تایلند بازجویی می کند، هند پنهان کاری

نویسنده
شیرین کریمی

» تکمیل پازل بمب گذاری ها

در حالی که تایلند از بازداشت مظنونین ایرانی جدید در ارتباط با سه گانه بمب گذاری اخیر خبر داده، گزارش تایید نشده ای منتشر شده که بر اساس آن سرویس اطلاعاتی هند نیز به نتایج قطعی در خصوص دست داشتن جمهوری اسلامی در بمب گذاری دهلی نو رسیده است، اما هنوز از انتشار آن سر باز می زند. گفته می شود مهاجمان همسر دیپلمات اسرائیلی در هند را در راه مدرسه بچه هایش مورد تهاجم قرار داده اند. این در حالی است که اواخر هفته گذشته دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی برای شناسایی و معرفی عوامل انفجار های اخیر اعلام آمادگی کرد.

به نظر می آید دردسر دیپلماتیکی که میان جمهوری اسلامی و تایلند ایجاد شده، قرار نیست به پایان برسد. این را باید در تحقیقات پلیس تایلند جستجو کرد. روز دوشنبه مقامات امنیتی این کشور اعلام کردند یک ایرانی دیگر مرتبط با رشته بمب های گذاری های اخیر در تایلند، هندوستان و گرجستان را مورد بازجویی قرار داده اند.

آنچنان که روزنامه اسرائیلی هاآرتص به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داده، ویمون بانگ تامای، کمیسر پلیس مهاجرت تایلند آخر این هفته (شنبه یا یک شنبه) سه ایرانی دیگر را در محله “نا نا” در بانکوک بازداشت کرده است. دو تن از این افراد بعد از بازجویی رها شده اند، اما نفر سوم، سید مهرداد مدنی همچنان تحت بازداشت قرار دارد. این ایرانی 33 ساله که ویزای اقامتش در تایلند هم منقضی شده، به اتهام ارتباط با بمب گذاری های دو هفته پیش تحت بازجویی قرار گرفته است.

به گزارش رسانه های تایلند، پلیس در یک کنفرانس خبری به خبرنگاران گفته است لیست مکالمات تلفن همراه مدنی نشان می دهد وی به طور مرتب با دو متهم اصلی این پرونده که بلافاصله پس از بمب گذاری بازداشت شده بودند، در تماس بوده است.

سعید مرادی همان فردی است که سه شنبه گذشته با بمب های خود، ابتدا به یک راننده تاکسی و سپس به دو نفر از نیروهای پلیس بانکوک حمله کرد اما انفجار پاهای خود وی را قطع کرد. گفته می شود سعید مرادی به دلیل وخامت حالش در بیمارستان بستری شده است. اندکی پیش از آنکه وی پاهای خود را از دست دهد، انفجاری در خانه اجاره ای وی در محله “اکامای” در مرکز بانکوک هم رخ داده بود.

 اتهام دیگری نیز متوجه مدنی است که کار وی را سخت می کند.وی در روز انفجار، مقابل ساختمان سفارت اسرائیل منتظر ایستاده بوده است.

گفتنی است سه بازداشتی اخیر ـ مدنی به همراه یک مرد و زن دیگر ـ در آپارتمانی اقامت داشته اند که توسط زنی ایرانی اجاره شده بود. این زن خود جزو لیست مظنونین اصلی پلیس تایلند است اما هنوز بازداشت نشده است.وی همان کسی است که به بازداشت شدگان دو هفته پیش نیز برای اجاره خانه در بانکوک کمک کرده بود. پلیس تایلند احتمال می دهد وی به همراه یک مظنون دیگر به نام علی اکبر نوروزی شایا که 57 ساله است به ایران گریخته باشد.

 

سجیل های رمز آلود

اما از سوی دیگر پلیس تایلند همچنان در جستجوی یافتن اسرار ارتباط مهره های چسبنده ای است که با بمب گذاری های اخیر در ارتباط بوده اند. هفته گذشته روزنامه بانکوک پست که در روزهای اخیر سایتش توسط مخابرات جمهوری اسلامی فیلتر شده، از کشف تعداد زیادی مهره های چسبنده در جاده ای خبر داده که به ساختمان سفارت اسرائیل در بانکوک منتهی می شود. این مهره ها به امتداد 1.5 کیلومتر مسیر مشخصی را تعیین می کرده اند.

آنچه قابل تامل است اینکه دیروز مقامات امنیتی تایلند گفته اند شبیه این مهره های چسبنده منقش به عبارت “سجیل” ای را در خانه اجاره ای متهمان اصلی پرونده نیز پیدا کرده اند. بانکوک پست چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود خمپاره هایی که در فلسطین استفاده می شود نیز نام “سجیل” را بر خود دارند. گفتنی است جمهوری اسلامی نام سجیل را برای یکی از موشک های دفاعی زمین برد خود برگزیده است. سجیل به معنی گل پخته به آیه‌ای از قرآن اشاره دارد که براساس آن خداوند پرندگانی را که با نوک خود سنگ‌هایی از جنس گل پخته حمل می‌کردند، برای دورکردن متجاوزان به شهر مکه فرستاد.

 

جمهوری اسلامی: همکاری می کنیم

 در هفته های اخیر وزارت امورخارجه و سفارت جمهوری اسلامی در تایلند هرگونه دست داشتن در بمب گذاری های اخیر را رد کرده اند. با این حال چهارشنبه گذشته پس از آنکه تایلند عکس هایی از حمل بمب های رادیویی توسط مرادی را منتشر کرد، جمهوری اسلامی کمی از مواضع خود عقب کشید. هفته پیش معاون رئیس پلیس تایلند گفته بود نوروزی – مظنون 57 ساله - پیش از آنکه مقامات امنیتی این کشور موفق به بازداشت وی شوند، به سمت ایران پرواز کرده است. پلیس تایلند گفته بود: “ما از طریق کانال های دیپلماتیک به جستجو ادامه خواهیم داد.”

پس از افشای این شواهد متعدد بود که روز سوم اسفند رامین مهمانپرست برای نخستین بار از آمادگی جمهوری اسلامی برای شناسایی عوامل این انفجارها و “معرفی” آنها به مجامع بین المللی خبر داد؛ امری که ناظران آن را عقب نشینی جمهوری اسلامی دانستند و سخنگوی وزارت خارجه آن را “نشانه حسن نیت “خواند.

پیش از این مجید بیزمارک، سفیر جمهوری اسلامی در بانکوک گفته بود آنچه اتفاق افتاده بخشی از “سناریویی اسرائیلی-آمریکایی”، با هدف به خطر انداختن روابط جمهوری اسلامی و تایلند است.روزنامه حکومتی کیهان نیز با این ادعا که مهاجمان ایرانی مشغول هرزگی با روسپیان بوده اند، ارتباط آن ها با جمهوری اسلامی را رد کرده بود.

 

هند تحقیقات را علنی نمی کند

اما تایلند تنها کشوری نیست که پلیس آن در زمینه این پرونده فعال باشد؛دیروز مقامات اسرائیلی گفتند سرویس های اطلاعاتی هند هم مدارکی یافته اند که جمهوری اسلامی را پشت بمب گذاری اخیر در دهلی نو می بیند با این حال دولت هند از انتشار آن ها سرباز زده است، تا از مواجهه رسمی با تهران سرباز زند. هند سومین مشتری نفت صادراتی ایران پس از چین و اتحادیه اروپا محسوب می شود.

بر اساس اظهار نظر یکی از مقامات ارشد اسرائیلی که تحقیقات هند را از نزدیک دنبال می کند، هندی ها به شدت به حل معمای بمب گذاری اخیر نزدیک شده اند، با این حال با وجود تماس نزدیک با ایالات متحده و اسرائیل در این ارتباط هیچ چیز را علنی اعلام نکرده اند. بر اساس اطلاعات این مقام اسرائیلی، پلیس هند محل موتور سیکلتی که در حادثه استفاده شده را شناسایی و کسی که آن را خریداری کرده شناسایی کرده است. آن ها همچنین می دانند که مهاجمان چه زمانی و چگونه وارد هند شده اند.

بر اساس گزارش ها، مقامات هندوستان هنگام تحقیقات، همکاری بسیاری با ایالات متحده و اسرائیل داشته و خود نیز کارهای بسیاری انجام داده اند. اسرائیل می گوید “تصویر کاملا برای مقامات هندی تا سطح وزیر داخله (کشور) واضح شده است.”

این البته تنها ادعای اسرائیلی ها نیست. جراید هندوستان نیز از 13 تماس مشکوک با تلفن همراه به ایران و لبنان در ساعات پیش و پس از بمب گذاری خبر داده اند. نکته اصلی این جا است که 4 تماس از یک تلفن عمومی انجام شده که دید کاملی نسبت به رستورانی دارد که خانم کورن و شوهرش ـ– وابسته نظامی اسرائیل ـ– اندکی پیش از انفجار در آن مشغول غذا خوردن بوده اند.

تحقیقات اولیه پلیس هند ردپای گروه “مجاهدین هند” را در خونریزی های اخیر یافته بود؛ گروهی که به طیف های افراطی سنی مذهب وابسته است و رابطه خوبی با شیعیان و ایران ندارد و دو سال پیش مسجد جاما در هند را به هوا فرستاده بود.

 

حمله به زن اسرائیلی در راه مدرسه

دیروز روزنامه هاارتص در گزارشی دیگر از قول منابع اسرائیلی نوشت خانم تل یاهوشا کورن، همسر وابسته نظامی سفارت اسرائیل، در روز واقعه مشغول رانندگی بوده است تا بچه هایش را از مدرسه بر دارد که یک موتور سوار قطعه انفجاری را به “عقب” اتومبیل می چسباند و فرار می کند.

ناظران به ویژه با تامل بسیاری به نحوه انفجار بمب نگاه می کنند. بمب گذاری درست به همان شیوه ای انجام شده که طی دو سال اخیر باعث کشته شدن چهار دانشمند اتمی جمهوری اسلامی در تهران شده است. از آنجا که جمهوری اسلامی و حتی بسیاری از جراید و تحلیل گران غربی ترور دانشمندان اتمی را به شیوه اسرائیلی ارزیابی کرده اند، حالا تحلیل گران می گویند ممکن است جمهوری اسلامی در پی انتقام جویی برخاسته باشد.

سه گانه بمب گذاری ها علیه دیپلمات های اسرائیلی درست سی و سه روز پس از کشته شدن مصطفی احمدی روشن ـ از مسئولان سایت نطنز- انجام شد.دو روز پس از آن قتل، آیت الله علی خامنه ای در واکنشی تند به کشتن دانشمندان جمهوری اسلامی با متهم کردن سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده به دست داشتن در این ترور گفته بود: “از مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت صحنه‌ی آن هم هرگز چشم‌پوشی نخواهیم کرد”.