بالارفتن میزان خشونت در قبال خبرنگاران

نویسنده

» کمیته دفاع از خبرنگاران گزارش داد

طبق گزارش ها، حکومت ایران به سرکوب مطبوعات، دستگیر کردن وبلاگ نویسان، محکوم کردن خبرنگاران به زندان های طولانی مدت و ممنوع کردن روزنامه های اصلاح طلبان ادامه می دهد. حکومت ایران همچنین اعلام کرده  که تعداد زیادی از افرادی را که برای بی بی سی فارسی کار می کردند دستگیر کرده است.

رابرت ماهونی، معاون کمیته می گوید: “وضعیت خبرنگاران در ایران از بد به بدتر رسیده است. به نظرمی رسد مقامات ایرانی قصد دارند هر صدای منتقدی را خفه کنند.”

نیروهای امنیتی، مهدی کنجاره، روزنامه نگار مستقل را که برای روزنامه های اصلاح طلب کار می کرد روز دوم فوریه دستگیر کرده اند. همان روز نیروهای امنیتی به خانه کنجاره رفتند و وسایل شخصی و کامپیوتر اش را ضبط کردند. از وضعیت این روزنامه نگار هیچ خبری در دست نیست.

 روز هفتم فوریه، مهدی خزعلی، وبلاگ نویس و فرزند یکی از روحانیون ارشد توسط دادگان انقلاب به 14 سال زندان، 10 سال تبعید و 90 ضربه شلاق محکوم شد. خزعلی روز 9 ژانویه به اتهام “ توهین به رهبر” دستگیر شد. او در وبلاگش مطالب انتقادی نسبت به حکومت می نوشت  که این وبلاگ هک شد. وکیل خزعلی به رادیو فردا گفت که به این حکم اعتراض خواهد کرد.

پسر خزعلی، محمد صالح خزعلی، به گروه های حقوق بشری در ایران گفته است که پدرش دست به اعتصاب غذا زده است و به بهداری زندان منتقل شده است. خزعلی قبلا نیز به مدت سه هفته در انفرادی بسر برده است. پسرش گفت که وی حاضر نشده است دست اش را که در جریان دستگیری شکسته است، مداوا کند.

ماهونی، می گوید: “حکومت ایران که از زندانی شدن و خشونت علیه زندانیان منتقد حکومت راضی نشده است، حالا قصد دارد آنها را شلاق بزند. ما از دادگاه انقلاب خواسته ایم که حکم شلاق را منتفی کند.”

مقامات ایران، بعد از اینکه روزنامه روزگار گزارشی با تیتر “ما از کسی فرمان نمی گیریم” را چاپ کرد، به مدت یک ماه توقیف شد. مطلب مصاحبه ای بود با برادر رئیس جمهور سابق، محمد رضا خاتمی، که در آن گفته بود اصلاح طلبان در انتخابات ماه مارس شرکت نمی کنند. این روزنامه در 5 سپتامبر نیز به مدت دو ماه توقیف شد.

روز 6 فوریه، یک روز بعد از اینکه بی بی سی اعلام کرد اعضای خانواده کارکنان این رسانه مورد بازجویی قرار گرفته  و بازداشت شده اند، خبرگزاری مهر گزارش داد که مقامات ایران تعدادی از افرادی را که برای بی بی سی برنامه می ساختند و گزارش تهیه می کردند، دستگیر کرده است.

علامحسین محسنی اژه ای، دادستان کل کشور گفت که تعدادی از این افراد به دلیل اقدام علیه امنیت ملی دستگیر شده اند و پرونده شان در حال بررسی است. روز 7 فوریه، بی بی سی اعلام کرد که این شبکه هیچ کارمندی در ایران ندارد. تعداد افراد دستگیر شده، هویت آنها و اتهام آنها مشخص نیست.

آخرین اقدامات برای سرکوب خبرنگاران با دستگیری ده نفر در ماه ژانویه، آغاز شد؛ زمانی که کمیته دفاع از خبرنگاران گزارش سالانه اش را ارائه می کرد ایران با 42  روزنامه نگار زندانی، بدترین کشور برای روزنامه نگاران شناخته شد.

کمیته دفاع از خبرنگاران، 14 فوریه