جامعه از احمدی نژاد دلزده شده

نویسنده
حسین محمدی

» احمد شیرزاد در مصاحبه با روز:

با احمد شیرزاد،نماینده مجلس ششم و عضو حزب مشارکت در مورد صحنه انتخابات و وضعیت کاندیداها گفت و گو کرده ایم. به گفته وی “فضای سرد انتخاباتی گذشته از جامعه رخت بر بربسته است و روحیه نشاط و انگیزه بیشتری دیده می شود.” این مصاحبه را می خوانیم.

 

شما چندی پیش در مصاحبه ای گفته بودید فضای انتخابات هنوز گرم نشده است و از فضا ناراضی بودید. فضای امروز را چطور ارزیابی می کنید؟

می توان به جرات ادعا کرد که از زمان آغاز تبلیغات رسمی نامزدها، موج دور ازانتظاری در حمایت از آقای موسوی ایجاد شده است. البته این موج قابل پیش بینی بود، اما برای خود ما هم به این شدت و بزرگی دور ازانتظار بود. برای خود ما هم عجیب بود که حمایت گسترده از آقای موسوی در جامعه تا این حد فراگیر بشود. لذا امروز تا حد زیادی می توانم ادعا کنم که فضای سرد گذشته از جامعه، رخت بر بربسته است و روحیه نشاط و انگیزه بیشتری دیده می شود. به همین دلیل شخصا به نتیجه انتخابات امیدوار شده ام.

 

فکر می کنید این فضا و شور و اشتیاق چگونه ایجاد شد آن هم در حالی که تا چند هفته پیش، شاهد فضای مرده انتخاباتی بودیم؟

من قبلا هم گفته بودم که این فقط سطح قضیه است و  فضای انتخاباتی گرچه در میان مردم وجود ندارد، اما در میان نخبگان فضای انتخاباتی وجود دارد. طبیعتا اگر نخبگان این شور و شوق را به مردم منتقل کنند، می تواند در ایجاد فضای انتخاباتی بسیار موثر باشد. گرچه این عامل تنها عامل نیست، اما می تواند عامل موثری باشد. اینکه سخنرانی های انتخاباتی وجود داشته باشد، میتینگ های انتخاباتی باشد، و شور و شوق در میان نخبگان و قشر تحصیل کرده باشد، این شور و شوق به جامعه منتقل می شود.

 

دلایل دیگر ایجاد چنین شوقی را در چه می دانید؟

من فکر می کنم جامعه واقعا از عملکرد آقای احمدی نژاد زده شده است و به نوعی وازدگی از حرف ها و روش های تبلیغاتی، ادعاهای دور از واقعیت و فضای غوغاسالاری و فضای خاص تبلیغاتی دولت نهم باعث تشدید این وازدگی شده  و میل به تغییر در مردم کوچه و بازار هم به وجود آمده است. مردم هم وقتی خواهان تغییر باشند، به دنبال گزینه ای برای تغییر هستند و خوش بختانه حضور آقای موسوی، باعث شده است که این گزینه برای تغییر وجود داشته باشد.

 

یعنی از دید شما آقای موسوی گزینه ای برای تغییر هستند؟

واقعا اگر آقای موسوی یا آقای خاتمی در صحنه نبودند، همان فضای دلسردی باقی می ماند. چون مردم تصور می کردند اگر هم آقای احمدی نژآد را نفی کنیم، گزینه مناسبی برای تغییر وجود ندارد. اما آقای موسوی این خلا را به خوبی پر و  موج مناسبی ایجاد کردند.

 

فکر نمی کنید واکنش مردم هم چون سال 76 بیش از اینکه آری به موسوی باشد، نه به احمدی نژاد است؟

واقعیت این است که نمی توان این دو را خیلی از هم تفکیک کرد. یعنی شاید اگر آقای موسوی در صحنه نبودند، با وجود حس نیاز به تغییر در مردم، چنین موجی شکل نمی گرفت،اما آقای موسوی به خوبی این موج را ایجاد کردند. البته این  واقعیت عجیبی است که شاید نتوان به دقت هم تعبیرش کرد. به هر حال دلایل مختلفی وجود دارد؛چهره و رفتار و منش و شخصیت اقای موسوی به دل مردم نشسته است. درست مانند سال 76. آقای موسوی الان حرف های رادیکال یا شعارهای عجیب و غریب نمی دهد اما با این حال در مردم حس اطمینان را به وجود آورده است. این هم تنها به دلیل تنفر از دیگری نیست، بلکه به این دلیل است که جامعه احساس می کند آقای موسوی واقعا قادر به اداره امور کشور است.

 

بحث داغ چند انتخابات گذشته،بحث سلامت انتخابات بوده است. درباره بحث سلامت انتخابات و تخلفات در این دوره نگرانی ندارید؟

نگرانی که همیشه وجود دارد. الان در مجموعه اصلاح طلبان کمیته صیانت از آرا بین دوستان اقایان کروبی و موسوی وجود دارد. ما قصد داریم تا حد ممکن تخلفات را کم کنیم یا آنکه اگر قصد انجام کاری هم باشد، تا حد امکان آن را شفاف کنیم و این کار را هم حتما انجام خواهیم داد.

 

یعنی اطلاع رسانی صرف را موثر می دانید؟

قطعا موثر است. جریان اقتدارگرا ضربه پذیری هایی دارد. در واقع آن ها حاضر نیستند به هر قیمت کاری را انجام دهند. تجربیات ما نشان می دهد که جریان اصول گرا جایی اعمال دخالت نا به جا ـ بخصوص - از طریق هیات های نظارت می کند که با یک هزینه متوسط نتیجه بگیرد ـ البته در جاهایی هم هزینه های بالا داده اند اما موارد معدودی بوده است -  امااگر نتیجه نگیرند معمولا دست به یک اقدام نامتعارف نمی زنند. مثلا اگر ببینند با ارسال چند صندوق می توانند جای انتخاب شدگان در انتخابات مجلس را عوض کنند، این کار را می کنند، ولی در واقع اگر هزینه خیلی بالا برود و خشم اجتماعی مردم آن قدر شود که گریبانشان را بگیرد و هزینه ها خیلی بالا برود، کوتاه می آیند. اما امیدوارم از من نپرسید که اگر کوتاه نیامدند چه باید کرد، چون فعلا جوابی برای این سوال ندارم.

 

اتفاقا می خواستم همین سوال را از شما بپرسم .

واقعا هنوز نمی دانم.