احمدی‌نژاد: با آمدن ارباب‌مان، حال‌تان را می‌گیریم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» شکایت شاکیان خصوصی از رییس دولت

هم‌زمان با برگزاری مراسم جشن تقدیر از احمدی‌نژاد و سخنان رییس دولت و سخنگویش درباره امام دوازدهم شیعیان و این وعده که احمدی‌نژاد با امام زمان باز خواهد گشت، صادق لاریجانی، رییس قوه‌قضاییه، اعلام کرده که احمدی‌نژاد شاکی خصوصی دارد و به همین دلیل به دادگاه احضار شده است. احمدی‌نژاد نیز در تازه ترین اظهارات خود گفته است: “ارباب ما می‌آید و به اتفاق آن اربابمان آنچنان حالتان را می‌گیریم که در تاریخ ثبت شود”.

لاریجانی در گفت‌وگویی با صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی، گفته احمدی‌نژاد در این پرونده شاکی خصوصی داشته و درج نام برادر وی، علی لاریجانی رییس مجلس نهم، به عنوان شاکی اشتباه بوده است.

لاریجانی گفته است: “قاضی باید درباره زمان اعلام احضاریه رئیس جمهور تدبیر می کرد تا خوشحالی مردم مکدر نشود، بحث احضار رئیس جمهور بحثی سیاسی نبود و برخی رسانه ها شیطنت کردند درحالیکه رئیس جمهور شاکی خصوصی داشت، البته مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ نیز شکایتی را داشتند نسبت به عملکرد رئیس جمهور اما در درج اسم رئیس مجلس بعنوان شاکی اشتباهی رخ داده بود”.

چند روز پس از انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری، پایگاه اطلاع رسانی دولت خبر از آن داده بود که شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران، احمدی‌نژاد را به دادگاه احضار کرده است و علی لاریجانی رییس مجلس، محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، و یعقوب خلیل نژاد از جمله شاکیان این پرونده هستند. این وب‌سایت همچنین نوشته بود که این برای چندمین بار است که چنین احضاریه‌هایی برای احمدی‌نژاد ارسال می‌شود.

احضاریه محمود احمدی نژاد در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۹۲ یعنی ۱۷ روز قبل از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم صادر شده است. تاریخ رسیدگی به شکایت از رییس دولت دهم، ۵ آذر ۱۳۹۲ حدود ۶ ماه بعد از ابلاغ آن و چهارماه پس از پایان مسوولیت هشت ساله احمدی‌نژاد تعیین شده است. 

لاریجانی همچنین اضافه کرد که “طبق قانون اساسی تخلفات عادی رئیس جمهور باید با اطلاع مجلس به دادگاه برود و درباره تخلفاتی که عادی نیست به دیوان عالی ارجاع می شود، البته ما درباره عدم اطلاع مجلس درباره این شکایت نیز بحث داریم… هیچ کس حق ندارد به قاضی ای که به پرونده شکایت از رئیس جمهور رسیدگی کرد توهین کند البته به نظر ما بهتر بود که درباره این امر از چارچوب دیگری عمل شود اما نظر قاضی چیز دیگری بود که مغایر با قانون نیست و من همیشه از استقلال دستگاه قضا و هم استقلال قاضی دفاع می کنم که این به نفع همه است البته اگر قاضی تخلف کند بر اساس قانون به آن رسیدگی می شود”.

اشاره وی به اصل ۱۴۰ قانون اساسی است که براساس آن اگر رییس‌جمهور، معاونان و وزیران مرتکب جرم عادی شدند این جرم باید با اطلاع مجلس و در دادگاه عمومی دادگستری رسیدگی شود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه روز سه شنبه ۲۸ خرداد اعلام کرده بود که شکایاتی از سوی چند مقام حقوقی و چند فرد خصوصی علیه محمود احمدی نژاد صورت گرفته است.

محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، نیز در خصوص احضار احمدی‌نژاد به دادگاه گفته بود: “موارد شکایت از رییس جمهور در کمیسیون اصل ۹۰ زیاد بوده است و نمی دانم این احضار به خاطر کدام موضوع است”.

با این وجود هنوز نه از سوی دولت و نه از سوی قوه‌قضاییه توضیحات بیشتری درباره این شکایت داده نشده است.

هم‌زمان با بحث احضار و شکایت از احمدی‌نژاد، حامیان وی مشغول برگزاری مراسم تقدیر از او هستند و یا در مراسم مختلف، از او بابت خدماتش تشکر می‌کنند.

مراسم تقدیر از احمدی‌نژاد، توسط برخی از حامیان وی در حالی برگزار شد که با حاشیه‌های مختلفی همراه بود. حاشیه‌هایی که هم باعث اعتراض حامیان رییس دولت شد و هم اعتراض اصول‌گرایان را برانگیخت. در این مراسم که با عنوان “نشست تقدیر از خادم بی ادعای ملت ایران” برگزار شد، برخی از حامیان احمدی‌نژاد در سخنانی، به تقدیر و تحسین وی پرداختند.

شبکه ایران، وب‌سایت متعلق به موسسه ایران، در این زمینه نوشت: “حضور محمدمهدی تهرانی به عنوان مجری از همان ابتدا واکنش حضار را برانگیخت. بطوری که افراد متعددی سخنانی اعتراض امیز نسبت به حضور این مجری! مطرح کردند. همچنین شرکت کنندگان با سردادن شعارهایی در حمایت از مهندس مشایی نسبت به بهتان ها و اتهام های گذشته مجری جلسه و همفکرانش نسبت به مشاور ارشد رئیس جمهور اعتراض کردند”. شبکه ایران هم‌چنین نوشت که “رخنه حداقلی جریان مخالف رئیس جمهور و یارانش در اجرای این جلسه از همان ابتدا زمینه های تشنج و ناارامی در روند جلسه را ایجاد کرد و هر لحظه بیم آن می رفت که این تشنج تا به انتها ادامه داشته باشد با این حال با اشاره دکتر احمدی نژاد و مهندس مشایی شرکت کنندگان دعوت به آرامش شدند و نفس حضور رئیس جمهورو مهندس مشایی در این جلسه باعث شد جمعیت فشرده و علاقمند که بارها فضای سالن با شعارهایشان در حمایت از مهندس مشایی به لرزه در می آمد، از بیرون انداختن مجری و بعضی از تهیه کنندگان برنامه از سالن صرفنظر نمایند و به سخنان دکتر احمدی نژاد گوش بسپارند”.

در این مراسم علاوه بر احمدی‌نژاد و مشایی، چهره‌هایی چون غلامحسین الهام، رامین، جوانفکر، شریف زاده، قائم مقامی، عبدالرضا داروی، نادر طالب زاده نیز حضور داشتند که البته شرکت برخی از آن‌ها در چنین جلسه‌ای با اعتراض حامیان دولت مواجه شد.

هم‌زمان غلامحسین الهام، سخنگوی دولت، از “بازگشت محمود احمدی‌نژاد به همراه امام دوازدهم شیعیان” سخن گفت: “احمدی‌نژاد در رجعتی دیگر همراه با امام عصر (عج) حکومت مطلوب را پیگیری خواهد کرد.”

همسر الهام، فاطمه رجبی، از حامیان احمدی‌نژاد بود که کتابی با عنوان “معجزه هزاره سوم” در وصف او نوشته بود.

الهام اضافه کرده است که “در سوم تیر ۸۴ حادثه‌ای روی داد و دولتی بر سر کار آمد تا امید مهدوی را در دل‌ها بنشاند و باور خفته انقلاب اسلامی که خود وسیله‌ای به سوی قله نور و صاحب اصلی ولایت بود، بار دیگر احیا کند و در راه ماندگانی که عدالت را فراموش کرده بودند، را به سوی این حقیقت ناب تلنگری بزند.”

محمود احمدی‌نژاد نیز در واکنش به سخنانی که در این جلسه پیرامون وی زده شد، این‌گونه موضع‌گیری کرد: “احمدی‌نژاد عددی نیست؛ به خدا اگر من خاک پای نوکر رده نهم امام زمان باشم برایم بالاترین و ابدی‌ترین افتخار است. بالاترین افتخار ما این است که نوکر نوکرهای امام زمان هستیم.”

احمدی‌نژاد دولت خود را “پاک‌ترین دولت تاریخ” توصیف کرد و در بخشی از سخنان خود، گفت: “توهین کردند، فحش دادند و در تاریخ ایران نداشتیم که به مجموعه‌ای اینقدر توهین کنند و فحش دهند. ما این سینه را برای هر چیزی حتی سر نیزه‌ آماده‌کرده‌ایم و محال است که کلمه‌ای خلاف عدالت و حقوق ملت صحبت کنیم”.

رییس دولت دهم با اشاره به این‌که “می‌بینیم که برخی از دوستان از تحولات اجتماعی و سیاسی بعضا دچار نگرانی و دلخوری می‌شوند، و یا خدایی نکرده رگه‌هایی از یاس و اینگونه از مسائل در آنها دیده می‌شود. در اندیشه مهدوی دلخوری، ناراحتی و یاس و از این حرف‌ها مطلقا راهی ندارد”، گفت: “ما یک اربابی (امام زمان) داریم که ارباب ما می‌آید و به اتفاق آن اربابمان آنچنان حالتان را می‌گیریم که در تاریخ ثبت شود”.