البرادعی، خواستار تماس ایران و آمریکا

واشنگتن پست
واشنگتن پست

» نگاه واشنگتن پست به مصاحبه جدید مدیر آژانس هسته ای

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته ای در مصاحبه با مجله اشپیگل  گفت ایران باید با آمریکا تماس حاصل کند و دربارۀ برنامه هسته ای خود مذاکره کند. 

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای پرداختن به موضوعات متنوع از برنامه هسته ای گرفته تا مسأله افغانستان، به طور فعالی در پی تماس با ایران است.

رئیس نهاد ناظر هسته ای سازمان ملل در پاسخ به این سؤال که منظورش دقیقاً چیست، گفت: «من فکر می کنم توقف در برابر توقف، گام واقع بینانۀ بعدی باشد. ایرانی ها هیچ دستگاه سانتریفوژ دیگری مستقر نکنند، غرب هم از درنظر گرفتن ابزار تحریمی بیشتر خودداری کند. در خلال این دوره، مذاکرات سفت و سختی برقرار شود.»

وی به هزاران دستگاه سانتریفوژی اشاره می کرد که ایران برای غنی سازی مستقر کرده است و در حال اضافه کردن به تعداد آنهاست.

اورانیوم غنی شده می تواند در رآکتور به کار رود و یابا ادامه خالص سازی تا درجات بالاتر، در تولید یک بمب هسته ای به کار گرفته شود. ایران می گوید هیج تمایلی برای تولید تسلیحات هسته ای ندارد.

شورای امنیت سازمان ملل این کشور را به دلیل خودداری از توقف غنی سازی اورانیوم، مشمول سه دور از تحریم های خود کرده است. دولت اوباما نیز تأکید کرده است درصورت عدم همکاری ایران، هرگونه تغییر در قبال این کشور با تشدید تحریم ها همراه خواهد بود. 

برادعی افزود اسرائیل در صورت بمباران ایران دست به دیوانگی زده است.

شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل پیش تر در ماه جاری گفته است درصورت شکست رویکرد دیپلماتیک آمریکا برای مهار برنامه هسته ای ایران، گزینه های دیگر نیز وجود دارد. پرز نامی از این گزینه ها نبرد اما معمولاً این اشاره ای به استفاده از اقدام نظامی است.

برادعی گفت: “حمله به ایران دیوانگی محض است. این اقدام، منطقه را به گوی آتش تبدیل خواهد کرد و ایرانی ها فوراً دست به کار تولید بمب می شوند… و آنها می توانند روی پشتیبانی تمام جهان اسلام حساب کنند.”

دنی آیلون معاون وزیر خارجه اسرائیل نیز در اظهارات جداگانه ای اعلام کرد به نظر وی، اسرائیل بدون هماهنگی با آمریکا دست به اقدام نظامی علیه ایران نخواهد زد.

وی افزود: “با این حال، ما انتظار هماهنگی از طرف آمریکائی ها را داریم. ایران که هنوز از نقطه بدون بازگشت عبور نکرده است و می تواند از طریق تلاش های دیپلماتیک متوقف شود.”

آیلون گفت: “ایران کشور بسیار ضعیفی است. آنها از پس تحریم های واقعی بر نخواهند آمد. بانک ها و شرکت های حمل و نقل آنها آسیب پذیر هستند. اگر دنیا آنها را سفت و سخت تر تحت کنترل قرار بدهد، تحریم هائی اعمال کند…، ممکن است نیازی به اقدام نظامی نباشد.”

 

منبع: واشنگتن پست- 16 مه

www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/05/16/AR2009051600702.html