جمهوری اسلامی به رفتن اسد رضایت داد؟

نویسنده
شیرین کریمی

» لزوم تشکیل دولت انتقالی در سوریه

در شرایطی که اخضر ابراهیمی برای راضی کردن جمهوری اسلامی به عدم حمایت نظامی از بشار اسد به تهران سفر کرده، خبرهایی مبنی بر استقبال سوریه از آتش بس در عید قربان منتشر شده است. همزمان مقامات وزارت خارجه دولت مستقر نیز از ارائه طرح صلح سوریه به سازمان ملل و دولت اسد خبر داده اند.

 حسین امیر عبداللهیان دیروز به خبرگزاری فارس درباره جزئیات طرح صلحی که روز دوشنبه از سوی جمهوری اسلامی ارائه شد گفت: “روح کلی حاکم بر این طرح ناظر برراهکار سیاسی برای برون رفت از مشکلات در سوریه است.”

در حالی که جمهوری اسلامی در هجده ماه گذشته از خشونت های ارتش بشار اسد علیه شهروندان سوری حمایت کرده حالا معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه گفته است: “در این طرح اولین و فوری‌ترین اقدام، توقف خشونت و آتش بس و پس از آن ورود به گفت‌وگوی ملی بین نمایندگان آحاد مردم سوریه، معارضینی که به معنای واقعی آراء مردم را نمایندگی کنند و نمایندگان حکومت سوریه است.”

این مقام دولتی در عین حال گفته است باید برای تشکیل یک “دولت انتقالی” در سوریه تلاش شود. به صورت سنتی تشکیل “دولت های انتقالی” به معنای کنار رفتن دولت پیشین و تلاش برای تشکیل دولتی با مشارکت تمام گروه های سیاسی است.

به گفته وزارت خارجه تهران این طرح از دل مذاکرات ۴ جانبه میان جمهوری اسلامی، ترکیه، مصر و عربستان بیرون آمده است: “در آخرین دور مذاکرات که دو هفته پیش در نیویورک در سطح وزرای خارجه ایران، ترکیه و مصر برگزار شد، آقای صالحی متن غیررسمی و مکتوبی را با عنوان «طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل مشکل سوریه» به عربستان، مصر، ترکیه، سوریه و اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه ارائه داد.”

 

ملاقات صالحی با ابراهیمی

روز دوشنبه رسانه های جمهوری اسلامی از دیدار علی اکبر صالحی – وزیر خارجه با اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه خبر دادند و اضافه کردند صالحی در این ملاقات پیشنهاد مکتوب جمهوری اسلامی برای شکستن بن بست سوریه را ارائه داده است. این ملاقات در تهران انجام شد و صالحی تصریح کرده است: “نسخه‌ای (از پیشنهاد تهران) هم به دولت سوریه ارائه شده است.”

در همین راستا روز سه شنبه اخضر ابراهیمی از جمهوری اسلامی خواست کمک کند در تعطیلات عید قربان در سوریه آتش بس برقرار شود. او در تهران این نکته را یادآوری کرده که چنین آتش بسی می تواند زمینه ای برای ایجاد “فرآیند سیاسی” فراهم کند.عید قربان جمعه هفته آینده (۵ آبان) است.

او همچنین با انتشار بیانیه ای به درخواست بان کی مون دبیر کل سازمان ملل اشاره کرده است؛ درخواستی که از کشورها می خواهد ارسال تسلیحات به دو طرف درگیر را متوقف کنند.

گفته می شود کشورهایی همچون عربستان، قطر و ترکیه از شبه نظامیان مخالف “ارتش سوریه آزاد” حمایت می کنند و در مقابل فرمانده سپاه پاسداران هم ۲۵ شهریور صراحتا اذعان کرد که نیروهای ویژه “سپاه قدس” در سوریه حضور دارند؛ حضوری که سردار محمد علی جعفری آن را “افتخار آمیز” نامیده است.

در خبری دیگر خبرگزاری فارس دیروز اعلام کرد سوریه آماده است درباره آتش‌بس موقت به مناسبت عید قربان گفت‌وگو و مذاکره کند. وزارت خارجه سوریه تاکید کرده این آمادگی را دارد که درباره طرح‌های پیشنهادی آتش‌بس موقت پیشنهادی اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه به مناسبت عید قربان بحث و گفت‌ و گو کند.

 

گفت و گو در تهران

در همین راستا امیر عبداللهیان در اظهارات دیروز خود همچنین ابراز علاقه کرد که طرفین “معارضه” سوریه بتوانند در تهران نشستی برگزار کنند. او به فارس گفته است: “تلاش‌های ما در این زمینه ادامه دارد. ما با تمامی طرف‌های معارضه گفت‌وگوهای فشرده‌ای داریم و تلاش می‌کنیم این نشست به مناسب‌ترین شکل و با دستاوردی ملموس برگزار شود.”

امیرعبداللهیان یادآور شده است: “به دلیل وجود برخی اختلاف دیدگاه‌ها و ضرورت اقناع همه طرف‌ها، رایزنی‌ها ادامه دارد و در حال حاضر نمی‌توان، زمان قطعی برای اولین نشست رسمی را اعلام کرد.”

مخالفان دولت سوریه، جمهوری اسلامی را همدوش و همدست با دولت بشار اسد در خونریزی های شهروندان سوریه مقصر می دانند و تاکنون روی خوشی به پیشنهاد های صلح تهران نشان نداده اند.

اواخر تیرماه امسال در شرایطی که خونریزی ها در سوریه به شهر دمشق رسیده بود، وزیر خارجه از مخالفان بشار اسد خواست برای حل اختلافات به ایران سفر کنند، اما دو روز پس از این درخواست مخالفان سوریه ساختمان شورای امنیت ملی این کشور را منفجر کردند که منجر به قتل چندین چهره سرشناس دولت بشار اسد شد.

در آن زمان صالحی گفته بود: “موضوع سوریه باید به صورت سوری ـ سوری حل شود.”

از سوی دیگر سفیر جمهوری اسلامی در سوریه در دیدار با برخی گروه های شیعه لبنانی در دمشق بدون اشاره به کشته شدن ۳۰ هزار نفر توسط ارتش بشار اسد گفته است: “خوشبختانه اوضاع در کشور سوریه به نفع محور مقاومت پیش می‌رود.”

 

فقط ۵ درصد مخالفان، سوری هستند!

پیشتر وزیر دفاع دولت احمدی نژاد و دیگر سرداران جمهوری اسلامی سوریه را “خط مقدم مقاومت” خوانده بودند.  غضنفر رکن‌آبادی از آغاز “مرحله شکست طرح‌های رژیم صهیونیستی در سوریه و اذعان طراحان بحران مذکور به تبعات طولانی شدن “مقاومت” دولت و ملت سوریه مقابل گروه‌های مسلح خبر داده است. او گفته از شبه نظامیان مخالف سوریه “فقط پنج درصد” شان سوری هستند. او این آمار را بر اساس گزارش های سازمان ملل اعلام کرده؛ آماری که ظاهرا به گوش هیچ کس به جز سفیر تهران در دمشق نرسیده است.