پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های بازار کتاب

جشن‌نامه‌ی ابوالحسن نجفی

به‌کوشش : امید طبیب‌زاده

تعداد صفحه : 712 صفحه

انتشارات : نیلوفر

نوبت چاپ: اول-1390

ابوالحسن نجفی از بزرگان عرصه‌ی ترجمه، زبان‌شناسی، فرهنگ‌نویسی، وزن شعر فارسی، ادبیات تطبیقی و زبان وادبیات فارسی در روزگار ما و یکی از تاثیرگذارترین افراد نسل خود در شناسایی و تربیت نویسندگان، پژوهش‌گران است که کارنامه‌ی پر‌برگ‌و‌باری دارد.

به‌تازگی ‌جشن‌نامه‌ی ابوالحسن نجفی‌ به کوشش امید طبیب‌زاده و به همت انتشارات نیلوفر منتشر شده است که به‌طور مبسوط درباره‌ی زندگی و خدمات علمی و فرهنگی استاد نجفی در این کتاب بحث شده است. مصاحبه با ابوالحسن نجفی، فهرست آثار ابوالحسن نجفی، ترجمه، ادبیات، غلط ننویسیم، وزن شعر و زبان‌شناسی سر‌فصل‌های این اثر را تشکیل می‌دهند.

 

الفبای تقلب

نویسنده : فذانتز کافکا، گروچو مارکس و…

مترجم : حسین یعقوبی

تعداد صفحه : 184 صفحه

انتشارات : مروارید

نوبت چاپ: اول-1390

سی‌و‌هشت داستان از طنازان مشهور جهان در قالب کتاب الفبای تقلب با ترجمه‌ی حسین یعقوبی به تازگی توسط ‌نشر مروارید منتشر شده است.

این داستان ها از ۱۰ نویسنده‌ی مشهور ادبیات جهان در حوزه‌ی طنز از جمله دانیل خارمس، فرناندو دیگو پینه لارا، کافکا و…‌ انتخاب شده‌اند. و‌ فضای آن‌ها عمدتا سورئال، فانتزی و گاهی نیز گروتسک است که وجه تشابه همه‌ی آن‌ها خلق‌شدنشان در قرن بیستم و نیز طنز سیاه حاکم بر آن‌ها، ‌به شمار می‌رود.

به گفته‌ی یعقوبی این اثر به دنبال معرفی و بیان این نکته است که تفاوت میان طنز و کمدی در متن‌‌های داستانی چیست و داستان‌های این کتاب نیز که در بیست و هشت عنوان برای بار نخست ترجمه می‌شوند به نوعی سعی در نشان دادن تفاوت میان حضور این دو مفهوم در داستان دارند.

 

 

شروع یک زن

نویسنده : فریبا کلهر

تعداد صفحه : 168 صفحه

انتشارات : ققنوس

نوبت چاپ: اول-1390

شروع یک زن،‌ عنوان جدیدترین رمان فریبا کلهر است که توسط انتشارات ققنوس منتشر و عرضه شد.

این رمان در 18 فصل تنظیم شد و داستان آن پیرامون دغدغه‌های زنی به نام پروین است که در آستانه‌ی جدا شدن از همسرش بعد از چند سال به ایران برگشته و همکلاسی دوران دانشجویی‌اش بهرام‌ را پیدا می‌کند‌. بهرام نسبت به همه چیز و همه کس احساسی نوستالژیک دار‌. داستان در چند فصل به هم پیوسته روایت می‌شود.

کلهر در راستای آثار پیشینش رمانی خلق کرده که در سبک روایتش، چندان خواننده را به درد سر نمی‌اندازد و به همین دلیل ‌شروع یک زن‌ را می‌توان اثری کاملا قصه‌گو دانست.

چشم گربه

نویسنده : مارگارت اتوود

مترجم : سهیل سمی

تعداد صفحه : 528 صفحه

انتشارات : مروارید

نوبت چاپ: اول-1390

چشم گربه‌‌ از تازه‌ترین آثار منتشر شده‌ی نشر مروارید،‌ یکی از مشهورترین رمان‌های مارگارت اتوود، نویسنده‌ی به‌نام کانادی‌ست.

در این رمان، راوی یک نقاش مسن است که آثارش در قالب یک نمایشگاه مرور آثار در شهر تورنتو،‌ به نمایش درآمده است. این نقاش به موازات مواجهه با آثار قدیمی‌اش، ‌خاطرات و سرگذشت‌های هنری و سیاسی‌اش را در ذهن مرور می‌کند. کل این رمان فضای تاریکی دارد و به نوعی از تفکرات فمینیستی مؤلف نشأت گرفته است.

این اثر با ترجمه‌ی سهیل سمی روانه‌ی بازار کتاب شده است.

 

                         

چه سینما رفتنی داشتی یدو؟!

نویسنده : قباد آذرآئین

تعداد صفحه : 89 صفحه

انتشارات : افکار

نوبت چاپ: اول-1390

مجموعه‌داستان کوتاه ‌چه سینما رفتنی داشتی یدو؟!‌ نوشته‌ی قباد آذرآیین از سوی نشر افکار منتشر شد.

این اثر شامل‌ 15 داستان کوتاه با عنوان‌‌های ‌چه سینما رفتنی داشتی یدو؟، هم‌راهان‌، ‌چارلیتری‌،‌ فنا فنا‌، ‌رنگ ماه پریده بود‌، ‌نرقه، ضیافتی برای مردگان، از شنبه تا جمعه، ای صاحب فال، شوکت،‌ عکس، به خاطر یک تکه استخوان،آقای هرمان به قتل می‌رسد، فال و فلو است.

داستان چه رفتنی داشتی یدو؟! درباره‌ی سینما رکس آبادان است و در حقیقت مرثیه‌ای برای هم‌وطنانی‌ست که جان خود را در این سینما از دست دادند. این داستان درباره‌ی نوجوانی‌ست که در سینما رکس کشته می‌شود و روایتی از ماجرای مرگش از زبان دوستش، در یکی از داستان‌های کتاب نقل می‌شود.

نویسنده‌ی این مجموعه‌داستان می‌گوید: “بیان نگرانی‌ها و دگرگونی‌های روحی و زندگی مردم در حوادث زمان جنگ تحمیلی محور موضوعی تعدای از داستان‌های کتاب است”.

 

 

هویت جمعی

نویسنده : ژاک برک، میرچا الیاده، آلبر کامو و…

مترجم : جلال ستاری

تعداد صفحه : 248 صفحه

انتشارات : مرکز

نوبت چاپ: اول-1390

از تازه‌ترین کتاب‌های منتشرشده توسط نشر مرکز، می‌توان به هویت جمعی اشاره کرد. اثری شامل مجموعه‌مقالاتی مربوط به مسائل هویت فرهنگی با ترجمه‌ی جلال ستاری‌، محقق، اسطوره‌پژوه و اندیشمند ایرانی.

پرسش از چیستی هویت و چه‌گونگی تحقق هویت جمعی از جمله‌ محور‌های جدی این مجموعه‌ی مقاله‌هاست که از منظرهای تاریخی، فرهنگی، زبانی و دینی به تبیین خصایص و ویژگی‌های هویت جمعی می‌پردازد و دلایل قوام و دوام ‌هویت‌ را در یک جامعه تبیین می‌کند.

سعی شده در هر‌یک از این مقاله‌ها از منظری دیگر به مسأله‌ی ‌هویت‌ و ‌هویت جمعی‌ پرداخته شود.

در این اثر مقالاتی از ژاک برک، میرچا الیاده، آنتونی برگس، هربرت مارکوزه، آلبر کامو،آندره مالرو و…گنجانده شده است.

 

 

شماره جدید “شوکران” ویژه اسدالله امرایی

شماره 42 “شوکران” ویژه اسدالله امرایی (مترجم ادبیات و معرفت) با کتاب‌شناسی و نمونه‌هایی از ترجمه‌های این مترجم همراه است و در آن، گفت‌وگوی پونه ندائی با اسدالله امرایی با تیتر “دو گوش برای بهتر شنیدن و یک دهان برای کم‌تر حرف زدن” منتشر شده است.

در ادامه نیز مطالبی از شمس لنگرودی، بنفشه حجازی‌، مفتون امینی،‌ سیدفرید قاسمی‌، رسول یونان‌، فرهاد عابدینی‌، نگار تقی‌زاده، علی میرزایی‌، علی عبداللهی‌، مرتضی مجدفر، علی‌اصغر شیرزادی‌، محمود معتقدی‌، محمد چرمشیر و پوران کاوه درباره امرایی منتشر شده‌اند.

همچنین در پایان، در بخش از زبان دیگران، بخش‌هایی از یادداشت‌های نویسندگان خارجی خطاب به این مترجم منتشر شده است.

نشریه “شوکران” با مدیرمسؤولی و سردبیری پونه ندائی با قیمت 1000 تومان انتشار یافته است.

 

 

شماره جدید نشریه “نگاه نو”

این نشریه با بخش‌های: اندیشه و جامعه، مسائل اجتماعی‌، تاریخ‌، ادبیات و هنر‌، پنجمین دوره جایزه مهتاب میرزایی،‌ کتاب،‌ اسناد، خبر،‌ رویداد، یادبود و کاریکاتور همراه است.

همچنین از جمله مطالب منتشرشده در این نشریه به این عنوان‌ها می‌توان اشاره کرد: ضرورت علوم انسانی‌، نرمی تحمل‌ناپذیر دیکتاتوری‌، آلوده‌سازان بزرگ، شعر چینی‌، هرمنوتیک پویا در “مردگان” جیمز جویس،‌ گفت‌وگو با عبدالله کوثری‌ و گزارش برگزاری مراسم جایزه مهتاب میرزایی.

نشریه “نگاه نو” که بیستمین سال انتشارش را از سر می‌گذراند، با صاحب‌امتیازی‌، مدیرمسؤولی و سردبیری علی میرزایی با قیمت 4000 تومان منتشر شده است.

روی جلد این شماره نیز با عنوان “پایان 42 سال خودکامگی” به انقلاب لیبی و فروپاشی حکومت دیکتاتوری قذافی اشاره دارد.