حامیان احمدی نژاد عصبانی شده اند

نویسنده
آزاده میررضی

» بیداری گروههای فشار از خواب زمستانی

در حالی که نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده کاهش آرای احمدی نژاد و رشد محبوبیت دو نامزد اصلاح‌طلب است، گزارش‌های جدیدی درباره حمله به فعالان انتخاباتی، بستن خیابان‌ها توسط نیروهای لباس شخصی و تخریب پوسترها و بنرها در شهرهای بزرگ منتشر شده که از بیدار شدن گروههای فشار از خواب زمستانی خبر می‌دهد.

همزمان با این اتفاقات دو چهره سرشناس ستادهای موسوی و کروبی نیز در بیانیه مشترکی نسبت به تشنج‌آفرینی‌ها و تلاش مخالفان برای امنیتی کردن فضا هشدار داده و تصریح کرده‌اند که ایجاد تنش، درگیری‌های ساختگی و حرکات ایذایی عناصر ناشناس، هدفی جز مساله‌دار کردن انتخابات ندارد.

مرتضی الویری از ستاد کروبی و علی‌اکبر محتشمی‌پور از ستاد موسوی با انتشار بیانیه مشترکی، از هواداران دو نامزد اصلاح‌طلب خواسته‌اند: “در کمال هوشیاری و با درک حساسیت‌های موجود و با وقوف به بازی خطرناک برخی اهتمام خود را معطوف به حفظ آرامش و پرهیز از هرگونه تنش و همه توان خویش را صرف ترغیب و تشویق شهروندان به شرکت در انتخابات در جهت نفی وضعیت نامطلوب و تلاش برای فردایی بهتر برای ایران کنند.”

 

بازگشت لباس شخصی‌ها

از چهار سال قبل که محمود احمدی‌نژاد به کاخ ریاست‌جمهوری راه یافت، گروههای فشار که در دوران اصلاحات به شکل سازماندهی‌شده مشغول تهدید وحمله به تجمعات بودند، تحرکات خود را به شکل محسوسی کاهش دادند و به گفته برخی ناظران به خواب زمستانی فرو رفتند.

اما این روزها ، همزمان با  اوج گیری فعالیت‌های انتخاباتی،سرو کله این گروهها بار دیگر پیدا شده و گزارش‌های متعددی که از شهرهای مختلف می‌رسد یا در مطبوعات منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که تلاش سازماندهی‌شده‌ای برای جلوگیری از فعالیت‌های انتخاباتی رقبای احمدی‌نژاد در دستور کار رهبران این گروهها قرار گرفته است.

این تحرکات تخریبی که با هدف قطع رابطه مستقیم گسترش فعالیت‌های انتخاباتی با افزایش آرای رقبای رئیس دولت صورت می‌گیرد، در چند شب اخیر در تهران و برخی شهرها به رفتارهای خشونت‌آمیزی بدل شده که امنیت انتخابات را با ابهام روبه‌رو کرده است.

 

درگیری‌های خیابانی

سایت “آینده” دیروز با اشاره به نظرسنجی‌های مختلفی که از پیشتازی موسوی نسبت به احمدی‌نژاد خبر می‌دهد، از درگیری فیزیکی بسیجیان و حامیان احمدی‌نژاد در محله‌های مختلف تهران خبر داد و نوشت: “گروهی از هواداران سرسخت دکتر احمدی‌نژاد با آگاهی از این روند، برخلاف توصیه‌های مسئولین ارشد، اقدام به تخریب، رنگ‌پاشی و محو تبلیغات مهندس موسوی می‌کنند، در حالی که بنابر نظر مسئولین ستاد دکتر احمدی‌نژاد، این‌گونه اقدامات بیشتر به مظلوم‌نمایی و افزایش آرای رقیب کمک می‌کند.”

این سایت خبری ضمن اینکه از بستن خیابان‌ها توسط نیروهای لباس شخصی با حمایت پلیس و باز کردن فضا برای تبلیغ به نفع احمدی‌نژاد خبر داده، همچنین فیلمی را منتشر کرده است که بر اساس آن در زیر پل پارک‌وی تهران، طرفداران احمدی‌نژاد به هواداران مهدی کروبی و میرحسین موسوی حمله می‌کنند و با شعار “ماشاءالله حزب‌الله” تلاش می‌کنند جوانان حامی موسوی را از صحنه بیرون برانند، و گروه مقابل نیز شعار می‌دهند: “بسیجی وحشی شده” و “دولت سیب‌زمینی نمی‌خوایم نمی‌خوایم”.

این سایت دو روز قبل هم با اشاره به پاره شدن اکثر بنرهای نامزد های رقیب احمدی‌نژاد در سطح شهر تهران، فاش کرد که عوامل تخریب، شبانه همراه با اسکورت نیروی انتظامی و ضمن پوشانیدن نمره ماشین های خود، به تخریب بنرهای تبلیغاتی مشغول بوده‌اند. با این حال خبرنگار سایت آینده، شماره پلاک دو ماشین عوامل تخریب را به دست آورده و منتشر کرده و از انتساب این دو ماشین به “یکی از نهادها” خبر داده است.

 

تهدید همراهان خاتمی

روزنامه “اعتماد” نیز دیروز در ضمیمه روزانه خود، گزارش مفصلی از تهدید خبرنگاران همراه خاتمی در اهواز توسط نیروهای لباس شخصی منتشر کرد. در این گزارش به بی‌تفاوتی نیروی انتظامی در قبال تهدیدات این افراد و نیز ارائه کارت شناسایی از سوی آنها به نیروهای انتظامی که باعث انفعال آنها می شده، اشاره شده است.

گزارش خواندنی این روزنامه با اشاره به ظهور ناگهانی بیش از 20 نیروی لباس شخصی که نشان از سازماندهی قبلی آنها دارد، خاطرنشان کرده که لباس شخصی‌ها در تلاش برای ربودن فیلم ضبط شده از استقبال مردم از خاتمی توسط خبرنگاران بوده‌اند، اما در نهایت خبرنگاران با کمک مردم موفق به فرار می‌شوند.

این روزنامه روز قبل هم فاش کرده بود که گروههای فشار در خوزستان به حامیان موسوی و در بجنورد به حامیان کروبی حمله کرده‌اند. این گزارش‌ها از حضور بیش از 40 لباس شخصی در مسجد محل سخنرانی خاتمی و نیز حمله جمعی از حامیان احمدی نژاد به کرباسچی در بجنورد به قصد مضروب کردن او خبر می‌داد.

 

هشدار روزنامه اصولگرا

روزنامه اصولگرای “جمهوری اسلامی” هم دیروز از “تعرض به ستادهای انتخاباتی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری” خبر داد و با اشاره به بی‌تفاوتی مسئولان به این تخلفات قانونی، نوشت: “در واکنش به پاره کردن بنرها و عکسهای میرحسین موسوی توسط افراد قانون شکن و خودسر در سطح شهر یزد، قشرهای مختلف مردم این شهر نسبت به این عمل تخریبی و بداخلاقی انتخاباتی واکنش نشان دادند. براساس این گزارش بیش از 90 درصد مغازه های شهر یزد با نصب پوستر نخست وزیر دوران دفاع مقدس پشت شیشه مغازه ها و خودروهای خود حمایت خود را از مهندس موسوی به نمایش گذاشتند.”

در گزارش این روزنامه همچنین آمده است: “عده‌ای به ستاد جوانان حامی میرحسین موسوی در بلوار چمران شیراز حمله کرده و ضمن تخریب اموال، اعضای ستاد را مورد ضرب و شتم قرار دادند. از گچساران نیز خبر می رسد به ستاد قانونی مهندس موسوی در این شهر تعرض شده است. معینی رئیس ستاد جوانان حامی موسوی در شیراز گفت: عده‌ای مهاجم از ماشین‌هایی که پوستر کاندیدای خاص (مردمی‌نژاد) به شیشه‌هایش چسبیده بود، پیاده شده و با چوب و چماق و سنگ به جان اعضا ستاد افتادند. وی به خاطر بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به این گونه اقدامات خلاف قانون اظهار تاسف کرد. ستاد عشایری میرحسین موسوی نیز توسط افرادی ناشناس که صورت خود را بسته بودند و با سلاح سرد حمله می کردند مورد هجوم قرار گرفت. خبرهای رسیده از مهدی‌شهر سمنان نیز حاکی است افراد شرور با حمله به مغازه ای که عکس میرحسین موسوی را به شیشه چسبانده بود خساراتی وارد کردند.”

 

حمله به سبزپوشان

سایت “قلم نیوز” هم دیروز خبر داد که: “بنرهای ستاد نسیم 88 ابهر و نیز ستاد مرکزی جوانان و دانشجویان مهندس موسوی در زنجان طی روز گذشته مورد حمله قرار گرفت.” سایت ستاد موسوی خاطرنشان کرد: “با افزایش آرای مهندس موسوی، گروه های خودسر دیگر تحمل خود را از دست داده و به روش‌های فیزیکی روی آورده‌اند.”

این سایت پیش از این هم از حمله گروه های فشار با سلاح سرد به جوانان سبزپوش فعال در ستاد موسوی خبر داده و خاطرنشان کرده بود که برخی فعالان ستاد احمدی‌نژاد قصد داشته‌اند به نام حامیان کروبی در محل ستاد انتخاباتی موسوی به ایجاد درگیری بپردازند که با هوشیاری حامیان دو نامزد اصلاح‌طلب، غائله با شعارهای “کروبی، موسوی، حمایتت می‌کنیم” و “کروبی، موسوی، پیوندتان مبارک” خاتمه یافته است.

سایت قلم یک روز پیش‌تر نیز گزارش داده بود که گروههای فشار در شهرهای مختلف استان فارس طی اقدامی هماهنگ و خشونت‌آمیز، بنرهای تبلیغاتی موسوی را به آتش کشیدند و به سمت خودروهایی که عکس میرحسین موسوی را حمل می‌کرد، سنگ‌پرانی کردند و شیشه آنها را شکستند. سایت ستاد موسوی همچنین از حمله گروههای ناشناس و آتش زدن یکی از دفاتر ستاد انتخاباتی این نامزد اصلاح‌طلب در شیراز خبر داده است.

سایت “جمهوریت” هم در مورد تحرکات هماهنگ حامیان احمدی‌نژاد در شهرستان‌ها نوشته است: “از شهرستان‌ها خبر می‌رسد که موتورسواران خشمگین با حمله به ستادهای انتخاباتی میرحسین موسوی و ایجاد مزاحمت و ممانعت مانع از تداوم فعالیت عادی حامیان موسوی می‌شوند. موتورسواران خشمگین که بعضا به برخورد فیزیکی با حامیان موسوی هم تهدید می‌کنند ، مخالفت خود را با رنگ سبز و نوارهای سبزرنگی که طرفداران میرحسین به سینه یا بازو می‌بندند ، بیان می‌کنند. این موتورسواران می‌گویند احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور بعدی است و میرحسین با انتخاب رنگ سبز به نماد انقلاب مخملین تبدیل شده که می‌بایستی با او برخورد شود.”