حمله سایبری، اعلام جنگ است

نویسنده

» نگاه گاردین به تصمیم تازه دفاعی دولت آمریکا

اد پیکینگتون

 

دولت آمریکا در حال بازنویسی قوانین نظامی خود است تا حملات سایبری را مصداق احتمالی از اعلام جنگ به حساب آورد. به این ترتیب، گزینه انجام اقدامات تلافی جویانه علیه هکرهای تحت حمایت قدرت های خارجی، به مسؤولان آمریکایی داده خواهد شد.

پنتاگون به این نتیجه رسیده است که قانون مناقشه مسلحانه می تواند به جنگ سایبری نیز تعمیم پیدا کند تا به این وسیله، امکان پاسخ آمریکا با استفاده از زور علیه حملات تعدی جویانه به زیرساخت های رایانه ای و اطلاعاتی این کشور، فراهم آید.

این رویکرد که قراراست  ماه آینده از سوی وزارت دفاع اعلام شود، گام  مهمی به سوی نظامیگری سایبری است و تأثیرات چشمگیری بر روی قوانین بین المللی خواهد گذاشت.

مقامات پنتاگون، این تصمیم  را برای نشریه وال استریت ژورنال فاش کردند و اعلام کردند این تصمیم برای هشدار به هکرهایی گرفته شده که با حمله به راکتورهای هسته ای، خطوط لوله و یا شبکه های عمومی نظیر سیستم  حمل و نقل عمومی، امنیت آمریکا را تهدید کنند. یک مقام مسؤول گفت: “اگر شما شبکه برق ما را از کار بیاندازید، ممکن است ما هم به یکی از آشیانه های شما موشک شلیک کنیم.”

خط مشی جدید با مشمول کردن سلاح های سایبری در تعریف حملات مسلحانه، با قانون فعلی دفاع از خود که در منشور سازمان ملل ذکر شده است، مطابقت خواهد داشت.

جول ریدنبرگ استاد دانشگاه فوردهام نیویورک که قوانین فن آوری اطلاعات را تدریس می کند، گفت این رویکرد، به طور جدی آن دسته از جنگ افزارهای جدیدی را که می توانند به آمریکایی ها صدمه برسانند، به رسمیت می شناسد و با این رویکرد، “آمریکا خواهد توانست در فعال و انفعالات قرن 21 از شهروندان خود دفاع کند.”

سمی سیدجاری، کارشناس سابق سایبری پنتاگون که اکنون یک شرکت مشاوره موسوم به آژانس دفاع سایبری را مدیریت می کند، گفت تغییر قوانین گام منطقی و قابل درک بعدی است. وی گفت: “آمریکا در برابر خرابکاری در حوزه دفاعی، برق، مخابرات و بانکداری آسیب پذیر است. حمله به یک یا چندین مورد از این زیرساخت ها می تواند مانند هر حمله دیگری به خاک آمریکا، زیانبار باشد.” با این حال، کارشناسان سایبری هشدار دادند قانون جدید می تواند از نظر اجرا بسیار دشوار باشد و  سبب تشدید نظامی گری اینترنتی شود.

جودی وست بای، نویسنده یکی از انتشارات سازمان ملل تحت عنوان جستجو برای صلح سایبری، گفت ردیابی حملات و یافتن سرمنشأ آنها دشوار است و این وضعیت تقریباً یافتن اینکه چه کسی پشت سر آنهاست، را غیرممکن می کند.

وی خواستار تلاش های دیپلماتیک بیشتر برای افزایش همکاری میان دولت ها، به جای مطرح شدن بیشتر گزینه های نظامی شد.

دولت اوباما نیز دو هفته پیش به اتخاذ موضع دست زد و آخرین دیدگاه خود در خصوص آینده فضای سایبری را مطرح کرد. در متن تهیه شده از سوی کاخ سفید آمده است: “در صورتیکه لازم شود، آمریکا به اقدامات مخاصمه طلبانه در فضای سایبری پاسخ خواهد داد؛ همانطور که در برابر هرتهدیدی دیگری علیه کشور رفتار خواهد کرد.» در این متن آمده است پاسخ های آمریکا شامل “تمامی راهکاری ممکن” از جمله گزینه نظامی خواهد بود.

تحلیلگران آمریکایی نگاه خود را به طور ویژه به چین و روسیه به عنوان منابع احتمالی جنگ سایبری تحت حمایت دولتی دوخته اند. یک هیأت در کنگره هشدار داده است که چین قابلیت حمله به شبکه های فدرال از طریق اینترنت، از جمله شبکه سراسری برق، را به شیوه ای فلج کننده برای آمریکا دارد. اما این روسیه است که به دلیل حمله رایانه ای به ستاد مشترک آمریکا در سال 2008 مقصر شناخته شد. این ستاد، جنگ در افغانستان و عراق را تحت کنترل خود دارد.  روسیه همچنین به عنوان عامل چندین حمله سایبری به گرجستان و استونی نیز شناخته شده است. 

آمریکا خود نیز در خرابکاری سایبری نقش داشته است. گمان می رود بدافزار استاکس نت، کرم رایانه ای که سال گذشته علیه ایران به کار رفت، نتیجه فعالیت اسرائیل با پشتیبانی واشنگتن بوده باشد. وست بای، گفت آمریکا این اتهام را تکذیب نکرده است. “به نظر می رسد ما از انجام حملات سایبری توسط خودمان و وقتی به نفع مان است، خوشحال می شویم. این دیپلماسی خوبی نیست”.

منبع: گاردین- 31 مه 2011