نیستند. از این سه تن که ابراز برائت کردید می‌گویند از دیگران هم ابراز برائت کنید، از آنها که زندانی هستند هم ابراز برائت کنید وآخرش هم می‌گویند از خودتان و از گذشته‌تان هم اعلام بیزاری کنید. یعنی باید از همه اینها ابراز برائت کنید تا شما را قبول کنند. مرده شوی این قبول کردن را ببرد”.

در ماه‌های گذشته، چندین بار اخبار مختلفی از امکان حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات منتشر شده است. گروه‌هایی از اصلاح‌طلبان ـ با استناد به دیدگاه‌هایی از سیدمحمد خاتمی ـ معتقد به حضور فعال در عرصه انتخابات و معرفی کاندیدا هستند. از افرادی چون محمدعلی نجفی٬ محمدرضا عارف و یا حتی خود سیدمحمد خاتمی هم به عنوان کاندیدای این گروه در انتخابات یاد می‌شود. این گروه عمدتا در انتخابات مجلس نهم نیز شرکت کرده‌ و در ماه‌های گذشته فعالیت‌های خود را افزایش داده‌اند. گفته می‌شود ستادهای آنان نیز به طور غیررسمی در نقاط مختلف کشور راه‌اندازی شده است.

خاتمی پیش از انتخابات مجلس نهم آزادی زندانیان سیاسی٬ آزادی مطبوعات و آزادی فعالیت احزاب را پیش شرط حضور در انتخابات دانسته بود٬ اما در نهایت در انتخابات حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت. بسیاری از نزدیکان خاتمی هم ‌چون موسوی خویینی٬ مجید انصاری٬ یونسی٬ ابطحی و… نیز در انتخابات مجلس نهم حاضر شدند؛ هرچند این‌ روند باعث انتقادات تندی از سوی حامیان جنبش سبز و از جمله سایت کلمه ـ نزدیک به میرحسین موسوی ـ شد.

پس از مطرح شدن نام سیدمحمد خاتمی، به عنوان یکی از کاندیداهای بالقوه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده، حملات نیروهای وابسته به سپاه پاسداران به او و جریان اصلاح‌طلب، بیشتر شده است. یدالله جوانی، رییس سابق اداره سیاسی سپاه، در مصاحبه‌ای گفته بود که اگر شخصی خواهان حضور در انتخابات است، باید “مرزبندی شفاف و روشن با جریان های اپوزوسیونی و معاند” داشته و برای جمهوری اسلامی “قابل اعتماد” باشد. وی افزوده که “باید از آقای خاتمی پرسید موضعش در خصوص اردو کشی های خیابانی و اغتشاشات در سال ۸۸ چه بوده است؟ طبیعی است سید محمد خاتمی در دوران فتنه ۸۸ مواضعی را نداشته تا دلسوزی وی را نسبت به امنیت ملی و منافع کشور نشان دهد. متاسفانه آقای خاتمی در سال ۸۸ رفتاری اتخاذ نکردند که ضد انقلاب و بیگانگان را ناراحت کند و در مقابل رفتاری داشتند که ضد انقلاب و بیگانگان را خوشحال کرد” و خواستار آن شده که “اگر افرادی نظیر آقای خاتمی به اشتباه خود اعتراف کنند و از پیشگاه ملت عذرخواهی کنند و نشان دهند که قصد دارند در مسیر ملت حرکت کنند، آن‌ها راخواهد بخشید و از گذشته آنها چشم پوشی خواهد کرد”.

جوانی پیش از این با انتقاد از “کارنامه سیاه خاتمی” از وی با عنوان “حلقه برانداز نظام” نام برده بود که نیاز به سال‌ها زمان دارد تا “وفاداری خود به نظام را ثابت کند” و به همین دلیل اجازه حضور در انتخابات را نخواهد داشت. پیش از این اما علی سعیدی٬ نماینده رهبر جمهوری‌اسلامی در سپاه پاسداران هم گفته بود که اگر سیدمحمد خاتمی٬ از ملت ایران عذرخواهی و از تکرار اشتباهات خود اجتناب کند٬ می‌تواند به صحنه‌ی سیاسی بازگردد.

حمیدرضا مقدم‌فر٬ معاون فرهنگی فرمانده سپاه و مدیرعامل اسبق خبرگزاری فارس نیز درباره امکان حضور اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی گفته بود: “لطف جمهوری اسلامی به این جریان این است که بخشی از اصلاح طلبان که در جریان فتنه حضور نداشتند و موثر نبودند بتوانند در انتخابات شرکت کنند و فعال باشند”.

 وی افزوده بود که “طیف افراطی اصلاح طلبان و دوم خردادی‌ها” در سال‌های گذشته “علاوه بر اقدامات مشابهی مانند نهضت آزادی و ملی مذهبی‌ها”٬ اقدام به “عملیات اجرایی براندازانه نیز علیه نظام” کرده‌اند.

این در حالی است که خاتمی در ماه‌های اخیر در سخنرانی‌ها و دیدارهای خود، بر مرزبندی با نیروهای برانداز تاکید کرده و از جمله گفته است: “ما شدیدا مخالف براندازی هستیم. چنین امری هم به لطف خدا اتفاق نمی‎افتد”.

رییس جمهور دوران اصلاحات در دیدار با اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه تهران نیز درباره فضای سیاسی کشور گفته بود: “ما اصل اسلام و انقلاب را قبول داریم و سربلندی ملت و پیشرفت کشور را می خواهیم. بین شیوه و روش‏ها اختلاف‏هایی وجود دارد؛ کسی معتقد است با گرفتن و زدن و بستن، اسلام و انقلاب حفظ میشود و کسی این سیاست ها و روش ها را مخالف با مصلحت اسلام و کشور می داند ‏و با تغییر روش موافق است تا اصل انقلاب محفوظ بماند. اما همه می توانیم به اصل مشترکی برسیم”.