شکایت از جمهوری اسلامی به دادگاه بین المللی

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» همبستگی با کردستان ادامه دارد

در تازه ترین واکنش به حملات توپخانه ای سپاه پاسداران به مناطق مرزی، مجلس  حکومت اقلیم کردستان عراق به در خواست شماری از نمایندگان، در یک نشست فوق‌العاده‌ “نقض حاکمیت عراق” از سوی جمهوری اسلامی را بررسی کرد؛ برخی از نمایندگان در این جلسه خواستار شکایت از جمهوری اسلامی در یک دادگاه بین المللی شدند.

همزمان شماری از ایرانیان مقیم فرانسه با تجمع در یکی از میادین پایتخت این کشور حملات توپخانه ای جمهوری اسلامی به مناطق مرزی کردستان عراق را محکوم و تاکید کردند که تنها با استقرار دمکراسی در سراسر کشور است که می توان فردایی روشن را برای همه مردم ایران متصور شد.

در برخی از کشورهای دیگر هم تجمع های مشابهی برگزار شده است. گلوله باران مرزهای کردستان عراق از سوی جمهوری اسلامی از نزدیک به یک ماه قبل آغاز شده و تا کنون باعث آواره شدن صدها خانواده و کشته و زخمی شدن دست کم 6 شهروند غیرنظامی ساکن در مناطق مرزی کردستان عراق شده است.

 

طرح شکایت در دادگاه بین المللی

در ادامه واکنش ها به حملات اخیر جمهوری اسلامی به مرزها، خبرگزاری های کردستان عراق از تشکیل یک نشست اضطراری در روز دوشنبه، 17 مرداد از سوی پارلمان محلی کردستان خبر داده اند.

در مورد این نشست، آمنه‌ زیکری، عضو مجلس کردستان عراق به خبرگزاری پیامنیر، ارگان حزب دمکرات کردستان عراق گفته است: “نمایندگان متفق بودند کمیته‌ مشترکی از سوی دولت اقلیم کردستان و دولت مرکزی برای بررسی تجاوزات مرزی ایران تشکیل شود و مدارک لازم را جمع‌ کنند.”

به گفته این نماینده مجلس در این نشست پیشنهاد شده است که هیأتی برای گفت و گو با دولت جمهوری اسلامی تشکیل شود و به‌ این کشور در مورد حمله‌ به‌ غیر نظامیان در صورت بروز هرگونه‌ درگیری تذکر دهد.

خانم زیکری همچنین گفته است: “نمایندگان در واکنش به‌ حملات جمهوری اسلامی به‌ مناطق مرزی اقلیم کردستان، پیشنهاد کردند که‌ علیه‌ نقض قوانین بین‌الملل و حاکمیت عراق از سوی ایران در  یک دادگاه بین‌المللی شکایت کنند.”

پیش تر نیز موید طیب، نماینده مجلس عراق با اشاره به اینکه حملات توپخانه ای جمهوری اسلامی  “تجاوز به خاک عراق” محسوب می شود هشدار داده بود: “اگر ایران  این حملات  را متوقف نکند، ما نهادهای بین المللی را برای حل این اختلاف مطلع می کنیم.”

در عین حال دفاتر سیاسی اتحادیە میهنی و حزب دمکرات، دو حزب حاکم بر منطقه اقلیم کردستان روز دوشنبه، 17 مرداد ماه در نشستی بە ریاست مسعود بارزانی با انتشار بیانیه ای در خصوص وضعیت مرزهای مشترک این منطقه با جمهوری اسلامی از حکومت اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق خواسته اند جهت یافتن راه‌‌حلی منطقی برای پایان دادن بە اوضاع ناخواستەی کنونی، “وظیفەی قانونی” خود را اجرا کنند.

جمهوری اسلامی علت گلوله‌باران مناطق مرزی را “حضور نیروهای پژاک” ذکر کرده است؛ مقامات کردستان عراق اما همواره حضور نیروهای این حزب را در خاک کردستان عراق رد کرده‌اند.

چندی پیش هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق با محکوم کردن این حملات به ایران هشدار داده بود که ادامه حملات توپخانه ای می تواند به روابط دو طرف، خدشه وارد سازد.

پیش تر نیز مسعود بارزانی، رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق گلوله‌باران مناطق مرزی را محکوم کرده بود. آقای بارزانی هشدار داده بود، تداوم حملات توپخانه‌ای به روابط اقلیم کردستان و ایران لطمه می‌زند.

 

تفرقه؛ عامل دیرپایی استبداد

حملات توپخانه ای جمهوری اسلامی به مناطق مرزی کردستان عراق طی هفته های گذشته واکنش شمار زیادی از احزاب، تشکل ها و شخصیت های سیاسی و مدنی ایرانی و عراقی را به دنبال داشته و در برخی از کشورهای خارجی نیز فعالان ایرانی با برگزاری تجمع هایی این حملات را محکوم کرده اند.

در تازه ترین تجمع، تعدادی از شهروندان ایرانی به دعوت “کمیته مستقل ضد سرکوب شهروندان ایرانی” روز یکشنبه، 7 آگوست در میدان شاتله شهر پاریس یک تجمع اعتراضی برگزار کردند.

در این مراسم محمد علی توفیقی، روزنامه نگار و کارشناس مسائل کردستان با اشاره به ابعاد مختلف حمله جمهوری اسلامی به مناطق کردستان گفت: “وظیفه انسانی و رسالت دمکراسی و آزادی برای ایران می طلبد که همه نیروهای سیاسی اپوزیسیون با هوشیاری کامل در برابر تزویر جمهوری اسلامی ایستاده و حمله به کردستان را که حمله به آزادی ودمکراسی خواهی در کل ایران است، محکوم نمایند. زیرا سکوت امروز ما می تواند در آینده فرصت مغتنمی را برای سرکوب سایر نیروهای مخالف و منتقد جمهوری اسلامی فراهم آورد.”

آقای توفیقی همچنین با اشاره به سالگرد انقلاب مشروطه در ایران تصریح کرد: “یکی از علل دیرپایی استبداد که امروز در شکل دینی آن توسط فقیهان حاکم بازتولید شده است، ایجاد تفرقه و جدایی در میان نیروهای مدافع آزادی و دمکراسی بوده  و در مقاطع مختلف با هر کدام از این جریان ها به صورت جداگانه برخورد صورت گرفته است.”

محسن خاتمی، فعال سیاسی مقیم لندن نیز ضمن ایراد سخنانی در این مراسم، علت حملات اخیر را سرکوب جنبش کردستان در آستانه انتخابات ارزیابی کرد.

آقای خاتمی با اشاره به اینکه “کردستان همیشه از سنگرهای مقاومت در برابر ارتجاع بوده است” گفت: “جمهوری اسلامی با این حملات می خواهد شرایط را برای اعمال سرکوب بیشتر در ماه های پیش رو فراهم سازد.”

این فعال سیاسی با تاکید بر لزوم همبستگی با مردم کردستان گفت: “اگر گروه ها و تشکل های سیاسی ایرانی در برابر حملات اخیر به مرزهای ایران و کردستان عراق و همچنین آوارگی صدها خانواده بیگناه، کوتاه بیایند در واقع دست حاکمیت را باز گذاشته اند که دامنه سرکوب ها را گسترده تر کند.”

پیش از برگزاری این تجمع، شماری از فعالان سیاسی و مدنی کرد در شبکه های اجتماعی، از فعالان، تشکل ها، احزاب و سایر گروه های ایرانی خواسته بودند که در برابر حملات توپخانه ای جمهوری اسلامی و درگیری های نظامی بین نیروهای سپاه و حزب حیات آزاد کردستان سکوت نکنند.

 محمد علی توفیقی، دیروز در این ارتباط گفت: “آنچه امروز در ایران تحت عنوان حمله نیروهای سپاه به کردستان شاهد آن هستیم، بسیار فراتر از مساله یک حزب یا جریانات سیاسی کردستان است.”

او افزود: “سپاه پاسداران، همانگونه که برای تثبیت حکومت ولایت فقیه و سرکوب همه نیروهای دگر اندیش در سالهای 58 و 59 به بهانه تجزیه طلبی، حمله و جنگ را بر کردستان تحمیل کرد، امروز نیز برای جبران مشروعیت برباد رفته، دوباره به فریب افکار عمومی تحت عنوان مبارزه با تجزیه طلبی و تروریسم روی آورده است.”

در بخش دیگری از مراسم اعتراضی میدان شاتله شهر پاریس، رضا جعفریان، فعال دانشجویی که اخیرا از ایران خارج شده، گفت: “حل مساله کردستان نیازمند گفتگو در تمامی سطوح بین فرد فرد مردم ایران است؛ گفتگو برای درک مفهوم منافع ملی و شناخت کامل از یکدیگر و رسیدن به مفهوم اینکه ما همه، انسان، ایرانی و برابر هستیم.”