ثبت نکنید، فیلتر می کنیم

شهرام رفیع زاده
شهرام رفیع زاده

شهرام رفیع زاده

ماجرای مقابله با اینترنت در کشور به جاهای باریکی رسیده است. وزرای ارشاد و ارتباطات سر انجام طرح ساماندهی سایت های اینترنتی را به اجرا در آوردند. با گذشت دو روز از آغاز مرحله ثبت نام مصوبه هیات دولت، وب نگاران ایرانی هزاران مطلب بر علیه محدودیت های تازه و ناشی از این مصوبه در وب سایت ها و وبلاگ های خود منتشر کرده اند.

سر انجام جدال سیاستگزاران جمهوری اسلامی با اینترنت هنوز نا معلوم است. اما در یک سوی صحنه، حکومت تمام قد ایستاده و در سوی دیگر میلیون ها کاربر ایرانی.برای بهتر دیدن این صحنه فهرستی از اظهارات و اقدامات مقامات کشور درباره اینترنت و وبلاگ ها و وب سایت ها خواندنی است؛و این همه غیر از فیلتر هزاران سایت و وبلاگ فارسی، و غیر از بازداشت و محاکمه وبلاگ نویسان و دست اندرکاران سایت های اینترنتی است.

آبان 84:

تنها پنج هزار کار برADSL در کشور وجود دارد؛ دو سال پس از واگذاری مجوز اینترنت پر سرعت از سوی سازمان تنظیم مقرارت رادیویی به بخش خصوصی، اعلام شد که تنها پنج هزار کاربر در کشور توانسته اند از اینترنت پر سرعت بهره بگیرند.این خبر در حالی منتشر شد که بر اساس برنامه چهارم توسعه، پیش بینی شده بود تا پایان این برنامه یک و نیم میلیون کاربر به اینترنت پرسرعت در کشور دسترسی داشته باشند.

آغاز فیلترینگ بی سابقه در کشور؛در دور تازه فیلترینگ،علاوه بر سایت های خبری و تحلیلی سیاسی،بسیاری از سایت های علمی و اجتماعی هم فیلتر شدند. سایت زنان ایران،سایت کانون زنان ایران و تریبون فمینیستی از جمله سایت هایی بودند که علیرغم انشار اخبار و مقالات اجتماعی درباره حقوق زنان به دستور مقامات قضایی فیلتر شدند. حتا کلماتی چون”زن” از دسترس کاربران در موتورهای جستجو خارج شد. فیلترینگ این سایت ها اعتراض فعالان حقوق زنان را بر انگیخت. آنان با نوشتن نامه یی به اجلاس جهانی جامعه اطلاعاتی، اعتراض خود نسبت به سانسور زنان در اینترنت را اعلام کردند. سایت های fastonlineusers.com، flickr.com، farstec.com، بلاگ رولینگ و ده ها سایت فنی و تخصصی نیز از جمله دیگرسایت هایی بودند که فیلتر شدند.

فیلترهای اشتباه را اطلاع بدهید؛ پس از اعتراض گسترده به فیلترینگ، مدیر عامل شرکت فناوری اطلاعات ازکاربران اینترنتی و کارشناسان خواست در صورت برخورد با موارد فیلترینگ “اگر در مواردی با سایتهای فیلتر شده‌ای مواجه شدند که دارای محتوای غیراخلاقی یا معاند نظام و اسلام نیست، آن را به شرکت فناوری اطلاعات اطلاع دهند”.

آذر 84:

برخورد با ISP ها و کافی نت ها؛ستاد مقابله با جرایم اینترنتی،به کلیه‌ صاحبان و مدیران مراکز ISP و کافی نت‌های مجاز و غیرمجاز هشدار داد و تعدادی از آنها را پلمپ کرد. از جمله در کرج چندین ISP توسط ستاد مقابله‌ با جرائم اینترنتی کرج پلمپ شدند.این ستاد اعلام کرد با هدف شناسایی و برخورد جدی با مراکز غیر مجاز ارایه‌ دهنده‌ خدمات اینترنتی با عضویت دادسرای عمومی‌ و انقلاب کرج، اداره‌ کل مخابرات منطقه‌ کرج‌، اداره‌ کل اطلاعات غرب استان تهران، منطقه‌ انتظامی‌ کرج و ناحیه‌ مقاومت بسیج کرج آغاز به کار کرده است.

فیلتر سایت های خبری و تحلیلی؛در اواخر آذر ماه برخی از سایت های خبری تحلیلی از جمله روز در سراسر کشور فیلتر شدند، مدتی بعد سایت فارسی بی بی سی نیز به دستور کمیته تعیین مصادیق به جمع فیلتر شده ها پیوست، اما به دنبال اعتراض رسمی تنها سایتی بود که فیلتر آن رفع شد.

بهمن 84:

اعضای کمیته تعیین مصادیق معرفی شدند؛ مسعود فاتح، معاون رسانه‌ای روابط عمومی وزارت ارتباطات اعلام کرد فیلترینگ سایت ها بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می گیرد .او هم چنین گفت این شورا در جلسه‌ مورخ ‌10 دی 81 خود به پیشنهاد هیات نظارت بر اجرای مصوبه [مقررات ضوابط شبکه‌ها‌ی اطلاع رسانی رایانه‌أی] تصویب کرده که”به منظور صیانت فرهنگ ملی و اسلامی‌، کمیته‌یی مرکب از نمایندگان وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما با مسوولیت نماینده‌ وزارت اطلاعات تشکیل شود که این کمیته‌ مصادیق پایگاه‌های اطلاع رسانی رایانه‌ای غیر مجاز را تعیین و به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ابلاغ می‌کند”. به گفته فاتح در مهرماه 82 نیز شورای عالی انقلاب فرهنگی عضویت نماینده‌ دبیرخانه‌ شورای عالی انقلاب فرهنگی و نماینده‌ سازمان تبلیغات اسلامی‌ نیز به تصویب رسانده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مجری فنی فیلترینگ، مسوول اجرایی مصوبات این کمیته است.

وعده راه اندازی اینترنت ملی با اعتبار 900 میلیارد تومانی؛ عبدالمجید ریاضی، معاون فناوری اطلاعات وزارتICT، اعلام کرد که با ا یجاد این شبکه، ارتباطات پرسرعت با شبکه‌ اینترنت جهان، با حفظ استقلال به گونه‌ای انجام خواهد شد که ارتباطات داخلی به صورت داخلی جا به جا شده و به خارج از کشور منتقل نشود.بسیاری از کارشناسان این اقدام را در تعارض با شبکه اینترنت دانستند. صادق زاده از نمایندگان مجلس به صراحت اعلام کرد که هدف وزیر ارتباطات و همکارانش ایجاد اینترانت است نه اینترنت.

اسفند 84:

معاونت رسانه ای و وبلاگی وزارت ارشاد؛محمد حسین صفار هرندی که از هنگام رسیدن به وزارت ارشاد بارها بر هدایت و ساماندهی اینترنت تاکید کرده بود، در جریان برگزاری اختتامیه مسابقه وبلاگ نویسی انقلاب اسلامی “از وبلاگ نویسان دعوت کرد تا با رعایت مرزهای نظام جمهوری اسلامی، مسئولان را از مرزگذاری و محدود کردن بی‌نیاز کنند.” صفار هرندی در این مراسم گفت: “حالا که با رواج وبلاگ ها هر وبلاگ نویسی خودش یک سردبیر شده بهتر است وبلاگ نویسان در نوشتن، رعایت مرزهای جمهوری اسلامی را بکنند.” خبرگزاری فارس نیز همزمان از قول وزیر ارشاد از تبدیل”معاونت مطبوعاتی ارشاد”، به “معاونت رسانه ای و وبلاگی”خبر داد و نوشت معاونت جدیدعلاوه بر نشریات مکتوب، سایت های اینترنتی، خبرگزاری ها و وبلاگ ها را هم تحت پوشش قرار خواهد داد.

تلاش برای جداسازی زن و مرد در کافی نت ها؛ برخی از صاحبان کافی نت هااعلام کردند اداره اماکن نیروی انتظامی، به آنها دو هفته فرصت داده تا “اقدام به تفکیک جنسیتی کافی نت ها” کنند.

طبقه بندی وبلاگ ها؛روز آنلاین به نقل از منابع خبری در تهران نوشت: «وزارت اطلاعات، با تحقیق روی وب لاگ های ایرانی داخل وخارج از کشور، ازنظر جهت گیری محتوایی آنهارا به وب لاگ های “علیه نظام”، “طرفدار نظام” و “بی طرف” تقسیم بندی کرده است. این تحقیقات مبنای برخورد و فیلترینگ وبلاگ های فارسی زبان قرار خواهد گرفت» . اخباری نیز از احضار برخی از وبلاگ نویسان به نهادهای خاص و تذکر به آنها منتشر شد.

شناسنامه برای وب سایت ها و وبلاگ ها؛ روزنامه جام جم،مدتی پس از سخنان وزیر ارشاد مبنی بر اینکه وبلاگ ها و وب سایت ها به حال خود رها شده اند،در گزارشی با عنوان”بی شناسنامه ها به کجا وابسته اند؟” اتهاماتی چون”جو سازی و شایعه پراکنی” را به برخی پایگاه های خبری داخلی منتسب کرد.سایت آفتاب و سایت خدمت از سوی این روزنامه به عنوان “دو نمونه از سایت های بی شناسنامه”که چهره مسئولان نظام را مخدوش می کنند، معرفی شدند. رسانه ها هم به نقل از صفارهرندی درباره وبلاگ ها نوشتند: “حالت رهاشدگی برای چنین رسانه ای چندان مناسب نیست”.آئین نامه های مربوط به وب سایت ها و وبلاگ ها باید تدوین شود”.

پرونده خبرگزاری های بدون مجوز بر روی میز؛ روزنامه قدس و سایت فردانیوزخبر دادند که پرونده خبرگزاری های بدون مجوز بر روی میز دادستان تهران قرار گرفته است.روزنامه قدس درباره علت چنین اقدامی نوشت: “فعالیت خبرگزاریهای اینترنتی بدون مجوز برای دولت و نهادهای حاکمیت دغدغه آفرین شده است.”

قدس از تدوین قواعدی از سوی ارشاد درباره فعالیت سایت ها و وبلاگ ها خبر داد و دراین باره نوشت: “در حالی که معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قواعد آمره حقوقی ای را برای فعالیت این دسته از رسانه های سایبرنتیک مقرر کرده،اما برخی از سایت ها بدون اخذ مجوز و حتی عدم معرفی گردانندگان خود، نام خبرگزاری را یدک می کشند، که حاوی مسؤولیت حقوقی ویژه ای است.” فردا نیوز نیز خبر داد که: “شورای عالی امنیت ملی، مجمع تشخیص مصلحت نظام و نیز نماینده مدعی العموم بنا دارند تا از چند سایت مدعی خبرگزاری به اتهام غصب عنوان نهادهای دولتی شکایت کنند.”

اردیبهشت 85:

باید به سمت مجوز برای وبلاگ برویم؛ رییس دفتر اینترنت دادستانی در سمینار فیلترینگ در تهران اعلام کرد: “سایت‌ها و وبلاگ‌ها برای انتشار مطالب خود، آن را ابتدا عرضه کنند و مجوز بگیرند”. طوسی تاکید کرد که:“نقاط ورودی اینترنت کشور مانند نقاط مرزی کشور است که باید همه ورود و خروج‌ها از آنها کاملا تحت کنترل باشد. در واقع اینها دروازه‌های مجازی کشور هستند”. او هم چنین گفت: “اطلاعات کاربران در سایت‌هایی مانند اورکات مورد استفاده سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی دنیا قرار می‌گیرد. این از دلایل فیلتر شدن آنها بود”. طوسی ادعا کرد: “چت نیز به همین ترتیب مورد استفاده قرار می‌گیرد، ولی اگر چت را هم فیلتر کنیم، جامعه دچار شوک ناگهانی می‌شود، و به همین خاطر فعلا ما از کنار آن گذشته‌ایم”.

راه اندازی سیستم فیلترینگ هوشمند؛ خبرگزاری ایسنا از راه اندازی پایگاه مرکزی فیلترینگ ایران با قابلیت شناسایی کاربران اینترنت و ذخیره‌ تمام مراجعات آن‌ها به سایت‌ها، به صورت آزمایشی خبر داد. این خبرگزاری هم چنین نوشت: “مرحله‌ آزمایشی بانک اطلاعاتی فیلترینگ پس از نصب کامل تجهیزات در شهرهای تهران، شیراز، مشهد، تبریز و اهواز و دو مرکز ICP پرظرفیت و هشت مرکز کم‌ظرفیت تا دو هفته‌ آ‌ینده آغاز می‌شود و حداکثر تا دو ماه آینده فیلترینگ سایت‌های غیرمجاز در سراسر کشور تنها توسط این مرکز صورت خواهد گرفت”. ایسنا درباره جزییات راه اندازی فیلترنیگ هوشمند نیز نوشت: “یکی از ویژگی‌های پایگاه مرکزی فیلترینگ این است که کلمات سیاه، خاکستری‌ و سفید را تفکیک می‌کند،‌ که کلمات لیست سیاه به طور اتوماتیک توسط نرم‌افزار شناسایی و سایت مورد نظر فیلتر می‌شود. فیلتر شدن سایت‌هایی که کلمات لیست خاکستری در آن‌ها قرار دارد، به نظر اپراتورهای متخصص که در زمینه‌ پزشکی، علمی و اجتماعی تشکیل شده‌اند، بستگی دارد”. این خبرگزاری در ادامه توضیح داد که:” یکی از مهم‌ترین ویژگی پایگاه مرکزی فیلترینگ این است که کاربران اینترنت را از روی IP آدرس شناسایی و تمام مراجعات آن‌ها را به سایت غیرمجاز و معمولی در دیتابیس خود ذخیره ‌کرده و ازسوی مدیریت شبکه و اپراتورهای آن قابل استخراج است”.

خرداد 85:

وزیر ارتباطات، قابلیت شناسایی مراجعات کاربران اینترنت را دوباره رد کرد؛ محمد سلیمانی در پاسخ به خبرگزاری دانشجویان ایران مبنی بر اینکه در اسناد شرکت فناوری اطلاعات [دیتا] بر امکان شناسایی آی پی کاربران تصریح شده است،اعلام کرد:” پایگاه مرکزی فیلترینگ کشور قابلیت چنین کارهایی را ندارد و هر نوع خبری را مبنی بر وجود چنین چیزی، تکذیب می کنم”. خبرگزاری ایسنا در پایان تکذیب وزیر ارتباطات نوشت: “اصل موضوع انکارناپذیر است؛ مگر آنکه تاکید مسوولان امر، بر استفاده نکردن از این امکان باشد”.

تیر 85:

کلیات لایحه جرائم رایانه در مجلس به تصویب رسید؛ کلیات لایحه جرایم رایانه‌ای در نشست علنی مجلس به تصویب نمایندگان رسید. این لایحه دارای پنج بخش مشتمل بر ۴۲ ماده و ۱۰ تبصره است که در صورت تصویب نهایی دسترسی شنود و دریافت بدون مجوز به داده‌های محرمانه و سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی، جعل و تخریب و ایجاد اخلال در داده‌ها، کلاهبرداری و اختلال در سیستم جرم شناخته خواهد. “جرایم مرتبط با محتوا، افشای سر مسئولیت کیفری ارائه دهندگان خدمات،سایر جرایم،تخفیف و تشدید مجازات و سایر مسائل” نیز از دیگر موارد لایحه جرایم رایانه‌ای است.بر اساس این لایحه،در هر حوزه قضایی در صورت ضرورت به تشخیص رئیس قوه قضائیه به تعداد مورد نیاز شعبی از دادسراها و دادگاه‌های عمومی و انقلاب و تجدیدنظر برای رسیدگی به جرایم اختصاص می‌یابد،و قضات دادسراها و دادگاه‌های ذکر شده از میان قضاتی که آشنایی لازم به امور رایانه دارند، انتخاب خواهند شد . هم چنین مقام‌های قضایی می‌توانند دستور افشای داده‌های حفاظت شده مذکور را به اشخاصی که داده‌های یادشده را در تصرف یا کنترل دارند صادر نمایند تا در اختیار ضابطان قرار گیرد.

مرداد 85:

بر اندازان اینترنتی؛ مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی با عنوان “سوء استفاده از پیام های اینترنتی”، این رسانه را تهدیدی برای امنیت ملی،اشخاص و عفت عمومی ارزیابی کرد.در این گزارش که به درخواست محمد رضا فاکر،رییس کمیسیون اصل نود مجلس تهیه شده بود،ضمن تاکید بر اینکه: “سوء استفاده از اینترنت گاه به دلایل امنیتی صورت می گیرد” برخی از کاربران اینترنت به معارضه با نظام متهم شده اند. جاسوسی، تشویش اذهان عمومی،تلاش برای براندازی، قصد ارتکاب تروریسم سایبری از جمله اتهاماتی است که در گزارش مرکز پژوهش های مجلس به آنها اشاره شده بود.

اتهام جاسوسی سایبر به رامین جهانبگلو؛ روزنامه کیهان به نقل از “یک مقام آگاه خبر داد رامین جهانبگلو که به اتهام فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در بازداشت به سرمی برد،به تازگی اعتراف کرده که وظیفه راه اندازی یک شبکه وسیع تحت «وب» را برای جمع آوری اطلاعات طبقه بندی شده از جریان ها، گروه ها و عناصر فعال سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برعهده داشته است.“مقام آگاه ناشناس این روزنامه،ادعا کرده بود:“رامین جهانبگلو اعتراف کرده که درصدد اجرای طرح شبکه جاسوسی «سایبر» به نام C.E.S در ایران بوده و گروهی از روزنامه نگاران سایبرنتیک، فعالان اینترنتی- ایرانی در یاهو، گوگل و مدیران چندین سایت فیلترشده رابرای این کارساماندهی کرده بود.” اماچندی بعد، رامین جهانبگلو،نویسنده و مترجم،پس از آزادی از چنین اتهامی اظهار بی اطلاعی کرد. روزنامه کیهان،هم چنین با اشاره به اینکه”هم اکنون کمیته های ویژه جرایم اینترنتی و رایانه ای تشکیل شده اند” نوشته بود: “اعتراف جهانبگلو،ضرورت اتخاذ تدابیر ویژه برای جلوگیری از اجرای این گونه طرح ها و برنامه های جاسوسی را دوچندان می کند”.

شهریور 85:

وبلاگ ابزار دشمن؛ وزیراطلاعات،در دومین همایش سالانه‌ دادستان‌های عمومی، انقلاب و نظامی سراسر کشور،اعلام کرد: “امروز دشمن به اشکال مختلف و به طور جدی از طریق ماهواره، سایت، وبلاگ، عناصر فریب‌‏خورده، ستون پنجم و افراد غافل به صورت مکتوب، صوتی و صوت و تصویر به دنبال ایجاد اختلاف در کشور است.”

مهر 85:

اینترنت پر سرعت برای کاربران معمولی ممنوع؛سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ‌در تاریخ 12 مهرماه جاری به تمامی ‌شرکت‌ها اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی از واگذاری پهنای باند بالاتر از 128 kbs به مکان‌های شخصی و عمومی‌ خودداری کنند؛ رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تایید موضوع،درباره‌ دلایل این امر گفت بنا به دلایل مشخصی این تصمیم ‌گرفته شده و فعلا اینترنت پرسرعت در این حد تعریف شده است.

دفاع وزیر ارتباطات از محدودیت پهنای باند اینترنت پرسرعت برای کاربران؛وزیرارتباطات و فن‌آوری اطلاعات اعلام کرد ممکن است محدودیت پهنای باند بالاتر از 128 کیلوبیت بر ثانیه مقطعی نباشد.محمد سلیمانی تاکید کرد: “کاهش پهنای باند برای مشتریان خانگی مشکلی ایجاد نمی‌کند، چراکه با بررسی‌های انجام شده، کاربران خانگی نیازی بیشتر از این رقم ندارند”.

آبان 85:

شکایت سخنگوی دولت از سایت های دولتی؛ سخنگوی دولت از شکایت خود بر علیه سایت های داخلی و وابسته به طیف های مختلف حاکمیت به اتهام تخریب دولت خبر داد.

رجوع به سایت های غیر اخلاقی هشتاد در صد یا پنج در صد؛ پس از سخنان یک مقام انتظامی درباره رجوع بیش از هشتاد در صد کاربران ایرانی به سایت های غیر اخلاقی، وزیر ارتباطات ضمن اعلام رسیدن آمار کاربران ایرانی به یازده میلیون، اظهارات این مقام نیروی انتظامی را رد کرد. محمد سلیمانی هم چنین اعلام کرد: “رجوع به سایت های مستهجن جهان کمتر از دو یا سه درصد است و در کشور ما این رقم کمتر از پنج درصد است و این در حالی است که رجوع به منابع علمی و دانش بشری از طریق اینترنت قابل توجه تر است و نشان دهنده این موضوع است که بشر هوشیارتر شده و متوجه اهم مسائل مرتبط شده است”.

رسالت تولید محتوا در وب؛ فرمانده سپاه پاسداران در همایش زن و اینترنت اعلام کرد: “تولید محتوا اولین رسالت ما در زمینه اینترنت است…با تولید محتوا در فضای اینترنتی می توانیم ارزشهای انسانی، فرهنگی، عدالت اجتماعی و در نهایت آماده سازی انسانها برای مصلح جهانی را تبیین و تبلیغ کنیم”.

آذر 85:

تصویب طرح ساماندهی وب سایت ها و وبلاگ ها در هیات دولت؛ سرانجام هیات دولت در جلسه پنجم آذر ماه خود طرح ساماندهی وب سایت ها و وبلاگ ها را تصویب کرد و به وزارت ارشاد ماموریت داد با تشکیل کمیته ای به منظور ساماندهی سایت های اینترنتی به ثبت آنها اقدام کند. بر اساس این مصوبه هر سایت یا وبلاگ فارسی باید برای ادامه فعالیت خود از وزارت ارشاد مجوز دریافت کند.این مصوبه هم چنین جرایم و مجازات هایی برای وبلاگ ها و وب سایت ها تعریف کرد که فیلترینگ و معرفی به دادگاه از آن جمله اند.

مجوز وبلاگ؛ معاون حقوقی وزارت ارتباطات خبرهای تازه تری را برای مهار وبلاگ ها و سایت های اینترنتی اعلام کرد.صمد مومن بالله گفت: “باید اشاعه مطالب در سایت‌‏های فارسی سروسامان داده شود”و”همان طور که برای ایجاد نشریات باید مجوز دریافت شود، برای ایجاد نشریات الکترونیکی نیز باید به این صورت عمل شود”. او هم چنین گفت: “در حال حاضر سایت‌‏ها و وبلاگ‌‏هایی ایجاد می‌‏شود که در بسیاری از موارد با روح نظام و اعتقادات ما منافات دارد”.

دی 85:

آغاز ثبت و صدور مجوز برای وبلاگ ها و وب سایت ها؛معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با انتشار اطلاعیه ای ضمن معرفی یک سایت اینترنتی تحت عنوان ستاد ساماندهی سایت های اینترنتی از کلیه وب سایت ها و وبلاگ های فارسی خواست از تاریخ یازده دی ظرف مدت دو ماه برای ثبت و دریافت مجوز در این سایت ثبت نام کنند.

امری که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در مورد آن می نویسد: “صرف نظر از اینکه بسیاری از کارشناسان معتقدند وبلاگ یک وسیله‌ شخصی است نه خبری و بیشتر افراد با هویتی مجازی در این فضا فعالیت می‌کنند و اینکه آیا ملزم کردن افراد به ثبت اطلاعات خود سبب رویگردانی بسیاری از آن‌ها از نوشتن در فضای مجازی نمی‌شود، این نگرانی وجود دارد که ثبت اطلاعات تمام کاربران اینترنت کشور در پایگاه اینترنتی با آدرس www.samandehi.ir وwww.Samandehi.com که سرور آن هم مانند سرور سایت‌ها و وبلا‌گ‌های داخلی در خارج از کشور وجود دارد، هر لحظه ممکن است در معرض تهدید و سوء استفاده‌ قرار گیرد. چراکه صاحبان سایت‌ها در این ساماندهی، علاوه بر ارایه‌ مشخصات و نشانی و شماره‌های تماس، باید انگیزه‌های خود را هم از راه‌اندازی سایت مورد نظر اعلام کنند که به‌نظر می‌رسد این اطلاعات، از طریق دیتاسنترهای پایگاه‌های یادشده که گویا یکی از آن‌ها در کشور آمریکا قرار دارد، قابل دستیابی و طبقه‌بندی ازسوی آنها خواهد بود. ازسوی دیگر، اطلاعات و محتوایی که بر روی سایت‌ها و وبلاگ‌ها منتشر می‌شود، جزوی از اطلاعات ملی هر کشوری به‌شمار می‌آید؛ زیرا هر یک از افراد با رویکرد و هدف خاصی در این فضا فعالیت می‌کنند، بنابراین این سوال وجود دارد که آیا جمع‌آوری این اطلاعات و مشخص شدن هویت افرادی که با هر شخصیت حقیقی و حقوقی در فضای مجازی ایران فعالیت می‌کنند و چه هدفی در منتشر کردن اطلاعات و افکار و عقاید خود دارند، نمی‌تواند با در اختیار قرار دادن اطلاعاتی ارزشمند به بیگانگان، امنیت ملی کشور را با خطر مواجه کند؟ “

این خبرگزاری در ادامه با اشاره به وجود 11 میلیون کاربر اینترنتی در کشور می افزاید: “مسوولان امر هنوز درباره‌ی روند و چگونگی اجرای این طرح و ابهام‌های آن اطلاع‌رسانی دقیقی انجام نداده‌اند تا جزئیات بیشتر در این‌باره کاملا روشن و مشخص شود که آیا تمام سایت‌ها و حتی وبلاگ‌هایی که در فضای مجازی کشور حتی با هدف‌های غیراطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند، نیز جزو این سامان‌دهی به‌شمار می‌آیند. البته بر روی سایت ستاد سامان‌دهی پایگاه‌های اینترنتی ایرانی و در بخش راهنمای ثبت سایت‌ها آمده است که کلیه‌ی سایت‌ها اعم از خبری، اطلاع‌رسانی، علمی، آموزشی و… که دارای دامنه‌ منحصربه‌فرد (Domain) می‌باشند، ملزم به تکمیل فرم ثبت‌نام در طرح سامان‌دهی سایت‌های ایرانی هستند. ثبت وبلاگ‌های بدون دامنه‌ اختصاصی، به‌عنوان مثال test.samandehi.com اجباری نیست و در صورت تمایل به ثبت وبلاگ، از اطلاعات جمع‌آوری شده در طرح‌های حمایت از پایگاه‌های اینترنتی استفاده خواهد شد؛ همچنین وب‌سایت یا وبلاگ معرفی‌شده، باید دارای حداقل یک صفحه (Home Page) باشد.”

دامنه این کار به کجا خواهد کشید؟