کارنامه ورزش دولت نهم مردود است

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» رییس پیشین فدراسیون فوتبال:

محمد دادگان، رییس فدراسیون پیشین فوتبال ایران بعد از مدتها در سیمای جمهوری اسلامی ظاهر شد و از تریبونی که حامی محمود احمدی نژاد است، کارنامه ورزش دولت نهم را با صراحت مردود اعلام کرد. هفته پیش محمود احمدی نژاد با وجود تایید سازمان تربیت بدنی به ریاست محمدعلی آبادی، اعتراف کرده بود که این تایید منهای فوتبال ناموفق در دوره دولت نهم است.

پس از حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2006، احمدی نژاد از طریق محمد علی آبادی خود سکان فوتبال را در دست گرفت و حتی تلاش کرد رییس سازمان را برای ریاست فدراسیون فوتبال نیز تحمیل کند. به این ترتیب احمدی نژاد در مورد تعیین سرمربی تیم ملی، تعیین یک رییس فرمانبر در فدراسیون فوتبال، برنامه های تیم ملی، مدیران باشگاههای رده بالای فوتبال ایران و… دخالتی مستقیم داشته است. حاصل این دخالت با هزینه ای بسیار بالا و بی نظیر در تاریخ فوتبال ایران، چنین بود: محرومیت فوتبال ایران که ضربه ای جبران ناپذیر بر پیکر فوتبال وارد کرد. شروع بدون سرمربی رقابتهای انتخابی جام جهانی 2010، ناکامی تیم ملی با گامهایی نامطمئن تا لحظه آخر، ضعف تدریجی تیم های باشگاهی که سرانجام از چهار تیم با سابقه و پرقدرت ایران هیچ تیمی به مراحل بعدی لیگ قهرمانان آسیا راه نیافت.

به این ها می توان موارد دیگری را هم افزود:آشفتگی در برنامه های فوتبال و مدیریت باشگاهها، رواج تقلب و فساددر ورزش، سرکوب تماشاگران به ویژه در تهران، اصفهان و مشهد که توسط گاردویژه نیروی انتظامی و…  

شتاب در سقوط “تیم ملی” که همواره عنوان یکی از تیم های پرقدرت و پرمهره آسیایی را یدک می کشد، از جام جهانی 2006 آغاز شد. تیمی که در جام جهانی 1998 به هنگام ریاست محسن صفایی فراهانی برترین تیم آسیایی در فرانسه بود و سپس قهرمان بازیهای آسیایی شد، در جام جهانی 2006 توانست بار دیگر به جام جهانی رفت. بدترین حضور ایران در جام جهانی حرکتی غیرقانونی از سوی رییس سازمان تربیت بدنی را در پی داشت. علی آبادی به پشتگرمی احمدی نژاد و با راهنمایی مهره های نا آشنا با مقررات فدراسیون بین المللی فوتبال، به برکناری غیرقانونی محمد دادگان اقدام کرد که حاصل آن محرومیت تیم ملی بود.

محمد دادگان در گفت و گوی تلویزیونی روز دوشنبه خود گفت: “در این دوره از رقابتهای انتخابی جام جهانی کره شمالی با 30 بازیکن و در شرایطی که لیگ سراسری نداشت و تنها یک زمین چمن مصنوعی از سوی فیفا برای آنان ساخته شده بود، به جام جهانی رفت. آیا برای ایران با جمعیتی 70 میلیونی، با این همه استعداد و هزینه، نرفتن به جام جهانی فاجعه نیست؟”

دادگان در بخشی دیگر می گوید: “علی دایی اسطوره فوتبال ایران است و به طور قاطع می ‌گویم بخش اعظمی از شناخت مردم جهان از ورزش ایران مربوط به علی دایی است. معرفی دایی به عنوان سرمربی تیم ملی برای سرپوش گذاری بر روی بسیاری از مشکلات بود.”

رییس پیشین فدراسیون فوتبال در مورد اینکه محمد علی آبادی به کارنامه چهارساله ریاستش نمره 17 از 20 را داده است، اظهار کرد که پس از 32 سال معلمی، به کارنامه مدیریت او نمره ای می دهد که باید این واحد را دوباره بگذراند! شای دبه دلیل داشتن همین کارنامه مردودی است که علی آبادی، یار نزدیک احمدی نژاد، از حوزه ورزش رفت و برای وزارت نیرو به مجلس اسلامی پیشنهاد شد.