زهرا رحیمی: وضعیت قدیانی وخیم است

لیلا طیری
لیلا طیری

» هشدار ۳۵ زندانی سیاسی

زهرا رحیمی، همسر ابوالفضل قدیانی روز گذشته پس از ملاقات با این زندانی سیاسی در زندان قزل حصار در مصاحبه با “روز” اعلام کرد که وضعیت جسمانی همسرش وخیم است. او خواهان بازگرداندن آقای قدیانی به زندان اوین و امکان استفاده او از امکانات پزشکی شد.

همزمان ۳۶ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین با انتشار نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضائیه نسبت به در خطر بودن جان آقای قدیانی هشدار دادند.

ابوالفضل قدیانی، عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی است. او که پیش از پیروزی انقلاب ۵۷ هم سال‌ها در زندان بوده، دی ماه ۱۳۸۸ بازداشت و به اتهام توهین به احمدی‌نژاد به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود؛ محکومیتی که آذرماه ۱۳۹۰ به پایان رسید اما این فعال سیاسی از زندان آزاد نشد و خانواده‌اش اعلام کردند به دلیل نامه‌های سرگشاده‌ای که از زندان و در نقد عملکرد خامنه‌ای نوشته، پرونده‌هایی موازی و با اتهامات متعددی برای او باز شده. پس از آن آقای قدیانی از سوی قاضی صلواتی، رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اتهام توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به سه سال حبس تعزیری محکوم شد.

او از دو هفته قبل به زندان قزل حصار منتقل شده؛ زندانی که در آن زندانیان مرتبط با قاچاق مواد مخدر و اشرار نگهداری می شوند و هیچ زندانی سیاسی دیگری آنجا نیست.

زهرا رحیمی، همسر آقای قدیانی به “روز” میگوید که هیچ یک از پی گیری ها و اعتراضات او نسبت به انتقال همسرش به زندان قزل حصار نتیجه ای نداشته است.

او توضیح میدهد: دیروز آقای قدیانی را در زندان قزل حصار ملاقات کردیم به شدت لاغر شده و وضعیت جسمانی بسیار وخیمی دارد. بعد از ملاقات دیروز من به شدت نگران هستم. جان او در خطر است و هیچ مسئولی هم حاضر به پاسخگویی نیست.

همسر آقای قدیانی با تاکید بر اینکه اورا “برای بایکوت کردن و برای اینکه خبری از او به مردم نرسد و مردم حرف او و نقد او به رهبری را نشنوند به زندان قزل حصار منتقل کرده اند” می گوید: مشکل جسمی آقای قدیانی حاد است.من واقعا از دیروز نگران تر شده ام. طی دو ماه گذشته من ۵ بار برای او وقت دکتر گرفتم، یک طرف دندان هایش از بین رفته و یک طرف هم خطر شکستگی دارد اما تاکنون اجازه نداده اند. از سوی دیگر رگ های همسرم گرفتگی دارد، پروستات دارد و مشکل روده و فشار خون. با این وضعیت او را در قزل حصار نگه داشته اند که هیچ امکانات پزشکی هم نیست. زندانی که هیچ زندانی سیاس نیست و آقای قدیانی در میان قاچاقچیان مواد مخدر است؛ چرا؟ چون به رهبری نقد دارد و در زندان هم سکوت نمیکند و این تاوان نقد و انتقاد اوست؛ در حالیکه براساس قانون اساسی نقد و انتقاد آزاد است و هیچ کسی هم از نقد مصون نیست.

از خانم رحیمی می پرسم شما به کمیته حقوق شهروندی و دادگستری تهران شکایت برده بودید نتیجه چه شد؟ پاسخ میدهد: هیچ. یکشنبه دوباره رفتم حقوق شهروندی، تازه گفتند داریم نامه را تایپ میکنیم که بفرستیم. هر چه گفتم شماره نامه را بدهید که من بتوانم براساس آن پی گیری کنم ندادند. برای دادستان تهران هم نامه نوشته بودم، پیش آقای یوسفی، معاون او رفتم و نامه را دادم گفتم فقط میخواهم شماره بزنید که بتوانم پی گیری کنم، مرا پیش آقای خدابخشی و دبیرخانه فرستادند و باز هم شماره نامه به من ندادند. در واقع اصلا شماره نامه نمیدهند تا ما نتوانیم پی گیری و بعدها اثبات کنیم که مثلا 5 بار نامه داده و پی گیری کرده و جوابی نگرفته ایم.

همسر آقای قدیانی می افزاید: همسر من و سایر زندانیان سیاسی هیچ جرمی مرتکب نشده اند؛ آنها براساس قانون اساسی، نقد کرده اند و بدون جهت در زندان نگهداری می شوند علاوه بر این خانواده ها را هم واقعا اذیت میکنند ما واقعا آرامش خودمان را از دست داده ایم. هر لحظه نگران هستیم که چه اتفاقی می افتد. هیچ کسی هم پاسخگو نیست.

همسر آقای قدیانی پیشتر در مصاحبه با “روز” درباره انتقال همسرش به زندان قزل حصار گفته بود که “با این کار تنها چیزی که به ذهن آدمی خطور میکند این است که قصد جان آقای قدیانی را دارند. وگرنه چطور یک فرد مسن را که بیمار است، پزشک و بیمارستان اش تهران است و اصلا در تهران محاکمه شده و حکم گرفته، به زندانی در خارج از تهران یعنی استان البرز منتقل میکنند. آن هم زندانی که امکانات پزشکی بسیار محدودی دارد و از نظر امکانات بهداشتی هم تا جایی که میدانیم صفر است. آقایان به خاطر قلم و زبان آقای قدیانی که در زندان هم حاضر به کوتاه آمدن و سکوت نیست او را به قزل حصار برده و جانش را عامدانه در معرض خطر قرار داده اند”.

او مسئولیت جان و سلامتی همسرش را متوجه رهبر جمهوری اسلامی دانسته و گفته بود: ما نگران جان آقای قدیانی هستیم. آقای قدیانی منتقد رهبری بوده و به همین خاطر در زندان است مسئولیت جان و سلامتی اش هم مستقیما با رهبری است. ما از مبارزات زمان شاه جان سالم به در بردیم، همسرم سالها در زمان شاه زندانی بود و مبارزه کرد اما جان سالم به در برد اکنون هر اتفاقی برای او بیفتد شخص آیت الله خامنه ای باید پاسخ دهد.

 

هشدار ۳۵ زندانی سیاسی

روز گذشته همزمان ۳۵ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین با انتشار نامه ای خطاب به رئیس قوه قضائیه با توضیح بخشی از وضعیت وخیم آقای قدیانی که مسن ترین زندانی بند ۳۵۰ پیش از تبعید به زندان قزل حصار بوده، مسئولیت همه عواقب احتمالی را به عهده کلیه مسئولین ذیربط دانسته اند.

آنها توضیح داده اند: ایشان چندین بار تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته و ۵ استند در رگ‌های قلب وی نصب شده است.در مدتی که ایشان در زندان بوده بطور مستمر تحت مراقبت پزشک متخصص خود در بیمارستان پارس بوده وچند بار نیز وضعیت اورژانسی پیدا کرده که سریعا به بیمارستان منتقل و بستری شده است و باید ماهیانه بوسیله پزشک متخصص قلب خود معاینه گردد. همچنین به دلیل مشکلات قلبی وی و گرفتگی رگ‌های قلب باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کند. این درحالی است که در زندان جدبد چنین امکانی وجود ندارد. وضع بیماری آقای قدیانی به نحوی است که پزشکی قانونی پس از معاینه ایشان اعلام کرده وی برای انجام معالجات ضروری باید چهارماه بیرون از زندان باشد وبه وی مرخصی استعلاجی داده شود.علیرغم این شرایط که همگی در پرونده ایشان مضبوط است، نه تنها موانع درمان ایشان مرتفع نشده، بلکه در تاریخ ۲۵ دیماه ایشان را با دستوری غیر قانونی از طرف ابوالقاسم صلواتی به زندان قزل حصار که محل نگهداری زندانیان مواد مخدر وخطرناک است منتقل کرده‌اند. با توجه به محدودیت شدید امکانات درمانی ونبود پزشک متخصص درآن زندان وتاخیر اجتناب ناپذیر در رساندن وی به بیمارستان درشرایط اورژانس که برای ایشان پیش می‌آید با این انتقال جان ایشان کاملا درخطر است.ما به عنوان وظیفه انسانی و اسلامی چنین خطری را اعلام می کنیم. طبعا در صورت عدم تغییر شرایط نامساعد موجود و وقوع هر اتفاق ناگواری، همه مسوولین ذیربط شرعا وقانونا مسوول خواهند بود.