بمب ها منفجر می شوند؛ نتیجه؟

نویسنده
شیرین کریمی

» انگشت اتهام متوجه جمهوری اسلامی

در حالی که مقامات جمهوری اسلامی می گویند نقشی در سه گانه اخیر بمب گذاری علیه اسرائیل نداشته اند، روز گذشته پلیس تایلند اعلام کرد هدف مهاجمان ایرانی کسی جز کارکنان سفارت اسرائیل در این کشور نبوده؛اما پلیس هند گفته ممکن است بمب گذاری در این کشور توسط گروه های سنی انجام شده باشد، در برابر نخست وزیر اسرائیل می گوید تروریسم جمهوری اسلامی دامنگیر جهان شده است.

“واهی و مضحک”. این تعبیر نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم از اتهام اسرائیل به جمهوری اسلامی در خصوص دست داشتن در بمب گذاری های زنجیره ای آسیای میانه تا شرق دور علیه منافع تل آویو است.

اسماعیل کوثری دیروز در گفتگو با خبرگزارس فارس دو دلیل برای واکنش مقامات اسرائیلی یافته است: نخست مظلوم نمایی و دوم ترمیم چهره اش در سطح بین المللی. این نماینده مجلس می گوید اسرائیل “دست به بیان چنین اتهامی علیه جمهوری اسلامی ایران زده است تا چهره این رژیم که هم‌اکنون در جهان بسیار منفور است، قدری ترمیم شود و ایران را در مظان تروریست بودن قرار دهد.”

اظهارات کوثری بی شباهت به پاسخ هایی نیست که بیست و چهار ساعت پیش از وی سخنگوی وزارت خارجه علیه اتهام تروریسم مطرح کرده بود. رامین مهمان پرست ضمن تکذیب دست داشتن تهران در عملیات های تروریستی اخیر، گفته بود تل آویو قصد دارد تا با طراحی “حوادث مشکوک اخیر” می‌خواهند که چهره حکومت را “مخدوش” کنند.

 

انفجار در هند از راه دور

مهمترین خرابکاری علیه منافع اسرائیل روز دوشنبه انجام شد؛زمانی که بمبی در یک اتومبیل با پلاک دیپلماتیک اسرائیل در قلب هندوستان منفجر شد. گفته می شود همسر یکی از دیپلمات های اسرائیلی در این خودروی در حال اشتعال زخمی شده است.

آنچه قضیه را پیچیده تر می کند جایی است که انفجار در آن انجام شده:درست روبروی ساختمان سفارت اسرائیل در دهلی نو. و از آن جا که این سفارت خانه در حوالی اقامت گاه نخست وزیر هند واقع است، در معرض شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد.

اما جمهوری اسلامی تنها متهم حادثه نیست. کشور هندوستان همزمان از حضور گروه های خرابکار اسلام گرا و هندو رنج می برد. تحقیقات اولیه پلیس هند ردپای گروه “مجاهدین هند” را در خونریزی های اخیر یافته؛ گروهی که به طیف های افراطی سنی مذهب وابسته است و رابطه خوبی با شیعیان و ایران ندارد و دو سال پیش مسجد جاما در هند را به هوا فرستاده بود.

 

تشنج به خاطر انتخابات

شاید اظهارات اولیه پلیس هند به گوش اسماعیل کوثری نیز رسیده است که دیروز با اعتماد به نفس بیشتری به رفع اتهام از جمهوری اسلامی پرداخت تا ادعاهای اسرائیل را مرتبط با “انتخابات مجلس” بداند. او می گوید: “توجه به پیش‌رو بودن انتخابات مجلس نهم، استکبار جهانی و رژیم اشغالگر صهیونیستی به دنبال آن هستند، تا فضا را به گونه‌ای متشنج کنند که جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل در سطح پایین‌تر قرار گیرد و مردم نسبت به مسئولین و نظام بی‌اعتماد شوند.”

 

خونخواهی؟

با این حال برخی ناظران می گویند، تا مشخص شدن کامل تحقیقات باید به انتظار نشست. آن ها به ویژه با تامل بسیاری به نحوه انفجار بمب نگاه می کنند. بمب مغناطیسی به اتومبیل اسرائیلی چسبانده شده است و چند ثانیه بعد موتورسوارانی با کنترل از راه دور آن را منفجر کرده اند. درست همانطور که چهار دانشمند اتمی جمهوری اسلامی در تهران کشته شده اند. از آنجا که جمهوری اسلامی و حتی بسیاری از جراید و تحلیل گران غربی ترور دانشمندان اتمی را به شیوه اسرائیلی ارزیابی کرده اند، حالا تحلیل گران می گویند ممکن است جمهوری اسلامی در پی انتقام جویی برخاسته باشد.

انتقامی که البته حزب الله لبنان نیز می تواند طرف دیگر آن باشد. چهارسال پیش عماد مغنیه از سران ارشد شبه نظامیان حزب الله لبنان نیز به شیوه مشابهی در دمشق کشته شد. تاریخ قتل وی 12 فوریه بود و انفجارهای اخیر 13 فوریه رخ داده است. در آن زمان سید حسن نصر الله رهبر حزب الله نیز وعده خونخواهی داده بود. گفته می شود این گروه سیاسی-ـ نظامی روابط نزدیکی با جمهوری اسلامی و سپاه قدس ـ واحد عملیات برون مرزی سپاه پاسداران- دارد.

 اما ماجرای خونبار هند تمام ماجرا نبود. چرا که همزمان در پایتخت گرجستان نیز یک بمب زیر یک خودروی اسرائیلی چسبانده شده بود. گرچه پلیس در تفلیس گفته است تروریست ها در منفجر کردن آن اتومبیل ناکام مانده اند.

 

تایلند: کار، کار ایران است

روز سه شنبه نیز پلیس تایلند دو شهروند ایرانی را بازداشت کرد که متهم به دسیسه چینی برای بمبگذاری علیه دیپلمات های اسرائیلی در این کشور هستند.

وزیر امورخارجه تایلند این نظریه را مطرح کرده که “این حادثه شبیه تلاش‌های صورت گرفته برای ترور دیپلمات‌ها در هند است.”

روز چهارشنبه توماس فولر خبرنگار نیویورک تایمز از بانکوک ـ پایتخت تایلند ـ گزارش داد که به گفته مقامات این کشور دو ایرانی بازداشت شده اعتراف کرده اند قصد عملیات تروریستی علیه دیپلمات های اسرائیلی را داشته اند.

 ”همین قدر بگویم که هدف عملیات به طور خاص کارکنان اسرائیلی بوده اند.” این نظر ژنرال پروپنگ هاماپونگ، رئیس پلیس تایلند است که در یک مصاحبه تلویزیونی ابراز داشته است.

دیروز همچنین وزیر گردشگری تایلند اعلام کرد صدور ویزا در خاک برای شهروندان ایرانی را به حالت تعویق در خواهد آورد.در همین زمینه دیروز سایت دیپلماسی ایرانی نوشت رد پای یک زن ایرانی نیز توسط پلیس تایلند کشف شده که به 3 مرد ایرانی متهم به بمب گذاری برای اجاره خانه در بانکوک کمک کرده است.

سه گانه بمب گذاری ها علیه دیپلمات های اسرائیلی درست سی و سه روز پس از کشته شدن مصطفی احمدی روشن ـ– از مسئولان سایت نطنز-ـ انجام می شود.دو روز پس از آن قتل، آیت الله علی خامنه ای در واکنشی تند به کشتن دانشمندان جمهوری اسلامی با متهم کردن سازمان های اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده به دست داشتن در این ترور گفته بود :” از مجازات مرتکبان این جنایت و عاملان پشت صحنه‌ی آن هم هرگز چشم‌پوشی نخواهیم کرد”.

 

همان “سخنان واهی” ترور سفیر عربستان!

حالا برخی می پرسند آیا سلسله انفجارهای اخیر بخشی از مجازات مدنظر رهبر جمهوری اسلامی بوده است یا خیر. گرچه اسماعیل کوثری می گوید: “این اظهارات مستکبران و رژیم صهیونیستی به دنبال همان سخنان واهی است که چند وقت پیش مطرح شد که ایران به دنبال ترور سفیر عربستان در واشنگتن بوده است، بنابراین این مسائل موضوعات تازه‌ای نیست.”

اشاره وی به دادخواستی که نوزدهم مهر در خاک آمریکا علیه تهران مطرح شد. زمانی که اریک هولدر وزیر دادگستری آمریکا (دادستان کل) در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد منصور ارباب سیر را به جرم تلاش برای ارتباط با کارتل مکزیکی “زتاس” به منظور اجیر کردن اعضای این گنگ مواد مخدر به ترور عادل الجبیر، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن بازداشت کرده اند. رئیس FBI نیز در این کنفرانس حاضر بود تا به خبرنگاران توضیح دهد که اسنادی قطعی وجود دارد که از ارتباط سپاه قدس– یگان ویژه برون مرزی سپاه پاسداران - با فرد بازداشت شده پرده بر می دارد. واشنگتن تاکید کرده است مقامات ارشد جمهوری اسلامی را مسئول دسیسه ای می داند که رسانه های غربی آن را “هالیوودی” می خوانند.

بر طبق اسناد منتشر شده، منصور ارباب سیر به اشتباه با یکی از جاسوسان پلیس فدرال ارتباط برقرار کرده و با تصور اینکه وی از رابط های کارتل زتاس است، دستور قتل عادل الجبیر را داده است.

 

“دیپلمات های بیگناه”

در واکنش به چنین خرابکاری هایی، دیروز نخست وزیر اسرائیل بار دیگر به انتقاد از جمهوری اسلامی پرداخت و گفت “فعالیت های تروریستی” جمهوری اسلامی، “دامن جهان” را گرفته است. بنیامین نتانیاهو معتقد است، تهران “دیپلمات های بی گناه را در سراسر جهان هدف حملات خود قرار داده است”
همزمان ویکتوریا نولاند از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا در واکنشی ملایم تر نسبت به مقامات اسرائیلی گفته است ایالات متحده جمهوری اسلامی را برخی از خشونت های اخیر مرتبط می داند. به باور وی “شاهد افزایش چنین خشونت هایی هستیم.”

ناظران می گویند تنش های اخیر بر توده دشمنی شدید میان تهران و تل اویو خواهد افزود. محمود احمدی نژاد در نخستین روز هفته بار دیگر به انتقاد از تحریف قتل عام هولوکاست و ماهیت کشور اسرائیل دست زد؛مواضعی که گرچه با کف تظاهر کنندگان 22 بهمن مواجه شد اما می تواند در قانع کردن افکار عمومی اسرائیل برای حمایت از دولت به منظور حمله نظامی این کشور به تاسیسات اتمی جمهوری اسلامی نقش مهمی ایفا کند.