احتمال صدور حکم حکومتی علیه احمدی‌نژاد

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» آمادگی نظام برای خنثی کردن توطئه های دولت

هم‌زمان با آغاز سال جدید و نزدیک شدن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری، انتقادهای اصول‎‌گرایان از احمدی‌نژاد فزونی یافته است. این مساله به خصوص پس از احتمال برکناری وزیر علوم، که منجر به از رسمیت افتادن کابینه خواهد شد، شدت بیشتری گرفته. هم‌زمان واکنش‌ها به احتمال کاندیداتوری اسفندیار رحیم‌مشایی نیز اوج گرفته.

در روزهای پایانی سال گذشته محمود احمدی‌نژاد با ارسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به وزیر علوم، خواستار برکناری روسای دو دانشگاه تهران و تربیت مدرس شده بود. اتفاقی که هنوز رخ نداده و احتمال برکناری کامران دانشجو را از وزارت علوم تقویت کرده است. اما در صورت وقوع این اتفاق، دولت دهم از رسمیت خواهد افتاد. مساله‌ای که اکنون مورد توجه اصو‌ل‌گرایان قرار گرفته و به گفته آنان آیت‌الله خامنه‌ای “دست دولت” را در این زمینه “خوانده است.

سایت بازتاب امروز در این زمینه نوشت: “پس از این اقدام، احمدی نژاد در فاصله حدود سه ماه به پایان دولت خود، می تواند اکثر وزرا را عزل و به جای آنان سرپرست منصوب کند و بر این اساس، وزیر کشور نیز عزل خواهد شد و خود احمدی نژاد سرپرستی وزارت کشور را برای برگزاری انتخابات به عهده خواهد گرفت… بر اساس این گزارش، مسوولان نظام به سرعت از این سناریوی احتمالی آگاه شده‌اند و تدابیر لازم برای [جلوگیری از] ایجاد اخلال در برگزاری انتخابات اندیشیده شده که نخستین واکنش نسبت به عزل وزیر علوم، احتمالا صدور حکم حکومتی برای عدم تغییر در هیات وزیران در دو ماه باقی مانده به برگزاری انتخابات است”.

احمدی‌نژاد در اقدامی تقریبا مشابه، پیش از انتخابات سال 88 علی کردان را به سمت وزارت کشور منصوب کرده بود و پس از استیضاح وی توسط مجلس، صادق محصولی را به این سمت گمارد که قبلا مجلس به انتصاب وی به وزارت نیرو روی خوش نشان نداده بود. تغییرات احتمالی آتی از نظر برخی اصول‌گرایان تلاش برای تغییر شرایط انتخابات به سود اسفندیار رحیم‌مشایی ارزیابی شده است.

شاید به همین دلیل باشد که نیروهای مختلف اصول‌گرا، مشغول انتقاد از رحیم‌مشایی هستند. حسن غفوری‌فرد٬ عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در این باره گفته است: “مشایی و احمدی‌نژاد منظور از این شعار را امام زمان عنوان کرده‌اند که با این اوصاف باید گفت احتمالا احمدی‌نژاد نظرش بر این است که مشایی نایب امام زمان است”.

محمود نبویان از شاگردان محمدتقی مصباح یزدی نیز در این زمینه، مشایی را دچار افکار “فاسد و منحرف” توصیف کرده و گفته است: “فکر مشائی از اسلام و اصول و ارزش‌های انقلاب اسلامی فاصله زیادی دارد و به تعبیر من اندیشه‌های او از اندیشه‌های اسلامی منحرف است. متأسفانه آقای احمدی‌نژاد هم در بعضی از موارد تحت تأثیر این افکارات فاسد و منحرف از اسلام است… شورای نگهبان باید مشایی را رد صلاحیت کند. حرف‌های ضد اسلامی مشایی نمی‌تواند وی را مجری اسلام کند. ما نمی‌توانیم اجازه بدهیم کسی که انحراف از اسلام دارد مجری نظام اسلامی شود ”.

در همین حال مجتبی ذوالنور، مشاور نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران نیز با برشمردن 12 نقطه ضعف برای دولت، احمدی‌نژاد را فردی “مستبد” خوانده و گفته است: “این موضع در دوره آقای احمدی نژاد کاملا مشهود بود و اعتراضات زیادی را نیز شاهد بودیم که در تقابل قوای سه گانه و عدم همکاری با یکدیگر و انعطاف به خرج ندادن دولت در موارد متعددی موجب ناراحتی مقام معظم رهبری نیز شد. عدم تمکین کامل به دستورات رهبری در موارد متعددی موجب اعتراض دوستداران و حتی حامیان دولت شد که نمونه بارز آن بحث وزارت اطلاعات بود. دولت در مقابل توصیه های مراجع عظام تقلید در موارد متعددی انعطاف به خرج نداد و موجب نارضایتی برخی از دوستداران خود نیز شد”.

در تحولی دیگر محمدعلی رامین، مشاور سابق محمود احمدی‌نزاد خواستار آن شد که مردم نسبت به “امانتداری و صداقت دولت” اطمینان کنند سخنان رامین به فاصله چند روز پس از سخنان مشایی بیان شده که در گفت‌وگویی با ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، گفته بود که احمدی‌نژاد و دولت وی “ذره‌ای در برابر هر تلاشی، ولو مذبوحانه، برای ایجاد خدشه به سلامت انتخابات کوتاه نخواهد آمد” وی افزود که “رئیس جمهور تاکید جدی بر این امر دارد و حتی بیان کرده است که اگر احساس کنم به طور پنهان و آشکار شائبه‌ای به تامین سلامت انتخابات وجود داشته باشد، با جدیت با آن برخورد خواهم کرد”.

گرچه این سخنان با واکنش غیرمستقیم علی و صادق لاریجانی روبه‌رو شده بود. علی لاریجانی در سخنانی ضمن انتقاد از افرادی که نسبت به روند برگزاری انتخابات یا سلامت آن انتقاد می‌کنند، گفته بود که “این اقدامات، دشمن را برای انجام طرح‌ها و اقداماتش امیدوار می‌کند” و اضافه کرده بود: “اینکه در هر انتخاباتی قیل و قالی در کشور به‌وجود آید و یک سری افراد سر و صداهایی را راه بیندازند، این کار غیرانقلابی و ضدانقلابی است”.

صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه نیز با تاکید بر اینکه “قانون اجازه هیچ گونه تلاش برای انحراف در مقام اجرای انتخابات را نخواهد داد” گفته بود: “در مقام نظارت نظر شورای نگهبان فصل‌الخطاب است و اگر کسانی هم احیاناً به روند انتخابات شکایت دارند باید مسیرهای قانونی را طی کنند”.

 وی همچنین با هشدار به افراد و گروه‌هایی که “اعتراض به نتایج انتخابات را به صورت رسمی و علنی به اعتراض‌های غیرقانونی و خیابانی تبدیل کنند”، به “وقایع انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته” اشاره کرد و گفت: “مردم به خوبی با معترضان خیابانی و قانون شکنان برخورد کردند”. به گفته وی هیچ گروهی نخواهد توانست “از راه‌ها و مسیرهای انحرافی و غیر صحیح به آنچه به گمان خود صحیح است دست یابد” و به چنین گروه هایی هشدار داد که از “اتفاقات سال ۸۸ درس عبرت بگیرند”.

بسیاری از اصول‌گریان معتقدند که اسنفدیار رحیم‌مشایی کاندیدای نهایی دولت برای انتخابات است و احمدی‌نژاد با استفاده از تریبون‌ها و امکانات دولتی برای وی تبلیغ می‌کند. موضع‌گیری‌های انتخاباتی احمدی‌نژاد در سه ماه پایانی سال، بیشترین حجم انتقادها از وی را در این مدت باعث شد. پررنگ شدن شایعه حضور رحیم‌مشایی در انتخابات، استفاده از شعار “زنده باد بهار” به عنوان شعار انتخاباتی و در نهایت تکرار این شعار توسط رییس دولت در مناسبت‌های مختلف، باعث شد که اصول‌گرایان احمدی‌نژاد را به تلاش برای “مهندسی انتخابات” متهم کنند.

 پیش از این محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس، در گفت‌وگویی پیرامون حمایت احمدی‌نژاد از مشایی گفته بود: “این که دولت هم یک کاندیدا داشته باشد، حقش است، اما استفاده از امکانات دولتی در این زمینه هم خلاف شرعی است و هم خلاف قانونی. مثلا آقای احمدی‌نژاد در جشن نوروزی اخیر سه بار به مشایی گفت بهاری بهاری بهاری و در سخنرانی ۲۲ بهمن نیز سه بار گفت زنده باد بهار؛ خب اینها حتما خلاف قانون است و تخلف انتخاباتی است… اشکال ندارد رئیس جمهور کاندیدا داشته باشد اما نمی‌تواند از امکانات دولتی برای تبلیغ آن استفاده کند. مگراینکه ایشان بگوید کاندیدای من مشایی نیست و آن یک بحث دیگر است. بگوید شما اشتباه می‌کنید مشایی کاندیدا نیست. اما اگر اگر قرار باشد مشایی یکی از کاندیداها باشد و احمدی‌نژاد از اکنون برای او تبلیغ می‌کند این خلاف قانون است.”

باهنر اضافه کرده بود که سخنان احمدی‌نژآد و دیگر مقام‌های دولتی درباره نداشتن کاندیدایی از سوی دولت نیز مورد قبول نیست: “هر چقدر هم احمدی‌نژاد بگوید در انتخابات دخالت نمی‌کنند؛ به قول معروف آدم دُم خروس را می‌بیند و قسم و آیه فایده ندارد و معلوم است بطور آشکار از کسی حمایت می‌‎کنند”.