چالش احمدی‌نژاد بر سر کابینه جدید

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست در باره دولت ایران

زهرا حسینیان و رضا درخشی

در حالی که وزیران پیشنهادی توسط محمود احمدی‌نژاد با مخالفت‌هایی از جانب برخی قانونگذاران در مناظره پرحرارت مجلس روبرو شدند یک نماینده ارشد نشانه‌هایی مبنی بر حمایت از نامزد تعجب برانگیز وزارت نفت از خود نشان داد.

اعضای 290 نفره مجلس باید وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور تندرو را مورد تصویب قرار دهند که نتیجه آن به عنوان آزمونی برای کنترل قدرت وی در ایران، پنجمین کشور بزرگ صدرکننده نفت خام، پس از انتخابات مناقشه‌ برانگیز  خرداد ماه تلقی می‌گردد.

مجلس قرار است روز چهارشنبه به کابینه رای بدهد و برخی از نمایندگان گفته‌اند احتمالا چند وزیر پیشنهادی را بخاطر کمبود تجربه کافی رد خواهند کرد.

تحلیلگران می‌گویند مناظره های طوفانی مجلس، پس از کمتر از سه ماه از انتخاباتی که ایران را وارد عمیق‌ترین بحران داخلی از انقلاب اسلامی سال 57 کرد، می‌تواند از لحاظ سیاسی به احمدی‌نژاد آسیب وارد کند.

علی مطهری نماینده مجلس گفت: «کابینه ضعیفی است… می‌بینیم که برخی نامزدها بدون هیچگونه تجربه در آن وزارتخانه در راس آن قرار گرفته‌اند.»

یک منتقد دیگر محافظه‌کار احمدی‌نژاد، که گاه در دوره اول ریاست جمهوری روابط متلاطمی با مجلس داشته است، نامزدی وزیر کنونی دفاع، مصطفی محمد نجار، را برای وزارت کشور مورد سئوال قرار داده است.

احمد توکلی نماینده مجلس پرسید: «آیا این به نفع کشور است که یک فرد نظامی را در راس سیاسی‌ترین وزارتخانه قرار دهیم؟… آیا به التیام شکاف ایجاد شده در جامعه کمک می‌کند؟»

نمایندگان دیگری حمایت خود را از 21 عضو کابینه پیشنهادی اعلام کرده‌اند، از جمله انتخاب تعجب‌برانگیز وزیر بازرگانی، مسعود میرکاظمی به عنوان وزیر نفت که با توجه به فروش نفت خام به عنوان بیشترین درآمد کشور پستی کلیدی است.

میرکاظمی تجربه اندکی در زمینه نفت دارد اما به عنوان متحد احمدی‌نژاد که او را به عنوان مدیری توانا ستایش کرده است، شناخته  شده است .

خبرگزاری ایرنا به نقل از حسن غفوری‌فرد عضو هیات رئیسه مجلس گزارش داد: «میرکاظمی انتخابی مناسب برای ریاست وزارت نفت است.»

در سال 2005 رئیس‌جمهور نتوانست به علت مخالفت مجلس برای سه انتخاب اول خود برای وزارت نفت رای بیاورد.

وزیر جدید نفت تحت تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل بر سربرنامه هسته‌ای مناقشه برانگیز  ایران با چالش بالا بردن تولید نفت و گاز روبرو است. غرب ظنین است که ایران سعی در ساخت تسلیحات هسته‌ای دارد اما ایران می‌گوید برنامه‌اش تنها برای تولید انرژی صلح‌آمیز است.

احمدی‌نژاد به مجلس گفت در دور دوم خود برای «قدم‌های مهم رو به جلو» برنامه‌ریزی کرده است؛ از جمله توسعه بخش های  پایینی صنعت نفت و ترویج مساوات اجتماعی.

وی گفت ایران «باید با تمام ملت‌ها و کشورها به استثناء رژیم غیرقانونی صهیونیستی تعامل سازنده داشته باشد.»

این گفته احتمال گشایشی در مورد دشمن اصلی ایران یعنی آمریکا را مطرح می‌کند.

پیشنهاد مراوده باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با ایران را در صورت «باز کردن مشت‌ گره کرده» آن کشور، پس از اینکه تهران کشورهای غربی را متهم به تهییج اعتراضات مخالفان کرد با مشکل مواجه شد.

اما خبرگزاری نیمه رسمی فارس به استناد منبعی غیر رسمی عنوان کرد که دولت «پی‌آمدها، مزایا و اشکالات» هرگونه رابطه با واشنگتن را بررسی می‌کند.

این منبع به فارس گفت: «ایران دولت جدید آمریکا را تشویق کرده است تا از شعارپردازی بپرهیزد و در عوض به سیاست تغییر در روابط خود پایبند باشد.»

مجلس توسط محافظه‌کاران اشغال شده است اما برخی از حامیان احمدی‌نژاد او را از زمان انتخابات ترک کرده‌اند؛ با این وجود او از حمایت رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای، بالاترین قدرت ایران بهره می‌برد.

دشمنان میانه‌رو رئیس‌جمهور می‌گویند در انتخابات 22 خرداد که با اعتراضات بزرگ مخالفان همراه بود، به نفع او تقلب صورت گرفته و دولت را غیرمشروع می‌دانند.

مقامات تقلب در رای‌گیری را رد می‌کنند.

کابینه پیشنهادی شامل سه وزیر زن برای پست‌های آموزش و پرورش، بهداشت و رفاه است. آنها ، در صورت قبول مجلس اولین وزرای زن در جمهوری اسلامی محافظه‌کار به حساب می آیند.

رئیس قوه قضائیه اواخر روز شنبه یک دادستان تندرو را که نقشی کلیدی در دادگاه‌های فله‌ای رهبران اصلاح‌طلب دستگیر شده پس از ناآرامی‌های انتخاباتی داشت برکنار کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا در اقدام دیگری که ممکن است مورد استقبال میانه‌روها قرار بگیرد، رئیس قوه قضائیه صادق لاریجانی، دستور رسیدگی به ادعاهای روحانی اصلاح‌طلب مهدی کروبی در مورد تجاوز به برخی از زندانیان را صادر کرد.

 

منبع: واشنگتن پست، 30 اوت