از تهدید نتیجه نگرفتند، تعطیل کردند

نویسنده

» مصاحبه با عضوی شورای سردبیری یاس نو

روزنامه یاس نو پس از انتشار تنها یک شماره مجددا توقیف شد. به همین مناسبت با سعید رضوی فقیه عضو شورای سر دبیری یاس نو در هر دو دوره انتشارش به گفت و گویی کوتاه نشسته ایم. وی در شورای سر دبیری روزنامه های توقیف شده ای چون بهار، دوران امروز، نوسازی و نوروز و نیز ماهنامه های توقیف شده آفتاب و نامه حضور داشته است. رضوی فقیه با تاکید بر غیرقانونی بودن توقیف یاس نو، این اقدام را با انتخابات مرتبط دانسته و انگیزه آن را “جلوگیری از ایجاد تغییرات حداقلی” در شرایط نابرابر تبلیغاتی ارزیابی می کند.

 

خبر انتشار و توقیف مجدد روزنامه یاس نو هر دو غافلگیر کننده بود. چه شد که این اتفاق افتاد؟

حکم نهایی در مورد پرونده اتهامات مدیر مسئول روزنامه زمستان گذشته صادر شد که شامل لغو امتیاز روز نامه نمی شد و صرفا جریمه نقدی بود، بنابر این مدیر مسئول قانونا حق داشته و دارد روزنامه خود را منتشر کند. از این رو با توجه به خلایی که در عرصه مطبو عات احساس می شد دست اندر کاران این روزنامه تصمیم به انتشار مجدد آن گرفتند. ولی متاسفانه عصر اولین روز انتشار، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و دادستان تهران کوشیدند که بر خلاف رای دادگاه این روزنامه اصلاح طلب را ابتدا با تهدید وادار به خودداری از انتشار نمایند و چون نتیجه ای نگرفتند خود، از ادامه انتشار آن جلو گیری کردند.

 

مستندات حقوقی جلوگیری از انتشار مجدد روزنامه چیست؟

با توجه به آنکه در رای قاضی دادگاه هیچ اثری از لغو امتیاز روزنامه نیست بنابر این روز نامه حق انتشار مجدد دارد، اما دادستان تهران آقای سعید مرتضوی روز 26 اردیبهشت یعنی اولین روز انتشار روزنامه نامه ای به هیئت نظارت بر مطبوعات نوشته و در آن ذکر کرده که همان روز حکم دادگاه رویت نموده و با آن مخالف است. معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد نیز با استناد به نامه مرتضوی، که البته هیچ در خواست یا دستوری در آن مندرج نیست، به طور غیر قانونی و بدون طرح مساله در جلسه هیئت نظارت بر مطبوعات اقدام به جلوگیری از انتشار روزنامه کرده است.

 

با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری آیا فکر نمی کنید که بستن روزنامه یاس نو به فضای انتخاباتی مربوط باشد؟

قطعا. دستگاههای دولتی و حکومتی همه توان اجرایی و تبلیغاتی خود را جهت تبلیغ برای رئیس جمهور فعلی به کار گرفته اند، بخصوص صدا و سیما که ستاد تبلیغات اقای احمدی نژاد شده است. طبیعتا توقیف نامستند یاس نو هم برای جلو گیری از ایجاد تغییرات حداقلی در شرایط ناعادلانه فعلی است.

 

آیا روزنامه یاس نو با قصد انجام فعالیت های انتخاباتی در این ایام منتشر شد؟

البته با توجه به جهت گیری و گرایش بخشی از دست اندرکاران روزنامه، طبیعی است که این رسانه قرار بود در جهت خبر رسانی و حتی تبلیغ برای مهندس موسوی کار کند، اما با این همه نفس انتشار روزنامه و تداوم آن برای همه دست اندر کاران اصالت و تقدم ذاتی داشت. در واقع از اوآخر اسفند گذشته تاکنون نیاز به فرصتی برای سازماندهی و تدارکات بود و بنابر این اگر هم ماجرای انتخابات در پیش نبود باز هم علی القاعده روزنامه منتشر می شد.

 

ترکیب تحریریه جدید یاس نو با نخستین دوره انتشار آن تا چه حد متفاوت بود؟

شاکله اصلی دوره جدید تقریبا دست نخورده مانده بود، اما به هر ترتیب تغییراتی نیز به ضرورت موجود بود، یا به جهت در دسترس نبودن برخی همکاران قدیمی و یا به خاطر اشتغال آنان در جاهای دیگر. هر صورت فضای تحریریه و سر دبیری خیلی متفاوت از گذشته نبود.

 

در مورد نخستین دوره انتشار یاس نو چه نکاتی را قابل ذکر می دانید؟

روز نامه یاس نو از اسفند 1381تا آخر بهمن1382 منتشر شد. شروع انتشارش همزمان با دومین انتخابات شوراهای شهر و روستا و پایان انتشارش همزمان با انتخابات مجلس هفتم بود. این یک سال، دوره پر حادثه ای در کشور ما بود. در تابستان 82 تعداد زیادی از فعالان سیاسی از جمله خود من باز داشت شدند و بعضی مدتهای طو لانی در سلولهای انفرادی ماندند. خانم زهرا کاظمی در همان آیام در زندان اوین به قتل رسید. تحصن پر ماجرا ی نمایندگان اصلاح طلب مجلس ششم و سپس استعفای دست جمعی آنان و بعد هم رد صلاحیت جمع کثیری از داوطلبان نمایندگی توسط شورای نگهبان در همین دوره اتفاق افتاد. البته اشغال نظامی عراق توسط نیروهای امریکایی و سقوط صدام حسین نیز مقارن با اولین دوره انتشار روزنامه یاس نو بود.

 

آیا امیدی به انتشار مجدد روزنامه یاس نو و یا روزنامه ای دیگر که تریبونی برای اصلاح طلبان بدون روزنامه باشد دارید؟

امید که نه ولی ارزو چرا. فکر می کنم نباید ناامید و منفعل بود، هر چقدر که تیغ مخالفان ازادی مطبوعات تیز تر می شود استقامت و بردباری ما هم بیشتر می شود. باید از هر راه ممکن تلاش کنیم، کلمات را روی کاغذ چاپ کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم. رسالت ما فعالیت مطبوعاتی در فضای واقعی جامعه ایران است. باید در این راه شکیبایی و صبر کافی داشته باشیم.