قرآن و علوم انسانی

نویسنده
روشنک مصطفوی

محسن اسماعیلی٬ رییس کل دادگستری استان تهران٬ ضمن تایید اجرای حکم اعدام محسن امیراصلانی٬ زندانی عقیدتی٬ گفت که دلیل اعدام وی «زنای به عنف» بوده. 

وی در گفت‌وگویی با میزان - متعلق به قوه‌قضاییه - گفت: «مل مجرمانه محسن امیر اصلانی با عنوان اتهامی ارتکاب زنای به عنف و اکراه بوده است و اینکه رسانه های ضد انقلاب اعلام می کنند که وی به جرم موضوع انحرافی و تفسیر و روان‌درمانی قرآن اعدام شده است کذب و خلاف واقعیت است». 

وی اضافه کرده: «این فرد پرونده ای با شکات متعدد داشته است که جمعی از خانم ها را در قالب کلاس های مختلف روان درمانی و بحث های دیگر دعوت می کرده و در این کلاس ها برخی از خانم ها را متاسفانه مورد تجاوز به عنف قرار داده که در این خصوص محاکمه و محکوم و حکمش نیز اجرا شده است».

محسن امیراصلانی از سال ۸۵ زندانی شده بود. حکم اعدام وی دو بار توسط دیوان عالی کشور لغو شد٬ اما امروز صبح وپس از تایید رییس قوه‌قضاییه به اجرا در آمد. 

امیراصلانی به اتهام “بدعت در دین” دستگیر شد. گفته می‌شود او تفسیرهای جدیدی از اسلام و قرآم ارائه می‌کرده. برای مثال در تفسیر سوره یونس معتقد بوده که یونس پیامبر از دل نهنگ بیرون نیامده و همین امر باعث شد تا به او اتهام “توهین به حضرت یونس” را نیز وارد کنند.

در ابتدای دستگیری، اولین قاضی پرونده برای او قرار منع تعقیب صادر می‌کند ولی به اصرار دادستان وقت این قرار به دستگیری تغییر می‌کند. در دادگاه بدوی٬ وی به اتهام بدعت در دین به چهار سال حبس محکوم می‌شود و این حکم در دادگاه تجدید نظر به دو سال و چهارماه کاهش پیدا می‌کند.