سناریو آشنایی است

نویسنده

» مقاله واشنگتن پست در مورد تهدیدات اسرائیل

والتر پینکس

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل که در هفته های اخیر در کشورش با مشکلات داخلی مواجه است، دائما بر طبلی می کوبد که می گوید “دارم تهدید می کنم، به ایران حمله خواهم کرد.”

یکی از دلایل این کار، که در ایالات متحده هم روشن شده، این است که نتانیاهو مشکلات بودجه دارد. دولت وی در حالیکه باید پیرامون هزینه های دفاعی تصمیم بگیرد همزمان باید با برخی مشکلات اقتصادی که ما نیز در ایالات متحده با آن مواجه هستیم دست و پنجه نرم کند.

مانند حامیان پنتاگون در کشور ما، نتانیاهو و متحدانش هم بیشتر به هزینه های دفاعی علاقه دارند و از این رو برای افزایش تهدید ها نقش بازی می کنند. سناریو جدید این است که پنجره حمله به تاسیسات اتمی ایران در حال بسته شدن است، حتی اگر لازم باشد اسرائیل به تنهایی عمل کند.

در سر مقاله روز جمعه روزنامه اسرائیلی هاآرتص آمده است: “از زمانی که اسرائیل وجود داشته است، هر سال ارتش، کابینه و افکار عمومی را با تهدیدهای گوناگون مرعوب کرده است تا بودجه نظامی را افزایش دهد. یک زمان تهدید اصلی مصر بود، بعد نوبت به سوریه، اردن، عراق و حزب الله و انتفاضه فلسطین رسید. و حالا بمب اتمی ایران.”

از روز اول ماه اوت که نتانیاهو با صدور بیانیه ای گفت “زمان برای حل و فصل مسالمت آمیز این موضوع رو به پایان است” تا روز پنجشنبه که ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل گفت “خطراتی در شرایطی امروز وجود دارد ( اما) این موضوع که بخواهیم در آینده با ایران اتمی سر و کار داشته باشیم بی نهایت خطرناک تر است”، کوبیدن بر طبل جنگ از جانب اسرائیل بلند تر شده است.

انتخاب فرمانده کهنه کار ارتش، آوی دیتچر، به داستان های تازه ای پیرامون گرفتن بودجه بیشتر برای ماسک های گاز و پناهگاه ها به منظور آمادگی در برابر پاسخ حتمی ایران به حمله به تاسیسات اتمی اش دامن زد.

بودجه دفاعی اسرائیل در سال ۲۰۱۲ حدود ۹.۱۴ میلیارد دلار است و انتظار می‌رود که برای سال آینده به ۴.۱۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کند. با این حال میان وزیر امور مالی و وزیر دفاع اسرائیل این اختلاف وجود دارد که برای مهار خیزش تظاهرات سراسری علیه بحران اقتصادی اسرائیل، محدودیت های اعمال شده بر بودجه نظامی که سال پیش تصویب شد همچنان باقی بماند. کابینه پذیرفته است که هزینه های دفاعی را کاهش دهد و مالیات های بیشتری بر کمپانی ها اعمال کند.

بر اساس گزارش رسانه های خبری اسرائیل وزیر امور مالی اسرائیل و دیگر وزرا خوستار کاهش بودجه دفاعی شده اند.

اما آمریکایی ها تنها تماشاگر کشمکش داخلی اسرائیل بر سر هزینه های دفاعی یا تهدیدات نتانیاهو مبنی بر بمباران ایران نیستند.

به نظر کاولین کال، مقام پیشین وزارت دفاع در امور خاورمیانه، کمک سالانه ۱. ۳ میلیارد دلاری ایالات متحده به اسرائیل که برنامه اش را جورج بوش تنظیم کرده بود، حدود یک پنجم بودجه دفاعی اسرائیل را نشکیل می دهد.

کوبیدن نتانیاهو بر طبل جنگ که در میان مدت ابزاری در مبارزه برای بودجه دفاعی است، همچنین مستقیما باراک اوباما را برای اتخاذ مواضع تهاجمی تر نظامی در قبال تهران نشانه رفته است.

در شماره یکشنبه گذشته واشنگتن پست، اموس یالدین، مدیر انستیتو اسرائیلی مطالعات امنیت ملی، این سناریو را باز کرد. او نوشت: “اوباما به کنگره اعلام کند که از حق استفاده از زور برای جلوگیری از دستیابی ایران به ظرفیت های نظامی هسته ای برخوردار است.”

نه برداشتن چنین گامی لازم است و نه این حرف ها باید به مبارزات انتخابات ریاست جمهوری راه پیدا کند. مشکلات بودجه دفاعی نتانیاهو باید توسط اسرائیلی ها حل شود، نه مالیات دهندگان آمریکایی.

منبع : واشنگتن پست