حاکم عادل نیست یا عدالت نیست

نویسنده
نازنین کامدار

» رویارویی کلامی خامنه ای ـ احمدی نژاد

واکنش به مواضع احمدی نژاد با سخنان اخیرش در اولین گفت و گوی تلویزیونی بعد از قهر ۱۱ روزه جدی تر شده است. در همین راستا  آیت الله خامنه ای دیروز  به طور تلویحی از ناکارآمدی دولت در برقراری عدالت سخن گفت و رئیس دیوان عدالت اداری بی قانونی های مکرر احمدی نژاد را مورد اشاره قرار داد و حرف های او را ناکافی دانست.

احمدی نژاد که پس از دو هفته قهر سرانجام به کابینه بازگشت در این برنامه زنده تلویزیونی، باردیگر بر مواضع خود درباره فراتر بودن اختیارات قوه مجریه سخن گفت، برکناری وزرای صنایع، نفت و رفاه را غیر قانونی ندانست، با وجودی که خود را تابع “رهبری عزیز” معرفی کرد درباره عدالت گفت: “اجرای عدالت نیازمند حضور حاکم عادل و ملت عدالتخواه است و خوشبختانه نظام ولایت فقیه این دو را در خود جمع کرده است و امروز به فضل الهی، رهبری عادل، شجاع و باتقوا در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند”.

به دنبال همین سخنان بود که بنابه گزارش فارس، آیت الله خامنه ای دیروز ضمن سخنانی در یک همایش حکومتی گفت: “وضع فعلی عدالت در جامعه مطلقاً راضی‌کننده نیست”.

علاوه بر برجسته شدن اختلاف نظر آیت الله خامنه ای با احمدی نژاد درباره موضوع عدالت، آن بخش از سخنان رئیس دولت هم که به پیروی از ولایت فقیه اشاره داشت از سوی محمدجعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری با واکنش مواجه شد.

احمدی نژاد در مصاحبه اش در باره ولایت فقیه  گفته بود: “امروز مأموریت داریم که نظام ولایت فقیه را به عنوان الگو به دنیا عرضه کنیم، این نظام یک هدیه الهی است و بزرگ‌ترین وجه تمایز ایران با سایر کشورهاست که باید قدر و ارزش آن را دانست. دولت در مسیر ساختن، اعتلا و آبادانی ایران عزیز قرار دارد و از امام علی چنین آموخته‌ایم که اگر می‌خواهید به ولایت کمک کنید، باید با ولع، تقوا و پرهیزکاری و اجتهاد یعنی تلاش همه‌جانبه در این مسیر وارد شد لذا همه باید با همه وجود در این مسیر تلاش کنیم و نباید حتی ثانیه‌ها را از دست داد. نباید نقص و مشکلی در جمهوری اسلامی ایران و نظام ولایت فقیه وجود داشته باشد و راه آن کار و تلاش و دلسوزی و در پیش گرفتن تقوا و پرهیزکاری است”.

این سخنان هم پاسخ محمد جعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری را در پی داشت که آنطور که آفتاب گزارش داده، گفته است: “داعیه پیروی از خدا و امام زمان داشتن و نام امام زمان را دائم به زبان آوردن ملاک نیست بلکه حمایت و پیروی از ولایت فقیه را مردم باید در عمل ببینند. انتظاری که مردم از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران دارند با بقیه نظام‌ها متفاوت است چون در نظام‌های لیبرالیستی و سوسیالیستی کاری به خدا و اعتقادات دینی ندارند و راه و روش آنها به گونه دیگر است اما در نظام اسلامی مردم انتظار دارند مسئولین امر گفتار توأم با عمل داشته باشند”.

او به این گفته احمدی نژاد که “اگر نتوانیم مساله و مشکلی را حل و فصل کنیم بی‌تردید با رهنمودها و اشارات رهبری عزیز انقلاب این مشکلات برطرف خواهد شد و جمهوری اسلامی ایران جزء معدود کشورهایی است که در روند اداره امور خود بن‌بستی ندارد” نیز اینچنین واکنش نشان داده است: “می‌گویند در کشور بن‌بستی نداریم و هرگاه لازم باشد ولی فقیه قفل‌ها را باز می‌کند ما نباید کاری کنیم که کاری قفل شود تا رهبری وارد شوند و مشکل را برطرف نمایند چرا باید حرکاتی انجام دهیم و کار را به جایی برسانیم که برای مردم ایجاد نگرانی شود، در جامعه ناامنی و در مسئولین و علما دلخوری و نگرانی به وجود آید. ما الحمدالله در مقام گفتار نیکوسخن می‌گوئیم اما در عمل باید ببینیم چه کاره هستیم آیا عمل و گفتار ما یکسان است؟”
رئیس دیوان عدالت اداری افزوده است: “امروز در کشور ملاک تمام امور قانون است اگر بخواهیم جامعه‌ای رو به کمال و سعادت داشته باشیم و کشور از لحاظ معنوی و مادی پیشرفت کند باید ملاک را قانون قرار دهیم، چرا کاملا به قانون عمل نمی‌کنیم؟‌ چرا به صورت‌های مختلف سعی می‌کنیم از اجرای قانون شانه خالی کنیم”.

رئیس دیوان عدالت اداری پیش از این هم در هشداری به دولت از غیر قانونی بودن برکناری وزرا، و استفاده از عنوان سازمان ملی جوانان و تربیت بدنی سخن گفته و دولت را تهدید به “تعقیب قضایی” کرده بود.

هشداری که احمدی نژاد در مصاحبه تلویزیونی خود این چنین به آن جواب داد:” از نظر دولت قانونی که برای تشکیل این وزارتخانه داده‌اند دارای چند ابهام است که اجرای آن را با مشکل مواجه می‌کند. بدون تردید کسی که می‌خواهد قانون را اجرا کند باید نقشه‌ای روشن و واضح در اختیار داشته باشد، نقشه مبهم مجری را با مشکل مواجه می‌کند که در نهایت کار دچار آسیب می‌شود”.

واکنش ها به سخنان اخیر احمدی نژاد در حالیست که چند نماینده عضو فراکسیون موسوم به “دولتیان” به تمجید از وی و “اطاعت” اش از “ولایت فقیه” پرداخته و گفته های او را بر هم زننده “توطئه های دشمنان” دانسته اند.