بازی تمام شد، کی روش رفت

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» رویای صعود ایران محقق نشد

رویای بزرگ ایرانیان محقق نشد و در چهارمین روز ماه چهارم سال، به چهار امتیاز لازم نرسیدند تا بتوانند چهارمین تیم آسیایی باشند که به مرحله حذفی صعود می‌کنند. تیم ملی ایران با دریافت سه گل از بوسنی و به ثمر رساندن تنها گل خود در این دوره از مسابقات، در جایگاه چهارم گروه نشست. این شکست به اندازه شکست مقابل آرژانتین، برای طرفداران ایران قابل هضم نبود و عده‌ای از سبک بازی ایران و یک شکست نسبتا سنگین در مسابقه‌ای که نیاز به برد داشتند، برآشفتند اما می‌توان گفت در تاریخ فوتبال ایران، هیچ گاه حذف از یک دوره مسابقات با این اندازه همدلی و رضایت عمومی همراه نبوده است. به این ترتیب کی روش و ملی‌پوشان ایران، با جام خداحافظی کردند اما فاتح قلب‌های ایرانیان شدند. هرچند کی روش در پایان بازی از ایران و ایرانیان خداحافظی کرد تا نگرانی برای آینده نیمکت تیم ملی دوباره به اوج برسد.

 

از فکر بازی با فرانسه تا گریه‌های آندو

چهارشنبه، چهارم تیر ماه روز پرهیجانی برای میلیون‌ها ایرانی در سراسر دنیا بود. تیم ملی فوتبال ایران برخلاف پیش‌بینی‌ها، نمایشی شکوهمند مقابل آرژانتین داشت و در روز آخر مسابقات گروهش، همراه با نیجریه می‌توانست به دور بعد صعود کند. ایرانی‌ها هنوز سرگرم بازی قبل بودند، هنوز بحث از داوری بود که پنالتی ایران را اعلام نکرده و هنوز حسرت خوردن برای گل لحظات آخر که منجر به شکست ایران شد، خریدار داشت. اما کافی بود ایران بوسنی را ببرد و آرژانتین هم نیجریه را، تفاضل گل هم اگر یاری می‌کرد، ایران تاریخ‌ساز می‌شد و یکی از شگفتی‌آفرینان جام جهانی. جو عمومی در فضای مجازی مثبت بود و روحیه تیم ملی هم مثل طرفدارانشان مثبت گزارش شد. حتی یکی از خبرنگاران حاضر در برزیل از قول یکی از بازیکنان نوشت که کی روش در فکر بازی با فرانسه است و چند رسانه ورزشی هم خبر دادند که او از بازیکنان خواسته به خانواده‌هایشان تمدید حضور در برزیل را خبر بدهند.

با این روحیه خوب و مناسب، ایران زیر بارش باران به مصاف بوسنی و هرزگوین رفت. در نخستین دقایق بازی آرژانتین در مسابقه همزمان گل زد تا ایران امیدوارتر شود اما هنوز خبر به استادیوم شهر سالوادور، محل بازی ایرانی‌ها نرسیده بود که نیجریه گل مساوی را زد. دقیقه ۲۴ بازی، ایران با گل ادین ژگو عقب افتاد تا کاربران ایرانی شوخی درباره نمک‌ناشناسی بوسنیایی‌ها نسبت به کمک‌های ایران در زمان جنگ این کشور را آغاز کنند. هنوز امید وجود داشت و مسعود شجاعی هم یک بار تیر دروازه حریف را لرزانده بود تا عادل فردوسی‌پور، گزارشگر بازی بگوید: “ما می‌توانیم گل بزنیم.” آخر ایران تنها تیمی بود که در این جام حتی یک گل هم نزده بود.

ایران با همین نتیجه به رختکن رفت در حالی که خبر خوشحال‌کننده‌ای از آن بازی به گوش می‌رسید، مسی یک بار دیگر گل زده بود. بین دو نیمه، فضای مجازی از روحیه بالا و امیدواری طرفداران تیم ملی حکایت می‌کرد، خیلی‌ها بازی تاریخی ایران مقابل استرالیا را یادآوری می‌کردند که ایران بازی دو بر صفر باخته را با تساوی دو بر دو عوض کرد و به جام جهانی ۹۸ صعود. بازی آرژانتین و نیجریه با هیجان دنبال می‌شد بازی سه بر دو به نفع نماینده آمریکای جنوبی است. اما ایران در دقیقه ۵۸ روی یک اشتباه فردی گل خورد تا کار سخت‌تر شود هرچندهنوز بعضی به معجزه و توان تیم ایران باور داشتند.

در دقیقه ۸۲ و پس از چند حمله تیم ایران، جواد نکونام از تله آفسایدگیری فرار و پاسی به دهانه دروازه ارسال کرد تا رضا قوچان‌نژاد آن را به تور برساند. امیدواری‌ها اوج گرفته بود؛حالا ایران برای صعود باید دو گل دیگر می زد اما تنها چند ثانیه بعد گل سوم را هم دریافت کرد تا بازی با همین نتیجه تمام شود و ایران با کسب یک امتیاز و یک گل زده پس از آرژانتین ۹ امتیازی، نیجریه ۴ و بوسنی ۳ امتیازی در مکان چهارم گروه F قرار بگیرد.

باران شدید در ورزشگاه که پیراهن کیروش را پس از ۹۰ دقیقه ایستادن کنار زمین غرق آب کرده(عکس: 1، 2 ) و اشک‌ها و بی‌تابی آندو تیموریان(عکس: 1، 2، 3 ) هم به صحنه‌های به یادماندنی این جام بدل می‌شود و البته علیرضا حقیقی، دروازه‌بان محبوب اما ناکام این بازی که به تیرک تکیه زده و نای بلند شدن ندارد.

 

رضایت عمومی از یک حذف آبرومند

پس از سوت پایان بازی، معترضان در اقلیت محض بودند، حتی خبر رسید که عده‌ای باز به خیابان ریخته و شادمانی کرده‌اند. البته کار به دخالت نیروهای پرتعداد یگان ویژه که در جاهای مختلف پایتخت مستقر شده بودند، نکشید و بحث‌ها در فضای مجازی پیگیری شد. خیلی از کاربران از بازیکنان و کی روش تشکر کردند و بار دیگر خواستار ادامه حضور او در تیم ملی شدند. خبرگزاری‌ها و وبسایت‌ها هم به نظر نمی‌رسید که چندان از مجموع سه بازی و نتایج کسب شده ناراضی باشند.

خبرگزاری ایرنا برای حذف تیم ملی، تیتر “پایان ماجراجویی های ایران در جام بیستم” را انتخاب کرد و ایسنا تیتر زد: “وداع تلخ ایران با جام جهانی ۲۰۱۴”. خبرگزاری فارس هم از عنوان “شکست تلخ” استفاده کرد و مهر نوشت: “پایان ناخوش روزهای خوش در جام بیستم”. تسنیم تیتر “رویای صعود بر باد رفت” را برگزید و خبرآنلاین معتقد بود: “تیم ملی سرافرازانه حذف شد”.

وبسایت ورزشی آی‌اسپورت هم با استفاده از شعار تماشاگران تیم تراکتورسازی تبریز، تیتر “بدرود برزیل؛ عیبی یوخ تیم ملی” را انتخاب کرد و وبسایت یک‌ورزش هم با انتشار عکس گریان آندرانیک، نوشت: “قلب ایران گریست؛ سرت را بالا بگیر آندو”

در میان روزنامه‌هایی که تا لحظه تنظیم این گزارش، صفحه یک روز پنج‌شنبه خود را منتشر کرده بودند، ایران، روزنامه دولت از تیتر “رویای ناتمام” استفاده کرد و شرق تیتر زد: “یوزهای خسته به خانه برمی‌گردند؛ خلاص”. روزنامه شهروند هم عکسی از حسرت اشکان دژاگه با تیتر “نشد، ولی اگر می‌شد…” استفاده کرد.