احمدی نژاد، مبارزه علنی با رهبر

نویسنده

» گزارشی از سی ان ان درباره اختلافات داخلی

ایوان واتسون و یاسیم کومرت

فرش قرمز و کودکی که در فرودگاه استانبول با یک دسته گل به محمود احمدی نژاد خوش آمد گفت، شاید گرم ترین استقبال از او در این هفته بود.

سفر احمدی نژاد برای شرکت در اجلاس سازمان ملل در مورد کشور های کمتر توسعه یافته، اولین سفر او بعد از تنش علنی او و رهبر جمهوری اسلامی ایران، آیت الله خامنه ای بود.

مقامات ارشد و رسانه های نزدیک به خامنه ای از احمدی نژاد انتقاد های زیادی  از او کردند و عده ای از مشاوران ارشد ش دستگیر شده اند. عباس امیری فر، امام جماعت دفتر ریاست جمهوری به جرم “رمالی” دستگیر شد و این شاید بهترین نشانه است که چقدر اختلافات سیاسی در ایران بالاگرفته است.

امیری فر تولید کننده فیلم جنجالی ظهور نزدیک است، در مورد بازگشت امام مهدی است که احمدی نژاد بارها در سخنرانی هایش آن را پیش بینی کرده است.

روز یکشنبه، محمود احمدی نژاد اتهام رمالی را که به امیری فر نسبت داده اند، تکذیب کرد. وی گفت: “کسانی که دولت را متهم به خرافه پرستی می کنند، باعث انبساط خاطرند.”

اما در جمعه گذشته، مردمی که به نماز جمعه آمده بودند، شعار دادند: “مرگ بر مخالف رهبر”. تحلیلگران با تجربه مسائل ایران این شعار را که از رادیو پخش می شد، شنیدند و آن را هشداری برای رئیس جمهور شکست ناپذیر تلقی کردند.

انتقاد های کسانی که در نماز جمعه گردآمده بودند بیشتر متوجه پدرعروس احمدی نژاد، اسفندیار رحیم مشایی، بود.

اسکات پیترسون، خبرنگار مقیم ترکیه، گفت: “جای هیچ گونه تردیدی نیست که احمدی نژاد در این نبرد آشکار قدرت با رهبر ایران، صدمه دیده است. آنچه هنوز مشخص نشده  میزان این صدمه  است و  این که چقدر  بر دوسال باقی مانده از ریاست جمهوری او تاثیر خواهد گذاشت.”

پیترسون می گوید: “میزان مشکلات سیاسی احمدی نژاد را می توان از اتهاماتی که به او زده اند سنجید. اتهام رمالی و انحراف از دین که به رئیس دفتر و مشاوران بسیار نزدیک به او زده شده است، میزان این مشکلات را نشان می دهد.”

او در ادامه گفت: “معمولا این اتهامات در جمهوری اسلامی  ارتداد محسوب می شود و می شود آن را بعنوان چالش جدی برای نظام مذهبی ایران تلقی کرد.”

این اختلاف غافلگیر کننده در بالاترین سطح حکومت ایران از 17 آوریل زمانی که احمدی نژاد وزیر اطلاعاتش حیدر مصلحی را برکنار کرد، آغاز شد.  خامنه ای، رهبر ایران با این اقدام مخالفت کرد.

منبع: سی ان ان، 9 مه