این بار خامنه ای خبر خوش را داد

نویسنده
اردلان صیامی

» نوع تازه ای از خودکفایی بنزین

خودکفا شدن برای مسئولین جمهوری اسلامی  موضوع جالبی برای سخنرانی ست؛ حالا اگر این در مورد بنزین باشدچه بهتر. دولت احمدی نژاداز ابتدای روی کار آمدن دغدغه خودکفا شدن در تولید بنزین را داشت؛موضوعی که پس از تحریم فروش بنزین به ایران رنگ جدی تری به خودگرفت ومسئولین نفتی جمهوری اسلامی  با اجرایی کردن طرحی غریب از مجتمع های پتروشیمی دست به تولید بنزینی زدند که به گفته نمایندگان مجلس، موجب الودگی شدید هوای تهران وشهرهای دیگر شده است. این تولید در هر حال به گفته نفتی ها خودکفایی بنزین بود، ولی باز و در شکلی متفاوت سخن از خودکفایی بنزین است، اما با افزایش ظرفیت پالایشگاههای قدیمی. خبر خوشی که  این بار ایت الله خامنه ای آن را داد.

آیت الله خامنه ای  این هفته در خطبه های نماز جمعه ضمن تحلیل مسایل مصر، به موضوع بنزین هم اشاره کرد.

وی با اشاره به تحریم فروش بنزین به ایران این حرکت را تلاش دشمنان دانست وبیان داشت: “در همین زمینه تحلیلگران آنها پیش‌بینی کردند که با این تحریم‌ها، در ایران آشوب خواهد شد، اما با این وجود در حال حاضر بر اساس گزارشاتی که بنده دارم، تا 22 بهمن کشور در تولید بنزین به طور کامل خودکفا خواهد شد. وبر اساس گزارش‌های موجود جمهوری اسلامی ایران بعد از این مرحله نیز می‌تواند بنزین خود را صادر کند.”

پیش از این اما وزیر نفت، از فردای روزی که در مجتمع های پتروشیمی تغییر کاربری داده شد، اعلام کرد ایران در تولید بنزین خودکفا شده است ودیگر نیازی به واردات ندارد. حتی در ابان ماه باحضور رییس دولت از مسئولین دخیل در این موضوع تقدیر به عمل آمد واسم جشن را هم گذاشتند “جشن خودکفایی بنزین”.

ولی ظاهرا این خودکفایی وافی به مقصود نبود که شکل دیگری از خودکفایی در بنزین در راه است. چرا که به گفته وزیر بنزین دیگر در مجتمع های پتروشیمی تولید نمیشود. در واقع خودکفایی نوع اول فعلادربایگانی وخودکفایی از نوع دوم در دستور کارست.

بر اساس گزارش های سایت وابسته به دولت: “قرار است تا 22 بهمن امسال دو طرح بنزین سازی ایران به بهره برداری برسد. ازاین رو دیروز فاز اول طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی شازند با افزایش تولید 2 میلیون لیتری بنزین در هر روز به بهره برداری رسید. در عین حال قرار است طرح بنزین سازی قدیمی ترین پالایشگاه نفتی ایران(آبادان) نیز در روزهای آتی به تولید برسد. که بر این اساس با بهره برداری از طرح بنزین سازی پالایشگاه آبادان 54 میلیون لیتر به تولید بنزین ایران افزوده می شود”.

وزیر نفت در این خصوص گفته است: “با افتتاح مرحله نخست طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه امام خمینی شازند، ظرفیت تولید این پالایشگاه 2 میلیون لیتر در روز افزایش یافت و تا پایان تیر ماه این میزان به روزانه 12 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت. همچنین بنزین تولیدی این پالایشگاه بر اساس استاندارد یورو 5 و گازوئیل آن بر اساس استاندارد یورو 4 تولید خواهد شد.”

تولید بنزین بر اساس استاندارهای اروپایی در حالی است که تولید خودرو در ایران طبق استاندارهای قدیمی تر است و اصولا یکی از دلایل مسئولین شرکت پالایش وپخش فراوردهای نفتی  برای  تولید بنزین با اکتان پایین درایران این بود که صنعت خودروی ایران نمی تواند استانداردهای اروپایی را رعایت کند و موتور ماشینهای تولیدی توان تطبیق با بنزین اکتان بالا را ندارند، حال بااین گفته های وزیرنفت مشخص نیست چه تغییری در خودرو سازی کشور پدید آمده است که پالایشگاه ها ی ایران رو به تولید بنزین بااستانداردهای بالا آورده اند.

خودکفایی نوع دوم دو سویه دارد؛از سویی برخی پالایشگاه های تولید بنزین مثل شازند اراک چندین سال است در پی افزایش ظرفیت تولید هستند واین موضوع در بهمن امسال باید روی دهد، از سویی قرارست در بهمن ماه امسال  مصرف بنزین هم کاهش چشم گیری داشته باشد وبدین شکل نیز خودکفایی حاصل است.

بر اساس گزارش شانا: “در شرایطی که در حال حاضر مصرف روزانه بنزین ایران به 51 میلیون لیتر کاهش یافته است با افزایش 66 میلیون لیتری بنزین تا 22 بهمن ایران به خودکفایی در تولید بنزین خواهد رسید.”

اماتحلیل سایت خبر آن لاین روایت دیگری از این موضوع دارد. در این گزارش میخوانیم: “به رغم آنکه کاهش مصرف اتفاق افتاده در سال 89 رقمی بی سابقه است ولی در عمل این دوره زمانی طی سه سال گذشته مقطع زمانی بوده است که در ان شاهد کاهش مصرف بنزین در کشور بوده ایم. به طوریکه امارهای منتشر شده از میزان مصرف روزانه بنزین در کشور نشان می دهد در مقطع زمانی مورد بررسی یعنی 11 روز ابتدایی بهمن ماه سال 86 میزان مصرف بنزین در کشور حدود 59 میلیون لیتر بوده است در حالی که متوسط مصرف روزانه بنزین در این سال معادل 64 میلیون لیتر بوده است و این در سالهای 87 و 88 نیز اتفاق افتاده است.”

ودرادامه:“یعنی در حالی که متوسط مصرف روزانه این فرآورده نفتی در سال 87 معادل نزدیک به 67 میلیون لیتر بوده است در دوره مورد اشاره 11 روز نخستین بهمن ماه مصرف در کشور به سطح 62 میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است و در سال 88 نیز با توجه به انکه میزان مصرف متوسط سال معادل نزدیک به 65 میلیون لیتر است میزان مصرف دوره مورد بررسی به 63 میلیون لیتر رسیده است. یا به عبارتی ساده تر حدود 3 تا 5 میلیون لیتر کاهش مصرف رخ داده در متوسط مصرف سال جاری بر اساس کاهش فصلی مصرف قابل تعریف بوده است و نمی توان انرا ناشی از کاهش قاچاق سوخت دانست”.

کاهش مصرف بهمن ماه که ملاک خودکفایی نوع دوم برای نفتی ها شده است در حالی رقم میخوردکه سالانه یک میلیون خودرو به ناوگان کشور افزوده میشود.از سوی دیگر دولت در تقویت حمل ونقل عمومی به عنوان جایگزین اتوموبیل شخصی کاری نکرده ومترو واتوبوس شهری را توسعه نداده است. با  این وضعیت استفاده از اتوموبیل شخصی حتی با بنزین 700 تومانی هنوز به صرفه است وکاهش مصرف بنزین یک امرموقتی.

تولید بنزین از مجتمع های پتروشیمی که تعطیل شد وافزایش ظرفیت پالایشگاه شازند اراک تنها طرح های حکومت نیست. نهضت پالایشگاه سازی در دولت اول احمدی نژاد به شدت دنبال میشد ونماد آن هم پالایشگاه ستاره خلیج فارس بود که قرار بود روزانه 300هزار بشکه، یعنی دوبرابر شازند اراک بنزین تولید کند و وعده بهره برداری آن در اخرین مورد در سال 90 داده شد اما……

به گزارش اویل نیوز و بر اساس اظهارات مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران “عملیات اجرایی پالایشگاه ستاره خلیج فارس که با ظرفیت پالایش روزانه 360 هزار(35میلیون تن) بشکه نفت از سال 1385 آغاز شده، و  پس از گذشت چهار سال باید به بهره برداری میرسید وباید طی سال جاری شاهد بهره برداری مهم ترین پالایشگاه کشور برای تولید بنزین با کیفیت استاندارد جهانی می بودیم متوقف شده است”.

به گزارش شانا در خرداد ماه  علیرضا ضیغمی، معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در باره پالایشگاه در حال ساخت ستاره خلیج فارس گفته بود: “این پالایشگاه که با هدف تصفیه روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی و جلوگیری از واردات بنزین و دیگر فرآورده های نفتی هم اکنون در دست ساخت است تا کنون 1135 درصد پیشرفت داشته است.”