خروج آمریکا از منطقه باعث امنیت می شود

نویسنده

» سفیر ایران در اسپانیا در مصاحبه با آ ب ث:

میکل آیستاران

جمهوری اسلامی پس از یک دهه تجربه جنگ در مرزهای خود اکنون خروج نیروهای آمریکایی از عراق که برای ۳۱ دسامبر پیش بینی شده، و همچنین نیروهای سازمان ناتو که تا سال ۲۰۱۴ از افغانستان خارج خواهند شد را به دقت دنبال می کند. به گفته مرتضی صفار نطنزی، سفیر جمهوری اسلامی در اسپانیا، “نقشه جدید منطقه امنیت بیشتری را به ارمغان خواهد آورد”. از نظر نطنزی، “نیروهای امنیتی محلی با مشکلات خارجی کمتری روبرو خواهند بود و پس از خروج نیروهای خارجی، احساسات شدید ضدآمریکایی در بسیاری از کشورهای منطقه نیز کاهش پیدا خواهد کرد”. این دیپلمات ایرانی به ناتوانی کشورهای غربی در “ایجاد ثبات و امنیت” در منطقه طی یک دهه اخیر اشاره کرد. وی همچنین برای دفاع از استدلالات خود به بمبگذاری اخیر در عراق که ۱۱ کشته برجای گذاشت و همچنین حملات طالبان در خاک افغانستان و رقم بی سابقه قاچاق تریاک اشاره نمود.

این دیپلمات ایرانی جدا از مقوله تروریسم، از شورش در کشورهای عربی به عنوان “بیداری اسلامی” نام برد که می خواهند از یوغ دیکتاتورهایی که ازطرف ایالات متحده واروپا حمایت می شوند رهایی یابند. نطنزی پس از گذشت یک ساعت که طی آن در محل اقامت خود با رسانه های مختلف اسپانیایی به مصاحبه پرداخت، تنها به یک سؤال در زمینه بحران هسته ای جمهوری اسلامی پاسخ نداد.

او با اشاره به مثال سکینه آشتیانی، زنی که به جرم زنای محصنه به سنگسار محکوم شده گفت: “دستور کار در مورد ایران این است که هرچند وقت یک بار روی مسأله ای متمرکز شوند و آن را به روی صحنه بیاورند، نه چیز دیگر.” نطنزی در همین ارتباط از موضع حکومت جمهوری اسلامی در رد بازدید احمد شهید، بازرس ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل، حمایت کرد و گفت: “سازمان ملل بارها نشان داده که تنها از منافع کشورهایی دفاع می کند که در جهان ابرقدرت محسوب می شوند. حقوق بشر تنها حربه ای است که می خواهند از آن علیه ما استفاده کنند.”

 

نظامی کردن سیاست

نطنزی که از اوایل انقلاب اسلامی در منصب های دیپلماتیک وارد شده معتقد است که بحران سیاسی داخلی که پس از انتخابات سال ۲۰۰۹ به وجود آمد، دیگر پایان یافته و خاطرنشان ساخت که “دیگر هیچ گردهمایی یا تجمعی در خیابان ها وجود ندارد”. او در زمان صدارت تمامی رؤسای جمهور محافظه کار و اصلاح طلب، و اکنون که محمود احمدی نژاد است و ژنرال رستم قاسمی را به عنوان وزیر نفت انتخاب کرده، سفیر جمهوری اسلامی بوده است. او بدون اینکه انتخاب قاسمی را به عنوان روند نظامی سازی حکومت جمهوری اسلامی قلمداد کند دراین خصوص می گوید: “او یکی از نظامیان سابق سپاه پاسداران بوده و همچنین به عنوان مهندس راه در پروژه های بزرگ زیرساختی بسیاری دست داشته است.”

منبع: آ ب ث، ۲۸ ژوئیه