روایت

نویسنده

هنر بازان دولتی در آغوش محمود احمدی نژاد

قلاده های طلا بر گردن هنرمندان اخراجی

 

 

در حالی که عده‌ای از هنرمندان به دنبال جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای زلزله‌زده‌ها بودند٬ عده‌ای دیگر ترجیح دادند که به دیدار محمود احمدی‌نژاد بروند و از او درخواست وام مسکن٬ بیمه بازنشستگی و … بکنند.

احمد نجفی٬ مسعود ده‌نمکی٬ حبیب‌الله کاسه‌ساز، محسن علی‌اکبری، محمدحسین فرح‌بخش، مهران رجبی، نسرین مقانلو، روناک یونسی، حسین محب‌اهری، رضا ایرانمنش، مسعود اطیابی، محمد خزاعی، عباس بابویهی، مرتضی شایسته، میلاد کی‌مرام، جهانبخش سلطانی، جعفر دهقان، جهانگیر الماسی، سیروس مقدم، سیدضیاء هاشمی، امین حیایی، کامران قدکچیان، مجیدحاجی‌زاده، بهنوش بختیاری، مسعود ده‌نمکی، داریوش اسدزاده، پروانه معصومی، مجید مشیری، محمود فلاح، صبا کمالی، رز رضوی، الناز شاکردوست، نیوشا ضیغمی، ماه‌چهره خلیلی، سید جمال ساداتیان، حبیب کاوش و … از جمله افرادی بودند که به دیدار محمود احمدی‌نژاد رفتند.

این افراد ترجیح دادند که مردم را فراموش کرده و از نیازهای خود سخن بگویند. از بحث مالیات هنرمندان گرفته تا تحسین و تمجید احمدی‌نژاد و مشایی کاری بود که این اعضای سینما انجام دادند.

در همین حال احمد نجفی٬ از بازیگران سینما٬ در گفت‌وگویی از احمدی‌نژاد به عنوان آزادترین رییس‌جمهور ایران یاد کرد٬ خانه سینما را به باد انتقاد گرفت و اعلام کرد که هیچ بازیگر ممنوع‌الکاری در ایران نداریم.

 

جهانگیر الماسی و محمدرضا شریفی نیا در دیدار با خامنه ای

 

این برای چندمین بار است این افراد دست به چنین کارهایی می‌زنند. پیش از این دست‌اندرکاران فیلم‌هایی چون اخراجی‌های ۳ - ساخته مسعود ده نمکی - که دست به تمسخر کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ زده بود و قلاده‌های طلا - ساخته ابوالقاسم طالبی - که روایتی واژگون از اعتراضات مردمی پس از انتخابات ارائه می‌کرد٬ توسط مقام‌های دولتی مورد تقدیر قرار گرفته بودند.

نکته جالب آن‌که در هر دو فیلم محمدرضا شریفی‌نیا از جمله عوامل بوده و گفته می‌شود در فیلم اخراجی‌های۳ نقش پررنگی در تهیه فیلم نیز داشته است. وی از جمله افرادی است که در مراسم تنفیذ محمود احمدی‌نژاد - که بسیاری از مسوولان سیاسی نیز از حضور در آن اجتناب ورزیده بودند - حضور داشت.

 

 

از دیگر سینماگرانی که به دیدار احمدی نژاد رفته بودند فریدون جیرانی و مسعود فراستی بودند که پیش از این موضع گیری های آنان در برنامه ی سینمایی هفت با اعتراض اقشار مختلف – و به خصوص اهالی سینما – مواجه شده بود. یکی از قسمت‌های پخش شده این برنامه که اختصاص به بررسی فیلم “قلاده‌های طلا” داشت مسعود فراستی “قلاده‌های طلا” را فیلمی داسنت که “سفارشی نیست”‌ از “دغدغه‌های فیلم‌ساز” نشات گرفته است. وی همچنین معترضان به نتایج پس از انتخابات را “جانور” خواند و به تحسین فیلم طالبی پرداخت.