همه پرسی فراموش شد

نویسنده
اردلان صیامی

» تهیه یک متمم دیگر برای بودجه

احمدی نژاد دیروز قانون بودجه سال 1389کشور را برای اجرا به معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی ریاست جمهوری ابلاغ کرد.این در حالی است که اخبار حکایت از قصد دولت برای تهیه متمم بودجه و عدم اجرای مصوبه مجلس دارد. پیش از آغاز سال جدید احمدی نژاد در یک برنامه تلویزیونی در درخواستی بی سابقه، خواهان برگزاری رفراندوم برای حل اختلاف دولت ومجلس در این زمینه شده  و سایت الف هم رییس دولت را تنش آفرین وجنجالی خوانده بود.

همزمان با ابلاغ بودجه توسط رییس دولت، یک سایت وابسته به جناح راست در گزارشی خبر از آن داد که« دامنه اختلافات دولت ومجلس بر سر 20هزار تا به این زودی ها فروکش نمیکند». به گزارش عصر ایران، دولت دهم که از عدم اختصاص 40 هزار میلیارد بسیار ناراضی است -  محمود احمدی نژاد صراحتاً اعلام کرده قانون هدفمندی را اجرا نمی کند - می خواهد در قالب متمم بودجه به هدف خود برسد و رایزنی هایی در این باره درحال انجام است.
در همین خصوص، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن حمایت از دولت و با اشاره به اینکه مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص 20 هزارمیلیارد تومان برای اجرای لایحه هدفمند کردن یارانه ها در سال 89 کافی نیست به خبرنگار عصرایران گفت:“به زودی دولت لایحه متمم بودجه سال 89 را به مجلس ارائه می دهد.”
 با توجه به اینکه تنها چند روز از آغاز سال 89 سپری شده است، این کار در صورت انجام، اتفاقی نادر در طول تاریخ بودجه نویسی خواهد بود که با گذشت چند هفته از تصویب بودجه سال، متمم بودجه همان سال به مجلس ارائه شود. رهبرجمهوری اسلامی، دولت را به تبعیت از قانون مصوب مجلس درباره قانون هدفمندی یارانه ها دعوت کرده است؛به همین جهت به نظر می رسد با این تذکر دولت در صدد است هدف خود را از طریق ارائه متمم پیگیری کند.
ارسلان فتحی پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره اجرای هدفمند کردن یارانه ها، با توجه به انتقاد دولت از لحاظ نشدن نظرش در تصویب این لایحه در مجلس تاکید کرده: برای هدفمند کردن یارانه ها 20 هزار میلیارد تومان از سوی مجلس تصویب شد که این رقم کفاف نخواهد داد و در راه حمایت از تولید و حمایت از طبقات پایین این مبلغ نمی تواند پوشش لازم را بدهد.
وی گفته: از دولت می خواهیم لایحه متمم بودجه 89 را به مجلس ارائه دهد تا در اوایل سال ما آن را تصویب کنیم تا در مبارزه با رکود آمادگی لازم را داشته باشیم..
موضوع ارائه متمم در حالی مطرح می شود که در ماه های گذشته بعد از طرح مباحث گسترده، نهایتاً اکثریت نمایندگان متقاعد شدند که وارد کردن شوک ناگهانی به اقتصاد و حذف بخش اعظم یارانه ها در یک سال، می تواند در معیشت مردم اثرات منفی بگذارد.
بنابراین با نیمی از رقم درخواستی دولت جهت حذف یارانه ها موافقت و الباقی را به سال آینده موکول کردند تا قیمت ها به یکباره بالا نرود.با این حال دولت و رئیس آن اصرار دارند که امسال 40 هزار میلیارد تومان از یارانه ها حذف و مبالغ آن در اختیار دولت قرار بگیرد.

 

شکاف بیشتر مجلس ودولت

تصمیم دولت برای ارائه متمم بودجه در قالبی بی نظیر در حالی است که پیشنهاد رفراندوم احمدی نژاد بیشتر به یک طنز سیاسی بدل شد تا واقعیتی سرنوشت ساز به طوری که کسی نه از مجلس ونه از دیگر نهادهای حاکمیتی چنین موضوعی را در خور توجه ندانست. حتی آیت الله خامنه ای هم که بارها حمایت خود را از دولت اعلام کرده در یک اظهار نظر خواهان توجه وابرام دولت به اجرای مصوبه مجلس شد وعملا برگزاری رفراندوم را بی معنی ساخت؛ اما قرائن نشان میدهد دولت قصد ندارد از خواست خود برای دریافت 20 هزار میلیارد تومان بیشتر عقب نشینی کند و دنبال متمم بودجه است. اصرار دولت بر دریافت پول بیشتر تا جایی بالا گرفته که سایت راستگرای خبر انلاین در یاداشتی انتقادی از دولت خواسته است قصد واقعی خود از دنبال کردن هدفمند سازی یارانه ها راصادقانه به مردم ابراز دارد.از نظر این تحلیل خواست دولت نه توجه ورسیدگی به اقشار فرودست که تهیه منبعی تازه برای کسب درامد است.این بحث ها در شرایطی مطرح می شود که سال 89 به پیش بینی بسیاری از کارشناسان سال سختی برای اقتصاد ایران است.چندی پیش در گزارشی که مجمع تشخیص مصلحت منتشر کرد رشد اقتصادی ایران درسال 89 نزدیک به صفر وتورم در بهترین حالت بالای 25درصد پیش بینی شده بود. این در حالی است که موج رکود وبیکاری صنایع وبنگاههای اقتصادی را یا فراگرفته یا تهدید میکند.