سنگساری که پنهان شد

نویسنده
نادر کرمی

» محکوم دیگری در آستانه تحمل مجازات

اخبار حکایت از آن دارد که در سکوت و بی خبری کامل رسانه‌ها،حکم سنگسار یک شهروند در اسفند ماه سال گذشته در رشت‌ اجرا شده است. گفته می شود تلاش ماموران و مقامات قضایی برای عدم افشای اجرای این حکم تا آنجا بوده‌ که حتی جنازه محکوم نیز جهت تدفین به خانواده او تحویل داده نشده است.در همین حال خبرها حکایت از سنگسار دیگری می دهد که قرار است همین روزها در رشت،عملی شود.

 

یک منبع آگاه در گفت و گو با روز ضمن اعلام این خبر افزود: 15 اسفندماه در اقدامی کم سابقه در گیلان حکم سنگسار فردی به نام “ولی آزاد” اهل پارس آباد مغان به جرم زنای محصنه با دستور قاضی کاشانی در شعبه 11 دادگاه کیفری استان و قاضی جاویدنیا دادستان عمومی و انقلاب رشت به صورت پنهانی و بدون اطلاع رسانه‌های جمعی در داخل زندان رشت به اجرا گذاشته شد.دیگر متهم این پرونده یعنی زنی که با وی در این اتهام شریک بوده،‌ به این مجازات محکوم نشده اما اطلاع دقیقی نیز از میزان محکومیت وی بدست نیامده است.

 

سنگسار قریب الوقوع

 

انتشار این خبر که موجب نگرانی فعالان حقوق بشر در گیلان شده، از هنگامی ابعاد بیشتری به خود گرفته که خبرهای تایید شده حاکی از آن است که دادگستری این استان خود را برای اجرای یک حکم سنگسار دیگر آماده می‌کند. بر اساس این اخبار،‌ محکومیت شخص دیگری به نام “محمد علی نوید خمامی” به مجازات سنگسار قطعی شده و بیم آن می‌رود که این حکم هر لحظه به اجرا گذاشته شود.

 

همین منبع آگاه به روز می گوید: “به نظر می‌رسد جریانی در دادگستری استان گیلان حرکت بر خلاف سیاست‌های قوه قضائیه و شخص آیت الله شاهرودی در عدم اجرای سنگسار را به چالش طلبیده است”.

 

گفتنی است بهمن‌ماه سال گذشته نیز مقامات قضایی اجرای حکم سنگسار دو مرد را در مشهد تایید کردند؛‌ همان هنگام علیرضا جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت:‌‌ “رئیس قوه قضائیه از آنجایی که در لایحه جدید تمهیداتی برای محکومیت مجازات رجم پیش بینی شده توصیه‌هایی داشتند اما قضات به صرف توصیه رئیس قوه قضائیه با توجه به استقلال شان تا زمانی که قانون مدون به تصویب برسد، نمی توانند عمل کنند”.

 

البته جمشیدی پس از اعلام خبر توقف اجرای حکم 9 محکوم به سنگسار گفته بود: “فراموش نکنید، ‌نمی‌توان مجازات سنگسار را حذف کرد”.