ایران و سوریه و تجهیز عراقی ها

نویسنده

» مقاله یو اس تودی درباره نگرانی های برای آینده منطقه

در یکی از اسناد دیپلماتیک فاش شده آمریکا آمده است که نوری المالکی نخست وزیر عراق، در سپتامبر 2009 ایران و سوریه را به تجهیز ستیزه جویان متهم کرده است. این اتهامی است که بر ادعاهای آمریکا مبنی بر زمینه سازی همسایگان عراق جهت تشدید خشونت ها در این کشور صحه می گذارد.

این اتهامات بیش از یک ماه پس از انفجارهای مرگبار در برابر ساختمان های دولتی بغداد وارد شده است ؛ انفجارهایی که سبب بروز اختلافاتی با سوریه بر سر اعزام ستیزه جویان سنی از خاک آن کشور به داخل عراق شد. واشنگتن نیز به دفعات ادعا کرده است ایران از شبه نظامیان شیعه وفادار به مقتدی الصدر، روحانی ضد آمریکایی، پشتیبانی می کند.

بر اساس گزارش ها، المالکی در دیدار 22 سپتامبر خود با کریستوفر هیل، سفیر وقت آمریکا در بغداد گفته بود پنج شبه نظامی شیعه در حین قاچاق اسلحه جاسازی شده در داخل یک خودروی تویوتای لندکروز دستگیر شده اند.

بر اساس یادداشت دیپلماتیک مورخ 27 سپتامبر 2009، نخست وزیر گفته بود این محموله شامل موشک انداز های ضد هوایی استرلا بوده اند که با قرار گرفتن بر روی شانه، قادر به شلیک هستند. سند یاد شده اخیراً بر روی وب سایت ویکی لیکس قرار داده شده است.

المالکی گفته بود مظنونان دستگیر شده متعلق به جوخه «روز موعود»، وابسته به طرفداران الصدرو نیز یگان ویژه سپاه پاسداران انقلاب ایران موسوم به سپاه قدس بودند.

در این سند به نقل از المالکی آمده است «این پنج نفر محاکمه خواهند شد» و ابراز امیدواری کرده بود که به مرگ محکوم شوند.

در این سند آمده است که نه سفارت آمریکا و نه ارتش این کشور «شواهدی از توقیف موشک های استرلا در عراق» در اختیار نداشتند. اما ذکر شده است که پلیس عراق اخیراً پنج نفر را دستگیر کرده و چهار موشک 107 میلیمتری، زمان سنج و ابزارهای جانبی آن را در داخل خودروی مظنونان کشف کرده است.

در سند آمده است: «ما اعتقاد داریم نخست وزیر المالکی این حادثه را نظیر شرایط حادثه 17 سپتامبر قلمداد می کند.» این سند توسط گری گراپو معاون سرکنسولگری آمریکا به عنوان محرمانه طبقه بندی شده است.

علی الدباغ سخنگوی دولت و نمایندگان عضو کمیسیون امنیتی و دفاع عراق به تماس های تلفنی روز پنجشنبه در خصوص این موضوع پاسخ ندادند.

شبه نظامیان شیعه سالهاست که با نظامیان آمریکایی جنگیده اند و تا پیش از موافقت الصدر با آتش بس و توقف خشونت ها در سال 2008، به عنوان عوامل خونبارترین نبردهای فرقه ای شناخته می شدند.

فرماندهان آمریکایی به دفعات ایران را متهم به تجهیز گروه های مختلف با راکت و بمب های کنار جاده ای ضد نفربر متهم کرده اند. تهران نیز مدام این اتهامات را رد کرده است.

در این سند جزئیاتی نیز در خصوص اتهامات موجود علیه سوریه ذکر شده است. در این سند آمده است که المالکی هم دمشق و هم تهران را به تأمین تسلیحاتی نظیر موشک های ضد هوایی برای گروه های ستیزه جو متهم کرده است.

دولت المالکی، متحدان القاعده و وفاداران به صدام حسین را که گفته می شود در سوریه مستقر هستند، مسؤول انفجار های 19 اوت 2009 علیه ساختمان های دولتی معرفی کرده است که 100 کشته برجا گذاشت. عراق خواستار استرداد مظنونان از سوی دمشق شده است اما سوریه ادعا می کند این اتهامات انگیزه سیاسی دارند و خواستار ارائه شواهد و مدارک از سوی عراق شده است.

دو کشور مجدداً به تقویت روابط و افزایش همکاری های اقتصادی و امنیتی خود روی آورده اند.

 

منبع: یو اس تودی- 4 فوریه 2011