خواب اتحاد همچنان بی تعبیر مانده

نویسنده
کیوان بزرگمهر

» غیبت یاران مصباح در نشست انتخاباتی اصولگرایان

علی رغم آنکه آیت الله مصباح یزدی در همایش اعلام موجودیت جبهه پایداری انقلاب اسلامی گفته بود این جبهه “به دنبال انشعاب نیست”، دومین نشست شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان با غیبت نمایندگان این جبهه  برگزار شد تا گمانه‏زنی‏ها درباره تشدید اختلافات درونی اصولگرایان بالا بگیرد. شاید نگرانی بابت همین اختلافات بود که باعث شد 24 ساعت بعد از تشکیل این جلسه، محمدرضا باهنر، عضو شورای مرکزی جبهه متحد اصول‌گرایان از اصلاح‌طلبان “خواهش” کند “در انتخابات شرکت کنند.”

 

غیبت جبهه پایداری

دومین نشست شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان در حالی عصر روز یکشنبه برگزار می‏شد که تا ساعاتی قبل از آن خروجی خبرگزاری‏ها پر بود از اظهار نظر چهره‏های اصولگرا درباره همگرایی محمد تقی مصباح یزدی و محمدرضا مهدوی کنی. زهره الهیان عضو فراکسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ظهر روز یکشنبه گفته بود: “مصباح و مهدوی کنی یک نقطه مشترک را دنبال می کنند” و: “هدف مشترک اعضای جبهه پایداری انقلاب اسلامی هم وحدت با دیگر جریان های اصولگرایی بود و به همین دلیل هم ذیل کمیته وحدت اصولگرایان کار می کنند.”

همزمان با الهیان، حسین ابراهیمی دیگر نماینده مجلس اسلامی نیز اطمینان داده بود که “مصباح یزدی هم محوریت آیت الله مهدوی کنی را قبول دارد.” اما غیبت کامران باقری لنکرانی و علی اصغر زارعی که یک روز قبل از تشکیل این جلسه به عنوان نمایندگان جبهه پایداری در کمیته 15 نفره اصولگرایان معرفی شده بودند، باعث تغییر لحن  چهره‏های اصولگرا شد. آنچنان که اتحاد اصولگرایان از یک اطمینان قطعی، دوباره به حد یک امیدواری تقلیل پیدا کرد و اینکه لازمه آن رایزنی مجدد با جبهه پایداری است.

 

رایزنی‏های دوبار

در همین ارتباط محمدرضا باهنر در نشست مطبوعاتی دیروزش گفت: “رایزنی​هایی کرده​ایم و قرار شد که در جلسات بعدی، آنها هم شرکت داشته باشند.” البته مشخص نیست  رایزنی‏های مورد نظر باهنر تا چه حد می‏تواند موثر واقع شود، چه آنکه تا قبل از این یک ماه فرصت صرف شده بود که جبهه پایداری انقلاب اسلامی دو نماینده خود را به کمیته 15 نفره اصولگرایان معرفی کند. بعد از این بود که اصولگرایان ائتلاف خود را با مریدان آیت الله مصباح یزدی قریب الوقوع می‏دیدند. آنچنان که ظهر روز یکشنبه، ساعاتی قبل از دومین نشست شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان خبر این جلسه در خبرگزاری‏های ایران با ترجیع بند “حضور نمایندگان جبهه پایداری” همراه شد.

پیشتر و در حالیکه برخی نمایندگان فراکسیون اصولگرای مجلس گفته بودند که “تنها عامل تحقق وحدت فعالیت زیر چتر کمیته ۱۵ نفره اصولگرایان” است، غلامعلی حداد عادل از اعضای جبهه پایداری گفته بود: “این ساختار از آسمان نیامده است و اگر قرار باشد تغییری صورت بگیرد حتما این کار با توافق اولیه انجام خواهد شد.”

آنچنان که درخبرها آمده حاضرین در دومین نشست شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان به دنبال عدم حضور کامران باقری لنکرانی و علی اصغر زارعی که قرار بود جبهه پایداری را در این نشست نمایندگی کنند، ضمن نفی هرگونه سهم خواهی، بر وحدت حداکثری اصولگرایان و ارایه لیست واحد در انتخابات تاکید کردند. امیررضا واعظ آشتیانی نیز بعد از این نشست ضمن ابراز نگرانی از “انگ زدن به دیگران” و احتمال “عدم حضور پررنگ مردم در عرصه” گفته :” اخلاق انتخاباتی واخلاق اسلامی ‌باید از سوی تمامی‌گروه‌ها رعایت شود.”

 وی “محوریت ریش سفیدان” را باعث افزایش “اثر بخشی” جبهه متحد اصولگرایان دانسته است.

 

چه کسی اصولگراتر است؟

اصولگرایان سنتی پروژه اتحاد خود را با محوریت جامعتین و چهره هایی چون شیخ محمد یزدی و علی الخصوص آیت الله مهدوی کنی کلید زده‏اند. چهره‏ها و گروه‏هایی که طی دو دهه اخیر در مقابل جناح اصلاح طلب ستون خیمه اتحاد اصولگرایان بوده‏اند. حالا اما در غیاب اصلاح طلبان و در حالی که گروه‏های مختلفی در بین اصولگرایان آماده وزن کشی انتخاباتی هستند، آیت الله مصباح یزدی که محور شکل گیری جبهه پایداری محسوب می‏شود در اظهار نظری گفته: “شناخت جبهه پایداری از ارزش ها بیشتر از سایر اصولگرایان است.”

 

خط و نشان مصباح و یارانش

خط و نشان جبهه پایداری برای دیگر گروه‏های اصولگرا از همان جلسه اعلام موجودیت این جبهه آغاز شد. جایی که حداد عادل تاکید کرد اصرار بر درجات بالاتر وحدت ممکن است نه تنها مفید نباشد، بلکه به کل جامعه اصولگرایی ضررهایی بزند. او گفته بود: “حد و میزان وحدت در مقایسه با رویکرد افراد و گروه‌ها نسبت به دشمنان بیرونی مشخص می‌شود.”

وی گرچه منظور خود را از “دشمنان بیرونی” به روشنی مشخص نکرده بود اما تحلیل گران سیاسی بر این عقیده بودند که گفته‏های حداد عادل ناظر بر حذف اصلاح طلبان از  انتخابات و لزوم رقابت درونی اصولگرایان برای این عرصه است.

آیت‌الله مصباح یزدی نیز در آن مراسم درباره اصرار برخی به لزوم وحدت گفته بود: “ وحدت ابزار و تیری دو لبه و دو دم است که اگر در راه باطل قرار گیرد، خطرهای بزرگی ایجاد می‌‌کند و شکست دادن آن مشکل خواهد بود.”

مصباح یزدی همچنین اعلام موجودیت این گروه را “بیان کردن یک واقعیت” دانست “که در عمل وجود داشته است.”

حمید رسایی، یکی از موسسان  این جبهه هم به خبرگزاری فارس گفته: “این جریان از قبل هم وجود داشته و همان جریانی است که در تحقق سوم تیر ۸۴ نقش آفرین بوده.”

بسیاری نقش پر رنگ علی لاریجانی و برخی دیگر از نمایندگان منتقد دولت در کمیته وحدت اصولگرایان را از موجبات اعلام موجودیت تشکل هایی چون “جبهه پایداری انقلاب اسلامی” می‏دانند.

امیرحسین ثابتی ، وبلاگ نویس فعال عضو جبهه پایداری ، با انتشار مطلبی مرزبندی این جبهه با قالیباف ، لاریجانی و رضایی را اعلام کرده و نوشته: “و حال که همه چیز ظاهرا دارد از نو تکرار می شود، تنها اتفاقی که افتاده، این است که جریان حزب الله منسجم تر از همیشه شده است. این بار دیگر نیازی به این نیست که همه صبر کنند تا ببینند بالاخره چه کسی کاندیدا می شود و در بین آنها کی از کی بهتر است؟ خالقان سوم تیر 84 و 22 خرداد 88، از حالا نه با انحرافات جریان نفوذی کنار می آیند نه با امتحان پس داده هایی چون قالیباف و لاریجانی و رضایی و توکلی و…”

 

پیوند جبهه پایداری با احمدی نژاد

روز گذشته سایت “صراط نیوز” از رابطه جبهه پایداری با محمود احمدی‌نژاد خبر داد٬ اما ساعتی بعد خبر خود را تکذیب کرد. این سایت نوشته بود که احمدی‌نژاد در دیدار با صادق محصولی (لیدر اقتصادی این جبهه) به وزرا و استانداران دستور همکاری با اعضای جبهه پایداری را داده است. صراط‌ نیوز نوشته بود  “اعضای اصلی این جبهه از جریان انحرافی اعلام برائت کردند اما نکته ابهام انگیز ماجرا تعامل جالب وزیر برکنار شده و مخالف جریان انحرافی با شخص احمدی‌نژاد است.”

اعضای جبهه پایداری بارها اعلام کرده‏اند که خود را “طرفدار احمدی‌نژاد می‌دانند” و در عین حال “می‌خواهند با جریان انحرافی هم مقابله کند.” این در حالی است که در اوج حملات اصولگرایان به اسفندیار رحیم مشایی و دیگر نزدیکانش، احمدی نژاد همواره از حامیان و مدافعان آنها بوده است. تا جایی که حتی محسن غرویان از شناخته شده ترین شاگردان آیت الله مصباح یزدی که قبلا انتقادات زیادی را در باب تشکیل جبهه پایداری مطرح کرده بود، این رفتار احمدی نژاد را “ پارادوکسی و معماگونه” خوانده است.

پیشتر محدرضا باهنر گفته بود رهبر جمهوری اسلامی توصیه‌ی اکید کرده در برخورد با این جریان حساب احمدی‌نژاد را جدا کنند. از همین رو حمید رسایی پشتوانه‌ی جبهه پایداری را کسانی عنوان می‌کند که به گفته‌ی او “در برابر اصلاحات آمریکایی، فتنه ۸۸ و جریان انحرافی موضع صریح و شفاف داشته و با بصیرت عمل کرده‌اند” و ادامه می‏دهد این جبهه با توجه به رهنمودهای کسانی چون مصباح یزدی تلاش می‌کند “در مسیری حرکت کند که سیاست‌های رهبری در آن متجلی باشد.”

چندی پیش روزنامه رسالت ضمن تأکید براینکه “اصولگرایان بار‌ها اعلام کرده‌اند از انتخاب احمدی‌نژاد پشیمان نشده‌اند اما از گروه انحرافی تبری می‌جویند”، هدف از تشکیل این جبهه جدید در جناح حاکم را “بازگرداندن احمدی‌نژاد به خیمه اصولگرایان” توصیف کرده و نوشته بود: “این جریان با معرفی الهام، محصولی، زارعی و یا لنکرانی به شورای هشت نفره اصولگرایان این نقش را در ماه‌های آتی به شکل دقیق‌تر و روشن‌تری ایفا خواهد کرد.”

 

رجز خوانی اصولگرایان

اما با غیبت نمایندگان جبهه پایداری در دومین نشست شورای مرکزی جبهه متحد اصولگرایان به نظر می‏رسد نه یاران مصباح یزدی رغبتی به ایفای نقش در جبهه متحد اصولگرایان دارند و نه اصولگرایان میانه رو امیدی به ایجاد وحدت با این گروه نو ظهور. محمدرضا باهنر از اعضای گروه 8+7 که دیروز به طور غیر رسمی در مقام سخنگوی این گروه به سئوالات خبرنگاران پاسخ می‏داد در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه آیا احتمال می‌دهید اعضای جبهه پایداری با وجود تمام رایزنی‌ها باز هم در انتخابات لیست جداگانه ارایه کنند، گفت: “متاسفانه یکی از مشکلات اصولگرایان تفکرات برخی از آنهاست که اصولگرایی را منحصر در خود می‌بیند و از این رو حرکت‌های تند و افراطی دارند آنها احساس کردند که هنوز هم می‌توانند چانه زنی کنند حال آن که دوره چانه زنی گذشته است.”

وی در حالی که به اعضای جبهه پایداری توصیه کرده “دیدشان را بازتر کرده و دید و تصورشان را محدود نکنند” هشدار داده که این افراد “هر قدر خود را محدودتر کنند به همان میزان در جامعه محدود خواهند شد نه اینکه قدرتمند شوند.”

حال آنکه روزنامه کیهان که از هواداران تشکیل جبهه پایداری محسوب می‏شود، در اظهار نظری کاملا متفاوت نوشته بود: “بنابه اطلاعات موجود این جبهه بنا دارد در چارچوب گروه 8+7 فعالیت کند، اما ناظران سیاسی می گویند وزن اجتماعی این جبهه از دیگر گروه های حاضر در 8+7 بسیار بیشتر است.”