قطع برنامه های برون مرزی جمهوری اسلامی

نویسنده
فیروزه متین

» همزمان با دور جدید تحریم ها

همزمان با آغاز مرحله اجرایی دور جدید تحریم ها علیه ایران که بلافاصله موجب افزایش قیمت سکه و دلار در بازار ایران شد، پخش برنامه شبکه های برون مرزی حکومت اسلامی از جمله شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی، العالم و جام جم از سوی شرکت خدماتی “یوتل ست” و “اینتل ست” قطع شد. این دو شبکه علت قطع برنامه های خود را در راستای تحریم های بین المللی دانسته اند.

قطع برنامه های این شبکه ها، با واکنش وزارت امور خارجه مواجه شده است.

به گزارش فارس، عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه درباره قطع این برنامه ها گفته است: “شرکت بین المللی اینتل ست گفته است که به علت فشار آمریکایی ها دیگر نمی خواهد همکاری اش را با ایران ادامه دهد که این نقض صریح قوانین بین المللی و حقوق بشر مورد ادعای خودشان است. جمهوری اسلامی ایران عضو سازمان بین المللی ارتباطات ماهواره ای است و اینتل ست هم بخشی از آن سازمان است اصل اولیه و مورد پذیرش همه کشورها در آن سازمان ارائه خدمات ماهواره ای به همه کشورهای عضو، بدون تبعیض است و این چیزی است که خیلی روشن در اساسنامه سازمان آمده است و اصلا اصل موضوع مورد پذیرش آن سازمان است”.

وی افزوده:” دولت های عضو هم با همین نگرش عضو آنجا شده اند و ارائه خدمات به کشورهای عضو بدون هیچگونه تبعیض باید صورت بگیرد و اینکه اینتل ست با فشار یک دولت دیگر یعنی آمریکا در مورد ایران تبعیض قائل میشود خلاف مقررات بین المللی و قابل پیگیری است و از طریق سازمان ایتسو درحال پیگیری هستیم که این مشکل رفع شود. در کنار این موضوع، اصل اولیه حقوق بشر که اصل آزادی بیان، احترام به عقاید، احترام به بیان و گفته های دیگران است نقض می شود و این جای تعجب دارد”.

علاوه بر وی، سفیر جمهوری اسلامی در ایتالیا،مقر اینتل ست و یوتل، به خبرگزاری رسمی ایتالیا (انسا) گفته است: “قطع فرکانس ده ها شبکه رادیویی و تلویزیونی برون مرزی ایران از سوی شرکت خدماتی یوتل ست و اینتل ست هجمه ای بی محابا به بنیادی ترین ارزش های حقوق بشری و حتی مبانی فکری و ملی کشورهایی دانست که داعیه حمایت از آزادی بیان و انتقال آزاد افکار و آرای مخالف است”.

وی افزوده است: “این اقدام زنگ خطری جدی با جریان آزاد اطلاع رسانی و هجومی بی پشتوانه و غیرمنطقی به اسناد بین المللی است که در آن بر جریان آزاد اطلاعات و حقوق مصرح و مسلم مردم جهان در دستیابی و انتشار آزاد افکار و عقاید مختلف تاکید شده است. چگونه است غرب که همواره خود را بانی و حامی «حق آزادی اطلاعات» و «انتشار آزادانه عقاید» به عنوان یکی از پایه های اصلی دموکراسی می داند، این گونه مقدس ترین مبانی ارزشی خود را قربانی مطامع و اغراض واپسگرایانه برخی از سردمداران متکبر و انحصار طلب می سازد؟”

سازمان صدا و سیما هم ممنوعیت پخش این شبکه ها را محکوم کرده و در بیانیه ای آورده است: “برخلاف ادعاهای فریبکارانه غرب درباره احترام و اعتقاد به حقوق بشر و جریان آزاد اطلاعات در جهان جمع کثیری از مخاطبان شبکه‌های بین‌المللی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران از دریافت تعدادی از شبکه‌های برون‌مرزی سازمان صداوسیما محروم شدند.شرکت یوتل‌ست تحت فشار لابی آمریکایی صهیونیستی و به دنبال تقاضای شورای سمعی و بصری فرانسه (CSA) با ادعای واهی، شرکت سرویس‌دهنده پخش ماهواره‌ی هاتبرد را از ارائه سرویس به شبکه‌های برون‌مرزی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران منع کرد و این شرکت نیز از روز دوشنبه مطابق با پانزدهم اکتبر ۲۰۱۲ در اقدامی غیرقانونی برخلاف تعهدات و قراردادهای فیمابین پخش صدا و تصویر شبکه‌های العالم، پرس‌تی‌وی، الکوثر، شبکه خبر، سحر ۱ و ۲، جام‌جم ۱ و ۲ و شبکه‌ قرآن را متوقف کرد. قطع شبکه های برون مرزی صدا وسیما در حالیست که هم‌اکنون شرکت یوتل ست فقط از طریق ماهواره هاتبرد در حال پخش برنامه‌های بیش از یک هزار شبکه در فضای جمهوری اسلامی ایران است که بسیاری از آنها دارای محتوای ضداخلاقی، مستهجن، ضد انسانی، ضد فرهنگ ایران و ضد ارزش‌های دینی است”.

حکومت ایران در حالی از قطع برنامه تلویزیون های برون مرزی خود خشمگین شده که سال هاست با ارسال پارازیت مانع گردش آزاد اطلاعات در ایران شده است. فیلترینگ گسترده، کاهش عمدی سرعت اینترنت، اخراج خبرنگاران خارجی، متهم کردن روزنامه نگاران به جاسوسی و…تنها بخشی از اقدامات حکومتی است که هم اکنون از جامعه جهانی توقع “وفاداری به آزادی بیان” دارد.