سیاست سیب زمینی احمدی نژاد

فایننشیال تایمز
فایننشیال تایمز

» تحلیل فایننشال تایمز از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری

نجمه بزرگمهر

شاید تصور کنید ایرانیان ، احمدی نژاد را بخاطر بدتر کردن شرایط ایران از لحاظ بین المللی و تشدید انزوای این کشور و یا به هدر دادن سرمایه های ملی بر سر برنامه های هسته ای مورد شماتت قرار می دهند.

 

در عین حال در شرایطی که تنها دو ماه به انتخابات ریاست جمهوری در ایران زمان باقیست، رییس جمهور اصولگرا بدلیل مطرح کردن مسائل پیش پا افتاده و مبتذلی نظیر آنچه که اکنون در تهران به “سیاست سیب زمینی” مشهور است، مورد انتقاد شدید قرار دارد.

 

تصمیم اخیر دولت مبنی بر توزیع رایگان سیب زمینی بین طبقات پایین جامعه  ،خشم طیف های مختلف سیاسی در ایران را برانگیخته است. در همین رابطه میر حسین موسوی یکی از نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت “ما سیب زمینی رایگان نداریم که در ازای توزیع آن رای مردم را بخریم”.

 

در ابتدا دولت منکر توزیع رایگان کیسه های سیب زمینی بین مردم شد، با این حال سایت های مختلف به سرعت عکس هایی از مردم را بروی صفحات خود قرار دادند که نشان می داد در حال گرفتن سیب زمینی از ماموران دولت هستند.

 

این مساله موجب شد تا وزیر کشاورزی محمدرضا اسکندری اعلام کند به دلیل مازاد بودن سیب زمینی در بازار، دولت اقدام به توزیع رایگان آن بین مردم کرده تا سیب زمینی ها فاسد نشود.

 

احمدی نژاد از حمایت دولت ، رهبر عالی ایران آیت الله خامنه ای و گروه های تندرو در انتخابات پیش رو برخوردار است و این امر وی را نسبت رقبایش در موقعیت بهتری قرار می دهد.

 

در عین حال رقبای احمدی نژاد در انتخابات آینده – میر حسین موسوی و مهدی کروبی روحانی اصلاح طلب- امیدوارند سیاست های اقتصادی نامتعارف از سوی دولت نهم که منجر به افزایش تورم و به حاشیه راندن بخش خصوصی شده، سبب شود رای دهندگان برای دوره دوم احمدی نژاد را انتخاب نکنند.

 

احمدی نژاد ادعا کرده حتی یک ریال از پول دولت را صرف هزینه های تبلیغاتی نکرده است. هرچند منتقدان وی خواهان آن شده اند دولت هزینه توزیع سیب زمینی را اعلام کند.

 

سیب زمینی تنها مشکل احمدی نژاد نیست. منتقدان وی همچنین شکست تیم ملی فوتبال ایران در برابر عربستان از سری مسابقات راهیابی به جام جهانی را به حضور احمدی نژاد در ورزشگاه 100 هزار نفری آزادی ربط می دهند.

پیش تر نیز احمدی نژاد در سالن برگزاری بازی فینال تیم کشتی ایران و آذربایجان حضور یافت و به محض ورود وی ، ایران بازی را به حریف واگذار کرد. مخالفان احمدی نژاد ، دولت وی را متهم به اشاعه خرافات و نشان دادن چهره ای مقدس از وی بین مردم کم سواد جامعه می کنند. و حالا ورق برگشته است.

 

در ایران شایعاتی بگوش می رسد مبنی بر بدشگون بودن حضور احمدی نژاد و این موضوع می تواند موجب کاهش آرای وی شود.

 

روزانه در صدر اخبار گروه های محافظه کار و اصلاح طلب ، گزارش هایی درج می شود که از دست کاری و تغییر آمار مربوط به عملکرد اقتصادی از سوی دولت خبر می دهد.

 

برخی از این آمار حاکی از آن است که ایران در تولید محصولات کشاورزی به مرز95درصد به خودکفایی رسیده است. دولت همچنین اعلام کرد سرمایه گذاری در بخش صنعتی 90 درصد افزایش یافته، با این حال گزارش های کارشناسی و مستقل نشان می دهد بسیاری از کارخانجات به مرز ورشکستگی رسیده اند.

 

دولتمردان ایران از این که بخاطر سخنانشان مورد انتقاد قرار گیرند واهمه ای ندارند. هفته گذشته پرویز داوودی معاون اول رییس جمهور اعلام کرد “بازده دولت نهم در هر سال  6 برابر بازده دولت های قبلی بوده است”.

 

منبع : فایننشال تایمز ، 20 آوریل

 

www.ft.com/cms/s/0/2bda0b3a-2dca-11de-9eba-00144feabdc0.html