خط و نشان جمهوری اسلامی برای بی بی سی

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» از پارازیت تا بازداشت

پخش فیلم مستندی از زندگی شخصی و سیاسی رهبر جمهوری اسلامی در تلویزیون فارسی بی بی سی، به قطع برنامه های این شبکه در داخل ایران منجر شد. همزمان وبسایت ها و نشریات حکومتی با انتشار اخباری از شناسایی و دستگیری یک تیم از همکاران بی بی سی در ایران خبر دادند. مدیران بی بی سی اما داشتن همکار رسمی یا غیررسمی در ایران را تکذیب می کنند.

“خط و نشان رهبر” نام فیلم مستندی بود که شنبه شب از تلویزیون فارسی بی بی سی پخش شد اما به محض آغاز با ارسال شدید پارازیت بر روی ماهواره ها، تصاویر ارسالی مختل و سپس به طور کامل قطع شد.

این فیلم یک ساعته در گفت و گو با برخی اقوام و آشنایان آیت الله علی خامنه ای، تلاش کرده تا تصویری از زوایای مختلف زندگی شخصی، اخلاق و نحوه به قدرت رسیدن و حکومتداری رهبر جمهوری اسلامی را به نمایش بگذارد.

این مستند با نشان دادن تولد و دوران جوانی آیت الله خامنه ای آغاز می شود و از علایق او به شعر و ادب و موسیقی در دوران جوانی می گوید؛ به پیشرفت پله به پله آیت الله خامنه ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به کمک افرادی مانند هاشمی رفسنجانی و محمد بهشتی اشاره می کند، جنگ هشت ساله ایران و عراق را آغازگر نزدیکی او با نظامیان می داند، به افراد و مقامات نزدیک و مورد اعتماد او در بیت رهبری اشاره می کند، نحوه رسیدن آیت الله خامنه ای به رهبری را به تصویر می کشد و در پایان برخورد سرکوبگرایانه او با جنبش سبز، رهبران این جنبش و تشبیه آن به برخورد با دیگر منتقدانش از جمله آیت الله حسینعلی منتظری را به نمایش می گذارد.

 

دستگیری در ایران، تکذیب بی بی سی

ارسال این پارازیت ها از سوی جمهوری اسلامی  بر روی ماهواره های پخش کننده بی بی سی در حالی صورت گرفت که تبلیغات پخش این مستند از مدتی قبل توسط دیگر بخش های این شبکه منتشر شده بود و نهادهای مربوطه در حکومت  از زمان پخش آن آگاهی داشتند.سه روز پیش از پخش این برنامه هم

 ”باشگاه خبرنگاران جوان” وبسایت زیر نظر صدا و سیمای جمهوری اسلامی،از شناسایی تعدادی خبرنگار همکار بی بی سی در ایران خبر داده و نوشته بود: “برای اقدامات ضد ایرانی این شبکه که در پوشش همکاری با بی بی سی عملا نیازمندیهای سرویس جاسوسی انگلیس را تامین می کرد پول های کلانی به عنوان دستمزد و… به افراد پرداخت شده است و انگیزه ضد ملی و ایرانی سر شبکه ها و همکاران این شبکه نیز مشهود است.”

بدنبال درج این خبر بی بی سی با انتشار خبر به نقل از ایرنا نوشت: “در حالیکه با استناد به اساسنامه و خط مشی اعلام شده بی بی سی، این سازمان در بریتانیا یک موسسه خبررسانی مستقل از دولت برای تهیه و انتشار بیطرفانه اخبار داخلی و بین المللی محسوب می شود، مقامات جمهوری اسلامی بی بی سی و شماری دیگر از رسانه های خبری بین المللی را عوامل دولت های منتقد جمهوری اسلامی دانسته و به انعکاس یکسویه دیدگاه منتقدان و گاه حتی سازماندهی تظاهرات اعتراضی متهم کرده اند. در مقابل، بی بی سی از رویکرد مقامات و شخصیت های دولتی در جمهوری اسلامی ابراز ناخرسندی کرده و گفته است که آنان معمولا از ارتباط و مصاحبه با این شبکه خودداری می ورزند و در نتیجه، کسب و انعکاس مستقیم دیدگاه هایشان میسر نمی شود.”

با این حال باشگاه خبرنگاران جوان روز گذشته به نقل از یک “منبع آگاه” گزارش داد که پس از انتشار خبر شناسایی شبکه گسترده ای از عناصر همکار بی بی سی فارسی در تهران شب گذشته ۶ نفر از عناصر شبکه مخفی BBC در مکان های مختلف دستگیر شدند و اقدام قضایی و امنیتی در مورد آنها صورت گرفت.

بر اساس این گزارش اسامی این تعداد از اعضای شبکه مخفی تامین منافع بی بی سی در تهران بدین شرح است: آقایان م.م ط / م.ز / ن.ص / ه.ا / م.ش/ و خانم ک.ش

بر اساس این گزارش “افراد شناسایی شده تامین کننده اطلاعات، فیلم، خبر، و گزارش پنهانی با محوریت سیاه نمایی در مورد ایران و ملت ایران از محیط های مختلف برای بی بی سی فارسی بودند.”

 منبع آگاه این رسانه همچنین تاکید کرده: “اعضای شبکه مخفی بی بی سی فارسی در تهران برای تهیه هر برنامه خود پول های چند ده هزار دلاری دریافت و بین اعضای دیگر توزیع می کردند.”

صادق صبا، رئیس تلویزیون فارسی بی بی سی در این خصوص به رادیو فردا گفت  این شبکه در ایران همکاری ندارد که بازداشت بشود.

به گفته او، “بی بی سی انگلیسی در ایران یک دفتر دارد که آن هم بعد از اخراج خبرنگار بی بی سی در زمان انتخابات دیگر مدتهاست اجازه نمی دهند خبرنگاری در آنجا کار کند. بنابر این باعث تعجب من است که همچین خبری منتشر شده است مبنی بر اینکه کسانی که برای بی بی سی کار می کرده اند در ایران بازداشت شده اند.”

 

موضوع مشکوکی مانند زندگی رهبر

وزارت ارشاد  به تبعیت از نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی هرگونه همکاری یا حتی ارتباط با رسانه های خارجی و بخصوص بی بی سی فارسی یا صدای آمریکا را جرم می داند و با آن برخورد می کند.

پیش از این معاونت مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شبکه های خبری بی بی سی فارسی و صدای آمریکا را رسانه های “معاند” توصیف کرده و به روزنامه نگاران و فعالان رسانه ای داخل کشور هشدار داده بود که از “مصاحبه یا مساعدت خبری یا هرگونه ارتباط” با این شبکه ها “اکیدا اجتناب” کنند.

 غلامحسین محسنی اژه ای وزیر وقت اطلاعات جمهوری اسلامی پیش از آغاز به کار تلویزیون فارسی بی بی سی، پخش برنامه های این شبکه را “تهدیدی برای امنیت ملی” ایران دانسته بود.

او گفته بود: “در این زمینه اقدامات لازمه را انجام خواهیم داد.”

معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد هم پیش از این با صدور اطلاعیه ای گفته بود این شبکه تلویزیونی قصد دارد با افراد “مشکوک، معلوم‌الحال و ضد امنیتی” برنامه‌هایی “درباره موضوعات مشکوک” تهیه کند.

به نظر می آید پخش مستند زندگی رهبر جمهوری اسلامی، یکی از این “موضوعات مشکوک” مد نظر مسئولان جمهوری اسلامی بوده است؛ آن هم در حالیکه این فیلم بر مبنای مصاحبه با کسانی ساخته شده که در خارج از کشور زندگی می کنند.