احمدی نژاد از مخمصه سختی جان به در برد

نویسنده

» تحلیل کریستین ساینس مانیتور از وقایع اخیر ایران

اسکات پترسون

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران از یکی از سنگین ترین توفان های سیاسی ریاست جمهوری خود جان سالم به در برد؛ بحرانی که به رویارویی وی با رهبر قانونی و دینی کشور مربوط می شود و به گمان برخی، وی را به سوی قبول استعفا در همین هفته گذشته پیش برد.

اما آقای احمدی نژاد، بر اساس برنامه ار پیش تعیین شده برای شرکت در یک همایش بین المللی، امروز وارد استانبول شد و البته دشمنان سیاسی را به فریبکاری های کثیف متهم کرد و به این ترتیب رویارویی طولانی خود با آیت الله علی خامنه ای را از ذهن ها پاک کرد. این مناقشه بر سر مقام کلیدی وزارت اطلاعات و نقش قدرتمندانه اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر احمدی نژاد به راه افتاد. 

رویدادهای اخیر سبب بروز رفتار غضب آلود علنی و کم نظیر خامنه ای نسبت به احمدی نژاد شد. این درحالی است که خامنه ای با حمایت بدون چون و چرا از احمدی نژاد، پیروزی وی در  انتخابات بحث انگیز ژوئن 2009 را «مشیت الهی» خواند؛ وی اطمینان حاصل کرد احمدی نژاد در این مقام باقی می ماند و شرایط را برای سرکوب معترضان آزادی خواه مهیا کرد.

به نظر می رسد دامنه بحران سیاسی موجود تا انتخابات مجلس در سال آینده و انتخابات ریاست جمهوری در سال 2013 کشیده شود.

مهرداد خوانساری تحلیلگر مسائل ایران و منتقد دولت ایران از لندن گفت: “هم احمدی نژاد و هم خامنه ای خسارت دیده اند، زیرا آنچه آشکار شد این است که احمدی نژاد عملاً قصد دست درازی به حیطه قدرت رهبر را دارد. احمدی نژاد نمی توانست موفق شود و به همین دلیل عقب نشست.”

آقای خوانساری افزود: «در فضای متعاقب انتخابات 2009، سرنوشت این دو نفر به هم گره خورده بود. بنابراین اینکه  آنها به مناقشه مشغول شده اند، خود خسارت آفرین است زیرا این مناقشه در بالاترین سطح هرم قدرت در جریان است.»

احمدی نژاد پیش از سفر به استانبول به تلویزیون ایران گفت: “به سبب اقدامات دو گروه، احساس می کنم مجدداً لازم است از رهبری دفاع کنم. گروه اول کسانی هستند که فکر می کنند رهبر وسیله ای برای حل و فصل منازعات موجود میان احزاب، آنهم به نفع آنهاست. گروه دیگر هم از رهبر به شیوه غلطی دفاع می کند.”

در واقع این احمدی نژاد و رئیس دفتر او هستند که به طور گسترده به انحراف از اصول انقلاب اسلامی 1979 و آیین شیعه متهم شده اند. برخی از مشاوران نزدیک احمدی نژاد و مشایی ظرف روزهای اخیر به اتهام “جادوگری” دستگیر شده اند.

مناقشه بر سر پست وزارت اطلاعات تنها یکی از مشکلات احمدی نژاد است؛ رئیس جمهوری که پسرش با دختر مشایی ازدواج کرده است. هر دو نفر وسواس خود به امام دوازدهم ، مسیح شیعیان که به اعتقاد آنها قراراست روزی عدالت را به دنیا بازگرداند، و نیز دیدگاهشان در خصوص قریب الوقوع بودند ظهور وی را پنهان نمی کنند.

اما بسیاری از ایرانی ها و از جمله اکثریت روحانیون  بازگشت سریع مسیح شیعیان را خرافه می دانند؛ دیدگاهی که به بازداشت تعدادی از مشاوران احمدی نژاد به اتهام “جادوگری” منجر شده است.

هنگامیکه احمدی نژاد در سال 2009 نام مشایی را به عنوان معاون رئیس جمهور اعلام کرد، خامنه ای تصمیم وی را نقض کرد. اما در کمال تعجب همگان، یک هفته طول کشید تا رئیس جمهور به تصمیم خامنه ای تن بدهد و سپس با انتصاب مشایی به عنوان رئیس دفتر خود، رهبر را دور زد.

بازی قدرت نشان داد که احمدی نژاد در نگهداشتن قدرت در محدوده پست ریاست جمهوری یک سیاستمدار جسور است. پستی که بر اساس قوانین ایران، حوزه نفوذ محدودی دارد.

اما این رویدادها در عین حال از فقدان قدرت قضاوت وی حکایت داشت؛ نقصی که به دشمنان وی جسارت می بخشد.

خوانساری گفت: “من فکر می کنم او بازی را بیش از حد تند کرد” اما به اعتقاد وی، احمدی نژاد به هیچ وجه یک رئیس جمهور منفعل نیست. “او فقط در این مقطع عقب نشانده شد که این امر برای او  هزینه سیاسی دارد. اما این هنوز چیزی نیست که بتواند او را ساقط کند.”

منبع: کریستین ساینس مانیتور- 9 مه 2011