از سرگیری اعدام‌ها پس از انتخابات

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» چند مرد و زن به دار آویخته شدند

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پس از یک وقفه دو هفته‌ای، اجرای مجازات اعدام را در نقاط مختلف کشور از سر گرفته است. از ۲۴ خرداد، روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به این طرف، دست کم پنج مجرم با اتهامات مختلف به دار‌ آویخته شده‌اند.

 به گزارش روابط عمومی دادگستری استان چهار محال بختیاری روز پنجشنبه ۳۰ ام خرداد ماه چهار زندانی که در بین شان یک زن هم هست، در شهر کرد به دار آویخته شدند.

روزنامه کیهان که در شماره روز شنبه خود این خبر را پوشش داده اسامی اعدام شدگان را محمد ابدالی، وحید فیوج، گل افروز فیوج و قباد فیوج اعلام کرده است.

بر اساس گزارش مزبور این چهار نفر به جرم خرید، نگهداری و حمل مقادیری مواد مخدر از نوع هروئین در شعبه اول دادگاه انقلاب شهرستان شهرکرد محاکمه و به اعدام محکوم شدند.

متهمین ردیف اول تا سوم در محل زندان مرکزی شهرکرد و متهم ردیف چهارم (قباد فیوج) در منطقه مهدیه شهرکرد و در ملاءعام به دار آویخته شدند.

براساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران که آمار مجازات مرگ در ایران را مستند می‌کند،قباد فیوج در حالی‌ که روی زمین ایستاده بود توسط یک جرثقیل با طناب دار بالا کشیده شد. این سازمان حقوق بشری تاکید کرده که این شیوه اعدام منجر به مرگ پس از چند دقیقه بر اثر خفگی و یک نوع “زجر کُش” کردن محسوب میشود.

این درحالیست که یک مقام دادگستری روز شنبه، یکم تیرماه گفته بود که “به دلیل سیاست‌های قوه قضائیه و مسائل بین‌المللی و حقوق بشری، اعدام مجرمان در ملاءعام تجویز نمی‌شود.”

خبرگزاری فارس، به نقل از جمال انصاری، رئیس کل دادگستری استان قزوین نوشته بود: “اگر در گذشته اعدامی در ملاءعام صورت می‌گرفت، به دلیل وجود شرایط استثنایی بود، ولی با توجه به تصویربرداری این گونه مراسم و پخش آن در رسانه‌های دنیا، دیدگاه قوه قضائیه این است که دیگر اعدام در ملاعام صورت نگیرد.”

مجازات در ملاء عام از جمله ویژگی هایی است که ایران و چند کشور اسلامی را از دیگر کشورهای اجرا کننده مجازات مرگ در ملاء عام جدا می کند. اجرای این مجازات طی سالهای گذشته در ایران افزایش یافته است.

در ارتباط با ادامه اعدام‌ها در ایران همچنین گزارش شده که روز ۲۸ خرداد ماه نیز چهار زندانی محکوم به قصاص برای اجرای احکام اعدام به سالن اعدام زندان رجایی شهر منتقل شدند. یکی‌ از زندانیان اعدام شد و سه‌ زندانی دیگر با رضایت اولیای دم از اعدام نجات یافتند.

دستگاه قضایی در دو هفته منتهی به انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا هیچ موردی از اجرای مجازات مرگ را برای زندانیان مختلف به صورت رسمی اعلام نکرده بود.

به دنبال از سرگیری اجرا و انتشار آمارهای اعدام، محمود امیری مقدّم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران گفته است: “به نظر می‌رسد که علی‌ خامنه‌ای رهبر حکومت ایران نمایش وحشت را پس از دوهفته توقف در اعدام ها به مناسبت نمایش دموکراسی‌، از سر گرفته است.”

امیری مقدّم همچنین از جامعه جهانی‌ خواسته تا از سر گرفتن اعدام‌ها در ایران را محکوم کنند.

کمتر از ۱۰ روز به انتخابات ریاست جمهوری ایران هم سازمان دیده بان حقوق بشر، از سازمانهای جهانی مدافع حقوق بشر، در بیانیه ای خواهان توقف اجرای قانون مجازات اسلامی در ایران شده بود.

یازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۴ خرداد ماه، برگزار شد.

ایران بعد از چین بزرگترین اعدام کننده در دنیاست. تداوم و اجرای مجازات اعدام در کشور همواره با واکنش گسترده نهادها و مدافعان حقوق بشر روبرو بوده است.